4. Oma keho

Aihealueen kappaleissa opetellaan kehoon ja terveydentilaan liittyvää sanastoa ja asiointia. Aihe on monissa kulttuureissa arkaluonteinen ja se opettajan kannattaa asioiden käsittelyssä ottaa huomioon. Imperfektiä on tarkoitus alkaa harjoitella kappaleessa ”Suihkun jälkeen”, vaikka ensimmäiset imperfektimuodot löytyvätkin jo kappaleessa ”Töihin”.

Oppilaat voivat aloittaa itsestään kertovan kirjan tekemisen, jota täydennetään lukuvuoden kuluessa. Kirjaan oppilaat kokoavat niitä asioita, joita osaavat ja haluavat itsestään kertoa.

Netin retkiohjeistosta löytyy ideoita apteekkiretken toteuttamiseen.

Harjoitellaan

  • kehon osien nimiä
  • terveyteen ja sairauteen liittyvää sanastoa
  • genetiiviä Kenen?
  • rakennetta numeraali + partitiivi
  • myönteistä imperfektiä
  • myönteistä imperatiivia
  • rakennetta pitää, täytyä, haluta jne. + tehdä jotakin
  • soveltamista:

Oppilas osaa

- kertoa ihmisen kehon osista ja lukumääristä

- kertoa tai kirjoittaa välituntitapahtumista

- kuvailla omaa terveydentilaansa

Kerrataan

  • partitiivia
  • paikallissijoja
  • verbin kielteistä taivutusta preesensissä

Aihealueeseen liittyviä arvoituksia ja runoja

Kaksi ikkunaa, joista näkee ulos, mutta ei sisälle. Silmät
Lampaita lato täynnä, kaikki vallan valkoisia. Hampaat suussa
Mikä on sukkelampi kuin lintu? Ajatus
Hampaat on, ei syö mitään. Kampa

Hyttysenkesyttäjä; Nuotio, Eppu, Tammi: Lääkärihoitaja Leivo

Musta runokirja; Siro, Juha, Like: Utopia

Positiivi; Helakisa, Kaarina, WSOY: Kansanlaulu

Tiitiäisen satupuu; Kunnas, Kirsi, WSOY: Vanha vesirotta

Uppo-Nallen runoaarre; Karjalainen, Elina, WSOY: Uppo-Nalle flunssan saa, Tuolla pihanurmikolla istuu, Harjaan hampaita aamulla