4. Oma keho
Aihealueen kappaleissa opetellaan kehoon ja terveydentilaan liittyvää sanastoa ja asiointia. Aihe on monissa kulttuureissa arkaluonteinen ja se opettajan kannattaa asioiden käsittelyssä ottaa huomioon. Imperfektiä on tarkoitus alkaa harjoitella kappaleessa ”Suihkun jälkeen”, vaikka ensimmäiset imperfektimuodot löytyvätkin jo kappaleessa ”Töihin”.
Oppilaat voivat aloittaa itsestään kertovan kirjan tekemisen, jota täydennetään lukuvuoden kuluessa. Kirjaan oppilaat kokoavat niitä asioita, joita osaavat ja haluavat itsestään kertoa.
Netin retkiohjeistosta löytyy ideoita apteekkiretken toteuttamiseen.
Harjoitellaan
- kehon osien nimiä
- terveyteen ja sairauteen liittyvää sanastoa
- genetiiviä Kenen?
- rakennetta numeraali + partitiivi
- myönteistä imperfektiä
- myönteistä imperatiivia
- rakennetta pitää, täytyä, haluta jne. + tehdä jotakin
- soveltamista:
Oppilas osaa
- kertoa ihmisen kehon osista ja lukumääristä
- kertoa tai kirjoittaa välituntitapahtumista
- kuvailla omaa terveydentilaansa
Kerrataan
- partitiivia
- paikallissijoja
- verbin kielteistä taivutusta preesensissä
Aihealueeseen liittyviä arvoituksia ja runoja
Kaksi ikkunaa, joista näkee ulos, mutta ei sisälle. | Silmät |
Lampaita lato täynnä, kaikki vallan valkoisia. | Hampaat suussa |
Mikä on sukkelampi kuin lintu? | Ajatus |
Hampaat on, ei syö mitään. | Kampa |
Hyttysenkesyttäjä; Nuotio, Eppu, Tammi: Lääkärihoitaja Leivo
Musta runokirja; Siro, Juha, Like: Utopia
Positiivi; Helakisa, Kaarina, WSOY: Kansanlaulu
Tiitiäisen satupuu; Kunnas, Kirsi, WSOY: Vanha vesirotta
Uppo-Nallen runoaarre; Karjalainen, Elina, WSOY: Uppo-Nalle flunssan saa, Tuolla pihanurmikolla istuu, Harjaan hampaita aamulla