5. Pukeutuminen

Harjoitellaan vaatteisiin ja pukeutumiseen liittyvää sanastoa. Keskustellaan eri tilanteiden vaatimasta pukeutumisesta ja aletaan puhua Suomen ilmastossa olennaisesta säänmukaisesta pukeutumisesta kappaleen ”Tonin uudet talvivaatteet” yhteydessä. Vaatteiden osien nimitykset eivät ole keskeistä sanastoa, mutta ne ovat tärkeitä tekstiilityön tunneilla. Jatketaan äng-äänteen harjoittelua.
Jakson kaksi viimeistä kappaletta ovat jo sanastoltaan vaativia ja niihin voi liittää mm. historiaan liittyvän sanaston harjoittelua laajemminkin. Samalla voi aloittaa tutustumisen erilaisiin opiskelu- ja muistiinpanotekniikoihin.
Tällä aihealueella harjoitellaan
- vaatteiden ja niiden osien nimiä
- tekstiilityöhön ja historiaan liittyvää sanastoa
- tunnesanastoa
- kysymyssanoja ja kysymysten laatimista
- kielteistä imperatiivia
- soveltamista:
Oppilas
- osaa kertoa tai kirjoittaa pukeutumisestaan eri tilanteissa
- osaa esittää tai kertoa, miten ostaa vaatteita
- suunnittelee oman asukokonaisuuden ja esittelee sen muille
Kerrataan
- kehon osia
- genetiiviä
- paikallissijoja
- myönteistä imperfektiä
- myönteistä imperatiivia
- numeraali+partitiivi -rakennetta
Aihealueeseen liittyviä arvoituksia ja runoja
Yksi hiiri, kaksi häntää. | Kenkä |
Yksi suu, yksi kieli, monta silmää, kaksi häntää. | Kenkä |
Kaksi tupaa ja kymmenen miestä sisällä. | Kädet kintaissa. |
Yksi ovi, viisi kamaria. | Sormikas |
Ylöspäin tyhjä, alaspäin täysi. | Hattu |
Yhdestä ovesta sisään mennään, kahdesta tullaan ulos. | Housut |
Rautainen hevonen, liinainen häntä. | Neula ja lanka |
Hanhiemon runoja, Otava: Laiska lammas
Lasten talossa; Marttinen, Tittamari, WSOY: Vinkurat henkarit
Näin pienissä kengissä; Nuotio, Eppu, Tammi: Minä olisin halunnut
Tiitiäisen satupuu; Kunnas, Kirsi, WSOY: Haitula ja nappi, Tunteellinen siili