Luetun ymmärtäminen KPS-muistipelinä
Lukekaa ensin pidemmät tekstipätkät joko itsenäisesti, pareittain tai ryhmissä läpi.
Opettaja laittaa luokkaan tai muuhun sovittuun tilaan paperilappuja [tekstit ja niihin sopivat vastaukset (ei suomennoksia), ks. liite] tekstipuoli alaspäin. Leikin tarkoituksena pelaajien on saada mahdollisimman monta lappuparia (teksti+vastaus) joukkueelleen aivan kuin perinteisessä muistipelissäkin. Enemmän lappupareja kerännyt joukkue voittaa. Oikealla vastauksella saa jatkaa kääntövuorossa. Vastaus on oikein, jos laput on yhdistetty oikein, ja oppilaat ovat osanneet suomentaa virkkeen jatko-osan pidempään kertomukseen.
Oppilaat jaetaan kahteen ryhmään. Vain kaksi lappua voi olla samanaikaisesti käännettynä auki. Sopikaa, luetaanko laput aina ääneen, kun ne aukaistaan vai riittääkö, että kaikki näkevät, mitä lapuissa on ja missä ne sijaitsevat.
Toisin kuin perinteisessä muistipelissä, tässä versiossa lappuparin voi yrittää ryöstää toiselta joukkueelta. Jos kääntövuorossa oleva joukkue ei osaa suomentaa pidemmän kertomuksen jatko-osaa, pelaavat joukkueet toisiaan vastaan yhden erän kivi–paperi–sakset -peliä. KPS-erän voittaja saa yrittää suomentaa jatko-osan. Jos se menee oikein, saa joukkue pisteen. Lappuparin ensin löytänyt joukkue saa kuitenkin jatkaa seuraavan mahdollisen parin etsintää huolimatta siitä, voittiko joukkue KPS-erää.
Hassut tarinat
Kirjoittakaa yhdessä hassuja tarinoita. Kaikille jaetaan paperi. Kaikki kirjoittavat annetusta vihjeestä tai kysymyksestä yhden virkkeen espanjaksi, ja kääntävät sitten paperia niin, että seuraava ei näe edellisen kirjoitusta. Laput kiertävät seuraavalle kirjoittajalle jokaisen virkkeen jälkeen. Virkkeiden eteen kannattaa ohjeistaa kirjoittamaan numero, jotta tarinoiden lukeminen harjoituksen lopussa helpottuu.
Tarinan (esim. matkasta) tueksi voi kysyä esim.
- kuka lähtee matkalle?
- minne lähdössä?
- kenen kanssa?
- milloin lähtö?
- koska palataan?
- millä mennään?
- missä majoitutaan?
- mitä tehdään?
- mitä matkalaukussa on?