Prepositioita pantomiimilla
Kirjassa tehtävä 11
Muodostakaa pieniä ryhmiä. Opettaja jakaa kaikille ryhmille vuorollaan jonkin preposition espanjaksi. Ryhmän tehtävä on esittää prepositio joko pantomiimilla tai olla ottavinaan kuvitteellisesta tilanteesta pysäytyskuva. Muut ryhmät arvaavat, mikä prepositio on kyseessä. Sama prepositio voi tulla useammankin kerran.
Pelatkaa prepositiohippaa
Valitkaa hippa/hipat ja sopikaa leikkialue. Kun hippa saa pelaajan kiinni, jää pelaaja paikoilleen ja toistaa hipan hänelle määräämää prepositiota, kunnes hänet tullaan pelastamaan. Pelaaja pääsee uudestaan mukaan peliin, kun vapaa pelaaja saapuu pelastamaan, ja sanoo oikean ennalta sovitun prepositioparin.
Prepositioparit voivat olla muun muassa:
a-de con-sin desde-hasta para-por
“Maa-meri-ilma” prepositioilla
Valitkaa sopiva leikkialue (liikuntasali tai riittävän iso tila käytävältä/ulkoa). Leikin tarkoituksena on ehtiä ensimmäisenä sanotun preposition luokse. Ensin prepositioita sanoo opettaja, mutta myöhemmin tehtävän voi antaa pois tippuneille oppilaille. Oppilaat muodostavat aluksi rivin ja sovitaan, missä leikkiin valittujen prepositioiden paikat ovat. Nuo paikat voi merkitä liitteessä olevilla prepositiolapuilla, jotta kaikki muistavat ne. Kannattaa leikkiä aluksi niin, että kukaan ei tipu leikistä. Kun pelaaja myöhemmin tippuu, on hyvä, että hän edelleen on leikissä osallisena, esim. sanomassa prepositioita. Viimeisenä leikissä mukana oleva voittaa, eli se, joka ehtii ensimmäisenä annetun preposition luokse.
Leikkiä voi varioida sekoittamalla kieliä (suomi/espanja) tai kertomalla tarinaa, jossa prepositiot tulevat.
Prepositioita valokuvin
a) Muodostakaa pienet ryhmät ja ottakaa valokuvia prepositioista, jokaisesta omansa. Valokuvassa tulee näkyä teille annettu prepositio esimerkiksi paperille kirjoitettuna. Lisäksi kuvasta tulee selvitä preposition merkitys. Olkaa luovia!
Vinkki: Voitte keksiä tilanteita, joissa preposition merkitys toteutuu ja näytellä ne. Ottakaa tilanteista “pysäytettyjä” kuvia. Esimerkiksi prepositio en voitaisiin toteuttaa niin, että ryhmäläiset muodostavat piirin, ja yksi henkilö seisoo keskellä pitäen prepositiolappua.
b) Tehkää prepositiokuvista vielä kollaasi ja jakakaa se kaikille ryhmän jäsenille.
c) Vertailkaa kuvakollaaseja ja tulkintoja prepositiokuvistanne yhdessä.
Tehtävässä on tarkoitus jakaa kaikille ryhmille samat (kaikki) prepositiot kerralla. Ei ole mitään aikarajaa, eikä kyse ole kilpailusta. Oppilaat ovat tykänneet, kun ovat saaneet tehdä puhelimilla. Vinkiksi vielä opettajalle, että kannattaa hyödyntää koko koulurakennusta ja hyvällä säällä voi tehdä tämän ulkonakin. Harjoituksessa ei tarvitse välttämättä näkyä henkilöitä, jos mielikuvitus riittää sen toteuttamiseen muutenkin.
Paperilaput kannattaa valmistaa yhdessä ennen harjoitusta, ja korostaa oppilaille, että kirjoittavat tussilla ja tarpeeksi isolla käsialalla, jotta se näkyy valokuvassakin.
Oppilaille vinkiksi: luokkahuoneen oven luona voisi kuvata ainakin prepositiot a ja de. Toisessa voi näytellä, että mennään sisälle ja toisessa tullaan pois jostakin.
Myös paikan prepositioiden kanssa tämä tehtävä on toiminut oikein hyvin.
Tehtävässä voi käyttää ”Maa-meri-ilma”-tehtävän prepositiokortteja.
Löydä kellonaikaparisi
Perfektin harjoittelua toiminnallisesti ryhmissä
Kirjassa tehtävä 26
Harjoitelkaa perfektiä kolmen henkilön ryhmissä. Ryhmät asettuvat niin, että henkilöt A ja B näkevät toisensa. Ryhmän kolmas henkilö C ei näe kahta muuta vaan on selin heihin päin, mutta kuitenkin kuulee, mitä muut sanovat. A näyttelee verbin B:lle, joka sanoo verbin espanjaksi preesensissä. C kuuntelee B:n sanoman verbin ja taivuttaa sen perfektiin yhdessä sovittuun muotoon (esim. sinä). Valmiita verbilappuja on 15.
Esim.
A: Nostaa verbilapun tai keksii verbin itse ja näyttelee sen (esim. cocinar).
B: Arvaa verbejä espanjaksi preesensissä, kunnes saa sen oikein (esim. ¿Comes? ¿Cocinas?).
C: Muuttaa verbin preesensistä perfektiin (esim. cocinas -> has cocinado).