Estar+gerundi-harjoitus kotitöillä
Ryhmä jaetaan kahteen osaan. Toiset ovat tekijöitä ja toiset yleisöä. Kukin tekijä aloittaa valitsemalla kotityön (Rompehielos s. 44), jota näyttelee. Tarvittaessa yhtä kotityötä voi näytellä useampikin henkilö, mutta tarkoitus olisi, että yleisö näkisi monta kotityötä samanaikaisesti. Kun kaikki tietävät, mitä näyttelevät, aloittavat tekijät esittämään kotitöitään yhtä aikaa. Kun opettaja tai joku muu yleisöstä sanoo “¡Para!”, pysäyttävät tekijät näyttelemisensä, ja jäävät asentoon, jossa olivat. Sitten on yleisön vuoro kääntää espanjaksi, mitä tekijät ovat tekemässä.
Esim. Sofia está pasando la aspiradora, los chicos están haciendo la compra, …
Kun kaikkien tekemiset on selvitetty, vaihdetaan rooleja, ja yleisöstä tulee näyttelijöitä. Harjoitusta voi muokata niin, että oppilaat keksivät itse, mitä verbejä näyttelevät.
Tänään en voi, sillä minun täytyy... -harjoitus
Voit hyödyntää tässä tehtävässä kappaleen 4 toiminnallisen perfektiharjoituksen verbejä tai ohjeistaa oppilaita keksimään itse oman verbin.
Aloittakaa asettumalla rinkiin. Jos ryhmä on iso, voi rinkejä olla useampikin. Ensimmäinen ringistä aloittaa sanomalla syyn kokonaisella virkkeellä alla olevan mallin mukaan. Seuraava jatkaa lisäämällä siihen taas uuden syyn. Seuraava henkilö lisää oman syynsä aina edellisten syiden jatkoksi.
Oppilaille kannattaa korostaa kuuntelutaidon harjoittelua tämän tehtävän yhteydessä. Voitte myös taivuttaa tener que -verbiä haluamaanne muotoon ja lisätä näin haastetta.
Esim.
1: Hoy no puedo ir al cine porque tengo que estudiar química.
2: Hoy no puedo ir al cine porque tengo que estudiar química y bailar flamenco.
3. Hoy no puedo ir al cine porque tengo que estudiar química y bailar flamenco y comer churros.
Puheosuutta voi myös lisätä ehdottamalla alussa esim. tapaamista.
¿Quieres ir al cine hoy?
Hoy no puedo porque…
Tämä harjoitus sopii myös hay que -rakenteen harjoitteluun muokkaamalla.
Esim. En el colegio hay que...