Piirrä ja harjoittele vuosilukuja
Juoksusanelu
Muodostakaa parit. Sopikaa aluksi, kumpi on kirjuri ja kumpi sanelija. Voitte sopia opettajan kanssa, milloin roolit vaihtuvat parin sisällä. Opettaja kertoo, kuinka monta virkettä on “piilotettu” koulun käytäville tai muulle sovitulle alueelle (tätä voi hyvin leikkiä myös ulkona, jos laput on laminoitu). Parin tarkoitus on löytää, sanella ja kirjata virkkeet mahdollisimman nopeasti. Opettaja tarkistaa vastaukset. Nopein pari voittaa.
Sanelijan tehtävänä on etsiä lappu, ja painaa se mahdollisimman hyvin mieleensä. Jos sanelija ei muista virkettä kerralla, voi hän sanella sen sihteerille myös osissa. Sanelija ei saa kuvata virkettä (puhelimet siis tehtävän ajaksi säilöön) eikä kirjoittaa sitä itselleen ylös.
Sihteeri puolestaan kirjoittaa ylös sen, minkä kuulee sanelijalta. Sanelija ja sihteeri voivat yhdessä miettiä, ovatko virkkeet kieliopillisesti oikein ennen kuin he jättävät ne opettajalle tarkistettaviksi. Kaikki virkkeet jätetään tarkistukseen kerralla.
Voitte sopia myös, että virkkeet pitää suomentaa.
Palapelin kokoamista silmät sidottuina
a) Piirtäkää ensin pareittain palapelin kuva opettajan antamalle paperille. Toinen parista ohjeistaa espanjaksi ja toinen piirtää. Voitte piirtää esimerkiksi kaupunkinäkymän.
Esim. Abajo a la izquierda hay un perro blanco. / Arriba en el medio hay un semáforo.
b) Leikatkaa yhdessä piirtämänne kuva palasiksi katkoviivojen mukaan.
c) Vaihtakaa rooleja. Se, joka piirsi ensin, antaa nyt ohjeita espanjaksi. Palapelin kokoajalla tulee olla silmät kiinni/sidottuina.
Esim. Coge un papelito. Ponlo arriba a la derecha. No, allí no. Más a la derecha. Allí.
Tien neuvomista ja dubbausta
Tehkää pienissä ryhmissä tuotoksia (näytelmiä, digitaalisia esityksiä...) tien kysymisestä ja neuvomisesta. Esitätte tuotoksenne kaksi kertaa: ensin pantomiimina, sitten normaalina vuoropuheluna.
a. Suunnitelkaa pantomiimiesitys. Sisällyttäkää esitykseenne seuraavat asiat:
- tervehdys ja tien kysyminen valitsemaanne paikkaan.
- reitin ohjeistus (jalkaisin tai valitsemallanne kulkuneuvolla).
b. Suunnitelkaa vuoropuhelu espanjaksi esitykseenne.
c. Esittäkää tuotoksenne pantomiimina muille. Muut yrittävät arvata keskustelun, ja dubbaavat esityksenne.
d. Esittäkää tuotoksenne vielä äänten kanssa niin kuin olitte sen suunnitelleet.