Arvaa mikä?
Valitse parisi kanssa jokin teema (esim. ruokailuun liittyvät esineet). Kirjoita sitten yksi teemaan liittyvä sana lapulle niin, ettei parisi näe sitä. Parisi yrittää arvata sanan kysymällä espanjaksi kysymyksiä, joihin voi vastata vain sí tai no. Vuorotelkaa.
Oppilaalle avuksi seuraavat materiaalit:
de metal, de madera, de cristal, de plástico
Mallikysymyksiä avuksi oppilaalle vasemmalle, ja oikealle sí ja no:
¿Soy de metal? ¿Soy grande? ¿En la cocina estoy en un cajón? – Sí. / No.
¿Soy una cuchara? – Sí.
Juoksusanelu
Kirjassa t. 6
Muodostakaa parit. Sopikaa aluksi, kumpi on kirjuri ja kumpi sanelija. Voitte sopia opettajan kanssa, milloin roolit vaihtuvat parin sisällä. Opettaja kertoo, kuinka monta virkettä on “piilotettu” koulun käytäville tai muulle sovitulle alueelle (tätä voi hyvin leikkiä myös ulkona, jos laput on laminoitu). Parin tarkoitus on löytää, sanella ja kirjata virkkeet oikein mahdollisimman nopeasti. Opettaja tarkistaa vastaukset. Nopein pari voittaa.
Sanelijan tehtävänä on etsiä lappu, ja painaa se mahdollisimman hyvin mieleensä. Jos sanelija ei muista virkettä kerralla, voi hän sanella sen sihteerille myös osissa. Sanelija ei saa kuvata virkettä (puhelimet siis tehtävän ajaksi säilöön) eikä kirjoittaa sitä itselleen ylös.
Sihteeri puolestaan kirjoittaa ylös sen, minkä kuulee sanelijalta. Sanelija ja sihteeri voivat yhdessä miettiä, ovatko virkkeet kieliopillisesti oikein ennen kuin he jättävät ne opettajalle tarkistettaviksi. Kaikki virkkeet jätetään tarkistukseen kerralla.
Voitte sopia myös, että virkkeet pitää suomentaa.