Rompehielos-osio kertaa eläimiä espanjaksi. Nyt on hyvä hetki muistutella mieliin kaikki entuudestaan tutut eläimet esimerkiksi pareittain tehtävällä kilpailulla.
Unidad 1: Cuidando a Lola
Tiivistelmä ja sisältö
Kirjan ensimmäisen luvun aiheena ovat lemmikit ja niiden hoitaminen. Texto vie meidät Jorgen, Cecin ja Venlan kanssa koiranhoitokeikalle, jonka aikana kommelluksia riittää. Hablamos-osiossa tutustutaan eläintenhoitoon liittyvään sanastoon, ja Informativossa käsitellään eläintensuojelua ja haastatellaan espanjalaisen löytöeläintalon hoitajaa.
Kielitieto
- Preteritin säännölliset muodot ja käyttö
- Tavallisia epäsäännöllisiä preteritin muotoja (hacer, ser, ir, tener)
- Käskymuotoja ja niiden käyttöä
Lisätehtävät
- Tulostettava liite: Aukkosuomennos
- Tulostettava liite: Preteritin muotoja suullisesti parin kanssa
- Tulostettava liite: Laivanupotus preteritin muodoilla
- Tulostettava liite: Ristikko luvun epäsäännöllisistä preteritin muodoista
- Tulostettava liite: Vaihtoehtoinen tehtävä kuullunymmärtämistehtävään 23
- Tulostettava tehtävä: A/B-käännösvirkkeitä luvun sisällön kertaamiseen
- Tulostettava liite: Luetun ymmärtäminen
Tällä sivulla
Ensimmäiseksi kannattaa tehdä tekstikirjan Rompehielos-osion kuuntelu- ja keskustelutehtävät (s. 8) ja tämän jälkeen tutustua tekstin sanastoon (s. 9) ja työstää sanoja sanastoon liittyvillä tehtävillä. Sanat on hyvä myös toistaa äänitteen perässä. Osalle oppilaista on yläkoulussakin hyödyllistä kirjoittaa sanoja vihkoon. Oppilaiden kanssa on hyvä yhdessä miettiä, miten eri tavoin sanoja voi painaa mieleen. Kaikki eivät opi samalla tavalla.
Oppikirjan Texton käsittely kannattaa aloittaa kuuntelemalla tarina. Tämän jälkeen tekstin “raivaamiseen” voi käyttää esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:
- Kuka Lola on?
- Mihin Venla tarvitsee apua?
- Ketkä tulevat auttamaan Venlaa?
- Miksi tiedossa on kenties hankaluuksia?
- Mitä Jorge kysyy lauantaista?
- Ja mitä Venla kertoo hänelle?
- Minkä virheen koiranhoitajat tekivät?
- Mihin tämä johti?
Lopuksi oppilaat lukevat tekstin ääneen. Tätä ei kannata jättää väliin, sillä ääneen lukeminen on erinomainen tapa kehittää kielitaitoa ja saada ääntämiseen varmuutta. Myös sanasto painuu paremmin mieleen, etenkin niillä oppilailla, jotka oppivat parhaiten auditiivisesti. Jos tunnilla ei jää aikaa lukemiseen, voi sen antaa kotitehtäväksi esimerkiksi niin, että oppilas lukee ja äänittää tekstin ja samalla muuttaa ääntään aina kun puhuja vaihtuu. Tällaisen “näyttelemisen” avulla teksti saattaa jopa jäädä paremmin mieleen. Suullisesti tehdyn tehtävän voi palauttaa mm. koulun käytössä olevan sähköisen oppimisalustan kautta. Osa tuotoksista voi olla niin onnistuneita, että niitä on mukava kuunnella yhdessä seuraavalla tunnilla (oppilaan suostumuksella luonnollisesti). Tehokasta on myös ns. surinaluku. Tällöin kaikki oppilaat lukevat tekstin samanaikaisesti puoliääneen. Dialogin lukemista voi rytmittää myös niin, että opettaja toimii yhtenä henkilöistä. Näin kaikki saavat lukemisen tehtyä yhtä nopeasti ja voidaan yhtä aikaa siirtyä tekemään harjoituksia.
Tehtävät 1–3 (s. 4–5) sopivat tunnilla tehtäviksi ja tehtävät 4–6 (s. 6–7) kotitehtäviksi.
Kun on varmistettu, että tekstin juoni on kaikille selvä, voidaan alkaa harjoitella preteritiä. Ks. Kielitieto.
Kuuntelutehtävät 21–23 (s. 20–22) sopivat hyvin rytmittämään tunteja. Niitä kannattaa kuunnella myöhemmin myös uudelleen, vaikka ilman tehtävää, ja katsoa, ymmärtävätkö oppilaat silloin enemmän tekstin yksityiskohtia. Tehtävien äänitekäsikirjoituksia voi hyödyntää myös siten, että oppilaat lukevat tekstin lopuksi ääneen.
Hablamos-osion sanasto voi tässä kirjan ensimmäisessä luvussa olla osalle oppilaista entuudestaan tuttua. Tehtävä 1 (s. 12) toimii näin ollen myös aiheeseen virittävänä tehtävänä, jonka voi tehdä jo ennen tekstin käsittelyä. Tämä osio on suunniteltu nimenomaan aktivoimaan suullista kielitaitoa, joten alusta saakka on hyvä ottaa tavaksi, että jokainen oppilas saisi sanotuksi aiheesta jotain myös ääneen. Tähän osioon voidaan aina palata myös esimerkiksi kertaustunnilla ennen koetta. Kaikenlaiset tunnelmaa keventävät aktivoinnit varmasti helpottavat puhumisen tuskaa. Tehtävän 1 kysymyksiä oppilaat voivat vaikkapa räpätä parin kanssa tai pienissä ryhmissä.
Informativo-osio on suunniteltu ylöspäin eriyttäväksi tekstiksi. Ryhmän tason mukaan sen voi käsitellä eri tavoin. Kaiken tasoiset oppilaat kuitenkin hyötyvät siitä, että he aika ajoin tutustuvat myös pitempiin ja haastavampiin teksteihin. Teksti kannattaa siis aina vähintään kuunnella. Näin oppilaat saavat mahdollisuuden kuulla espanjaa mahdollisimman paljon ja eri tyylilajeissa. Näin toteutuu myös OPS:sta nouseva laaja-alainen tekstikäsitys. Kaikenlainen kielelle altistuminen kehittää kielitajua. Tämän Informativo-tekstin aihe vetoaa tunteisiin ja kiinnostaa useimpia nuoria. Tässä yhteydessä oppilaiden omakohtaiset kokemukset lemmikeistä tai löytöeläimistä varmasti nousevat esiin ja niillekin kannattaa oppitunneilla varata aikaa.
Koska teksti on suhteellisen pitkä, on sen käsittelyyn laadittu yhteistoiminnallinen tehtävä (s. 14). Sen tekemiseen tarvittaneen kaksi oppituntia. Informativo-tekstejä ei ole tarkoitus käsitellä yhtä syvällisesti ja sanasta sanaan kuin Texto-osioita. Tästä syystä sanasto ei ole tekstin yhteydessä vaan kirjan takana (s. 124). Kannattaa myös lukea tämä teksti ääneen. Jokainen oppilas voi esimerkiksi kotona harjoitella yhden haastatteluvastauksen, ja seuraavalla tunnilla teksti voidaan vielä lukea ääneen. Vaihtoehtoisesti voi antaa oppilaille hieman haastavamman lisätehtävän ja pyytää heitä lukemaan ja äänittämään yksi haastatteluvastauksista.
Preteritiä aikamuotona käsitellään nyt ensimmäistä kertaa. Ensin kannattaa esitellä aikamuotokäsitettä äidinkielen kautta. Esimerkiksi linkin takana olevat virkkeet voivat toimia esimerkkeinä.
Alusta alkaen kannattaa korostaa oppilaille, että nyt preteritiä voi käyttää ainoastaan silloin, kun tekeminen on selvästi rajattua ja jo päättynyt. Oppilaille voi hieman yksinkertaistaen selittää, että preteritillä ilmaistaan kertaluontoista, päättynyttä tai ajallisesti rajattua tekemistä tai tapahtumaa (milloin, kuinka kauan, mihin saakka, kuinka monta kertaa).
Aluksi kannattaa käyttää aikaa siihen, että preteritin taivutusmuodot tulevat kaikille varmasti tutuiksi. Asioita pitää toistaa monta kertaa, jotta muodot pikkuhiljaa jäävät mieleen. On myös varauduttava opettelemaan epäsäännöllisiä muotoja, sillä monet tavalliset verbit ovat preteritissä epäsäännöllisiä. Tässä luvussa opetellaan verbien ser*, ir*, tener* ja hacer* preteritimuodot.
Harjoituskirjan Gramática-osiosta (s. 8–9) on hyvä aloittaa preteritin opettelu. Kun s. 8 verbitaulukko on kuunneltu, kannattaa uusia verbimuotoja heti harjoitella esimerkiksi seuraavien tehtävien avulla.
Vastaukset tehtävään 3
- olvidé
- visitaron
- compraste
- escuché
- comió
- volvisteis
- corrimos
- abrieron
- subió
- escribiste
Harjoituskirjassa on runsaasti tehtäviä preteritistä (tehtävät 7–17). Osa sopii hyvin kotitehtäviksi, osan voi jättää myös myöhemmin tehtäviksi kertaustehtäviksi.
Luvun lopussa kerrataan vielä tú-käskymuodot. Niiden harjoittelu sujuu mukavasti esimerkiksi lemmikin hoito-ohjeita laatimalla. Oppitunnilla voi myös tehdä lyhyen ohjatun taukojumpan alla olevien ohjeiden avulla.