Tunteiden ilmaisu on tekstin keskeinen teema. On hyvä varmistaa, että oppilaat muistavat suomeksi Rompehielos-osiossa (s. 36) kertaantuvat adjektiivit, joilla voi kertoa eri tunnetiloista. Tämän jälkeen oppilaat voivat keskustella samalla sivulla olevien kysymysten avulla ja tutkia sitten tekstin sanastoa (s. 37) sekä tehdä siihen liittyvät tehtävät.
Unidad 4: Sentimientos a flor de piel
Tiivistelmä ja sisältö
Kirjan neljännen luvun aiheena ovat tunteet ja niiden ilmaiseminen. Rompehielos-osiossa harjoitellaan nimeämään tunteita erilaisissa tilanteissa. Texto koostuu neljästä tapahtumasta, joissa jokaisessa on päällimmäisenä jokin eri tunnetila. Hablamos-osio sisältää henkiseen hyvinvointiin, fyysiseen kuntoon ja ravitsemukseen liittyvää sanastoa. Informativon aihe on stressi ja sen hyödyt ja haitat.
Kielitieto
- Imperfektin säännölliset muodot ja sen käyttö
- Adjektiivien ja värien kertausta
- Prepositiota vaativia adjektiiveja
- Ser- ja estar-verbien kertausta
- Morir-verbin preteriti
Lisätehtävät
- Tulostettava liite: Aukkosuomennos
- Tulostettava liite: A/B-käännösvirkkeitä luvun sisällön kertaamiseen
- Tulostettava liite: Texton ilmausten kertausta pareittain (A/B)
- Tulostettava liite: Imperfektimuotoja suullisesti parin kanssa (A/B-käännösvirkkeet)
- Tulostettava liite: Parisanakokeet I ja II
- Tulostettava liite: Ser- ja estar-verbien kertausta I ja II
- Tulostettava liite: Imperfektimuotoja kirjallisesti I, II ja III
- Tulostettava liite: Adjektiivien kertausta
- Heijastettava liite: Projekti hyvistä elämäntavoista
Tällä sivulla
Teksti koostuu useista pienistä osista, joissa jokaisessa kuvataan eri tunteita. Tekstiä voidaan käsitellä vaihteeksi niin, että oppilaat kuuntelevat tekstin ensin ilman kirjaa ja koettavat ymmärtää, mistä tunteista kussakin osiossa on kyse.
Tämän jälkeen tekstistä voidaan poimia yhdessä kaikki tunneilmaisut ja luokitella ne s. 65 tehtävän 5 mukaisesti. Texton sanaston opetteluun sopivat hyvin myös tehtävät 4 ja 7 (s. 65–66). Tehtävä 3 (s. 64) on melko aikaa vievä. Oppilaita voi esimerkiksi pyytää laatimaan ristikot kotitehtävänä, ja seuraavalla oppitunnilla he saavat ratkoa toisillensa laatimiaan ristikoita.
Oppilaita on hyvä kannustaa keräämään tämän tyylisiä ‘omia sanastoja’ useasti ja pohtimaan samalla, mitkä sanat ja fraasit ovat tarpeellisia juuri heidän arjessaan ja mitä ainakin olisi hyvä osata.
Tekstin sisältöä on hyvä käsitellä aukkosuomennosten ja s. 62–63 kysymysten avulla. Mikäli espanjankieliset kysymykset ovat liian haastavia, tekstiä voi ”raivata” opettajajohtoisesti alla olevien kysymysten avulla.
1. Mitä Cecille tapahtui viime torstaina?
2. Mitä Pelusa teki, kun Ceci oli surullinen?
3. Miksi he voittivat turnauksen?
4. Miltä heistä tuntui tämän jälkeen?
5. Mikä oli dokumenttiohjelman aiheena?
6. Miksi Miguel tunsi olonsa suuttuneeksi ja voimattomaksi?
7. Mitä hän aikoo tehdä huomenna?
Tämän jälkeen oppilaat keskustelevat tehtävän 2 (s. 63) kysymysten avulla.
Tekstin sisältöä käsiteltäessä oppilaat todennäköisesti huomaavat, että tekstissä on paljon esimerkkejä aikamuodosta, jota ei ole aiemmin käsitelty eli imperfektistä. Sitä voi alkaa harjoitella, kun oppilaat ymmärtävät luvun sisällön (kts. Kielitieto).
Aiemmissa luvuissa on harjoiteltu preteritin muotoja ja niiden käyttöä. Nyt tutustutaan ensimmäistä kertaa imperfektin muodostamiseen ja käyttöön.
Gramática-osion sivut 72–73 on hyvä käydä yhdessä läpi opettajajohtoisesti. Etsitään yhdessä tehtävän 1 virkkeet tekstistä ja täydennetään verbimuodot tehtävään 2.
Vastaukset tehtävään 2
- Eran las cinco de la mañana. (ser)
- Los pájaros cantaban. (cantar)
- Hacía sol. (hacer)
- No había nada en la calle. (haber)
- Yo comía pan y mis padres bebían café. ( comer, beber)
- Mi padre estaba de buen humor. (estar)
- Mis hermanos dormían todavía. (dormir)
- Mi bisabuelo tenía 95 años. (tener)
- Ya era muy mayor. Era bajo y calvo. (ser)
- Siempre llevaba ropa negra. (llevar)
Imperfekti on oppilaille uusi aikamuoto. Säännöllisten ar-, er- ja ir-verbien päätteiden mieleen painaminen ja imperfektin sujuva käyttö vaatii paljon toistoa.
Kirjallisia ja suullisia tehtäviä imperfektistä on harjoituskirjan sivuilla 74–78.
Verbeillä ser, ir ja ver on epäsäännöllinen imperfektimuoto. Nämä muodot oppilaiden tulisi opetella ulkoa (s. 73).
Preteritin käyttöä ei myöskään saa unohtaa, ja sitä tulisi kerrata imperfektin rinnalla. Epäsäännöllisistä preteritin muodoista esitellään tässä luvussa verbi morir (s. 71).
Imperfektin lisäksi luvussa on uutena kielitietoasiana prepositiota vaativia adjektiiveja (s. 68), joita harjoitellaan tehtävissä 8 ja 9 (s. 68–69).
Luvussa kerrataan myös ser- ja estar-verbien käyttöä adjektiivin kanssa.
Yhdessä voidaan pohtia, mikä merkitysero seuraavilla virkepareilla on.
Vastaukset
- väriltään vihreitä/raakoja
- fiksuja/valmiita
- tylsä/tylsistynyt
- tumma/ruskettunut
- kaunis / nätiksi laittautunut
- rikas/maukas
Harjoituskirjasta löytyy aiheesta harjoitus sivulta 67, ja olla-verbien käyttöä voi kerrata myös lisätehtävillä (kts. lisätehtävät).