Oppikirjan tekstissä Alejandro pohtii, lähettääkö Juan Paulalle Rubén Daríon runon vai kenties kirjoittaa oman rakkausräpin hyvityksenä toilailustaan. Texton aiheeseen voidaankin virittäytyä kuuntelemalla esimerkiksi jonkun espanjankielisen rap-artistin riimittelyä rakkaudesta (esim. Nach - Amor libre).
Unidad 5: Un rompecorazones en la familia
Tiivistelmä ja sisältö
Kirjan viidennen luvun aiheena ovat ihmissuhteet ja seurustelu. Texto kertoo pieleen menneistä treffeistä menneessä aikamuodossa esitellen preteritin ja imperfektin käyttöä. Tekstissä on kaksi osiota, ensimmäisessä Amanda- ja Alejandro-nimiset henkilöt keskustelevat treffeistä, joilla Amandan sisko Paula ja Alejandron veli Juan ovat käyneet yhdessä. Paulan käydessä vessassa kahvilassa on Juan mennyt suutelemaan toista tyttöä. Paula näkee tapahtuman, ja Juanin mielestä on kyse väärinkäsityksestä. Toisessa osiossa Juan ja hänen veljensä keskustelevat treffeistä. Alejandro naljailee isoveljelleen asiasta. Elokuvasanasto ja elokuvista keskusteleminen ovat aiheena niin Rompehielos- kuin Hablamos- ja Informativo-osioissa. Rompehielos sisältää kuvauksen eri elokuvagenreistä, ja Informativossa kuvataan erilaisia saippuasarjatyylejä. Lisäksi esitellään Oscar-palkinnon voittanut Roma-elokuva ja perehdytään elokuvien ja sarjojen dubbauksen taustoihin Espanjassa.
Kielitieto
- Preteritin ja imperfektin käyttö ja niiden ero
- Imperfektin epäsäännölliset muodot
- Epäsäännöllisiä preteritin muotoja (poder, querer ja dar)
- Gustar-verbin kertausta
Lisätehtävät
- Tulostettava liite: Aukkosuomennos
- Tulostettava liite: A/B-käännösvirkkeitä tekstin sisällön kertaamiseen
- Tulostettava liite: Texton ilmausten kertausta pareittain
- Tulostettava liite: Parisanakokeet I ja II
- Tulostettava liite: Imperfekti- ja preteritimuotoja suullisesti parin kanssa (A/B-käännösvirkkeitä)
- Tulostettava liite: Kirjoitustehtävä. Jatko-osa oppikirjan Texto-osiolle
- Tulostettava liite: Vaihtoehtoinen kuuntelutehtävä (s. 94)
- Tulostettava liite: “Läpsy”-peli preteritin epäsäännöllisillä muodoilla (liitteenä pelikortit)
Tällä sivulla
Texton käsittely on hyvä aloittaa oppikirjan sanastoharjoituksilla s. 48.
Teksti voidaan kuunnella aluksi ilman kirjaa. Tämän jälkeen sivulta 82 tehtävä 1 sopii tehtäväksi kuunteluharjoituksen omaisesti niin, että opettaja tauottaa äänitettä aina, kun vastaus on kuultu. Myös harjoituskirjan tehtävät 4–6 (s. 84–85) sopivat hyvin tekstisisällön käsittelemiseen.
Tekstiä voidaan myös käsitellä opettajajohtoisesti seuraavien kysymysten avulla.
- Miksi Paula oli surullinen?
- Milloin Paula ja Juan olivat ensimmäistä kertaa treffeillä?
- Missä he tapasivat toisen kerran?
- Mitä kahvilassa tapahtui Paulan ollessa vessassa?
- Miksi Alejandro ei usko tapahtunutta?
- Mitä Paula teki tapahtuman jälkeen? Entä Juan?
- Millainen Juan on Amandan mielestä?
- Millaiseksi Alejandro kuvaa Juania?
- Mitä Alejandro sanoo kuulleensa?
- Mitä Juan sanoo tytöstä, joka oli kahvilassa? Mistä hän tuntee tytön?
- Mitä tyttö teki Juanin mukaan?
- Mitä Alejandro ehdottaa Juanille ratkaisuksi?
Kotitehtäväksi sopivat hyvin harjoituskirjan tehtävät 2 (s. 83) ja 7 (s. 86), joissa tekstin sanasto kertautuu. Ylöspäin eriyttävänä tehtävänä voi halutessaan kirjoituttaa oppilailla saippuasarjatyyliin jatko-osan Texton tarinalle (ks. lisätehtävät). Vaihtoehtoisesti voi oppilaita pyytää keksimään muutaman kohtauksen omaan saippuasarjaan, jonka he kuvaavat tai esittävät muille. Hauskana esimerkkinä aiheesta voi näyttää meksikolaisen parodian saippuasarjasta. Se löytyy hakusanalla “qué hora es telenovela”.
Tämän luvun uutena isona kielitietoasiana esitellään preteritin ja imperfektin käyttöä ja niiden eroja (s. 88–89). Asia on haastava, joten sitä kannattaa käsitellä vähitellen. Teoriaosuudesta voi esimerkiksi ensin tutkia preteritin käyttöä (s. 88) ja seuraavalla oppitunnilla imperfektin käyttöä (s. 89). Voi olla hyvä idea siirtyä tutkimaan preteritin ja imperfektin eroja (s. 88 sateenvarjopiirros ja kielitietoteoria s. 89) vasta sitten, kun oppilaat varmasti osaavat sekä muodostaa nämä aikamuodot että tietävät niiden keskeisistä käyttötavoista. Jotta oppilaat sisäistäisivät asian ja oppisivat käyttämään näitä muotoja luontevasti, tarvitaan paljon kertausta.
Voitte tarkastella aihetta yhdessä seuraavien virkkeiden avulla ja pohtia, käytettäisiinkö niissä preteriti- vai imperfektimuotoa:
Vastaukset
1. Mi abuela se murió hace poco.
2. Era muy mayor.
3. Tenía casi cien años.
4. Ayer hizo mucho calor.
5. Anoche fuimos a la playa.
6. Allí había mucha gente.
7. Eran las once y media de la noche.
8. Estaba muy cansado.
9. Iba a acostarme, cuando…
10. ¿Y tú qué hiciste ayer?
Harjoituskirjassa hyviä suullisia harjoituksia ovat tehtävät 11 (s. 90) ja 13 (s. 92).
Lisäksi tässä luvussa opitaan lisää preteritin epäsäännöllisiä muotoja. Nyt ovat vuorossa verbit poder, querer ja dar (s. 87), joiden muodot tulee oppia ulkoa. Niiden käyttöä voi käydä oppilaiden kanssa yhdessä läpi kääntämällä espanjaksi sivulla 87 olevat esimerkkivirkkeet. Kaikkia tähän mennessä esiteltyjä epäsäännöllisiä preteritimuotoja voi olla hauska kerrata pelaamalla “Läpsyä” kolmen hengen ryhmissä (kts. lisätehtävät: peliohjeet ja pelikortit).
Kuunteluja voi teettää tunneilla haluamassaan järjestyksessä. Harjoituskirjan kuuntelusta numero 17 (s. 94) löytyy lisätehtävissä myös aukotettu tekstiversio, johon oppilaat täydentävät tekstistä puuttuvat kohdat kuulemansa perusteella. Tehtävä sopii hyvin myös alaspäin eriyttäväksi.
Luvun lopussa kerrataan vielä gustar-verbin käyttöä s. 91.
Sen lisäksi on hyvä kertoa oppilaille datiivipronominien ennakoivasta käytöstä virkkeissä esimerkiksi seuraavaan tapaan.