Unidad 6: Cuéntame cómo era…

Tiivistelmä ja sisältö

Luvun aiheena on menneisyydestä kertominen, erityisesti omat lapsuusmuistot ja lähihistoria. Rompehielos-osiossa oppilaat pääsevätkin keskustelemaan omista lapsuusmuistoistaan. Textossa Jorge haastattelee isoisoäitiään koulutyötään varten, ja siinä muistellaan Espanjan sisällissodan aikaa lapsen näkökulmasta. Hablamos-luvussa tutustutaan uutisotsikoihin, sanomalehden eri osastoihin ja tiedotusvälineisiin liittyvään sanastoon. Informativossa on katsaus latinalaisen Amerikan historiaan ja alueen kulttuuriin liittyvä peli. 
Tässä luvussa harjoitellaan vielä preteritin ja imperfektin käyttöä sekä opitaan muutaman verbin merkitysero preteritissä ja imperfektissä. Preteritistä opitaan muutama uusi ir-päätteinen vokaalinmuutosverbi. Pluskvamperfekti opitaan uutena asiana tässä luvussa. 

Kielitieto

  • Pluskvamperfekti
  • Preteritin ja imperfektin merkityseroja
  • Lisää ir-päätteisten vokaalinmuutosverbien preteritejä (ollut jo luvussa 3)

Lisätehtävät

  • Tulostettava liite: Aukkosuomennos
  • Tulostettava liite: Ohjeistus ja verbilista tehtävään 9
  • Tulostettava liite: Harjoittele tekstin sanastoa ja imperfektiä/preteritiä parisi kanssa (A/B-käännösvirkkeitä)
  • Tulostettava liite: Harjoittele pluskvamperfektiä noppapelissä
  • Tulostettava liite: Harjoittele preteritin ja imperfektin merkityseroja (A/B)
  • Tulostettava liite: Päättele, mistä uutisotsikoissa on kysymys
  • Informativon kulttuuripelin käsittelyvinkkejä
  • Latinalaisen Amerikan kulttuuriin liittyvä projektityö