Rompehielos-osiossa käytetään englantia apuna uusien espanjankielisten termien tunnistamisessa. Tätä muiden jo tuttujen kielten avulla päättelemistä opettajan kannattaa korostaa opiskeluvinkkinä muutenkin. Tieteenalojen yhdistämistehtävän jälkeen tehtävän 2 voi tehdä suoraan, tai ensin voi opettajajohtoisesti suomentaa tehtävän selitykset.
Unidad 7: Ciencia con futuro
Tiivistelmä ja sisältö
Seitsemännen luvun aiheena on tiede ja teknologia sekä tulevaisuuden keksinnöt eri aloilla. Rompehielos-osiossa tutustutaan eri tieteenaloihin, joita opitaan tunnistamaan englannin avulla. Texto vie lukijansa tieteen tulevaisuuteen. Aiheena ovat kuvitteelliset takseihin ja ravintoon liittyvät keksinnöt. Teksti on tyyliltään sanomalehtitekstiä eli melko haastavaa. Hablamos-osiossa opitaan koulujen valinnaiskursseihin liittyvää sanastoa ja päästään kuvailemaan suullisesti näiden sisältöjä. Informativossa tulevat tutuiksi keksinnöt, jotka ovat syntyneet espanjankielisessä maailmassa.
Tämän luvun keskeisin kielitieto on futuuri, joka on opiskeltu jo aiemmin Estrellas 1:n luvussa 11. Sivulauseen aloittavia konjunktioita harjoitellaan myös.
Kielitieto
- Futuuri
- Sivulauseen konjunktiot
Lisätehtävät
- Tulostettava liite: Aukkosuomennos
- Tulostettava liite: Juoksusanelu tekstin virkkeillä
- Tulostettava liite: Harjoittele futuuria (A/B)
- Tulostettava liite: Sivulauseen konjunktiot
- Tulostettava liite: Luetunymmärtämistehtävä keksinnöistä
- Tulostettava liite: Luetunymmärtämistehtävä vaatemateriaaleista (selkeästi ylöspäin eriyttävä)
- Heijastettava liite: Suomennostiivistelmä textosta, ohje
- Heijastettava liite: Parikeskustelu kännykän käytöstä
Tällä sivulla
Koska luvun teksti on melko haastava aiheesta ja tekstityypistä johtuen, kannattaa kiinnittää huomiota sanaston opetteluun ennen tekstin käsittelyä. Ensimmäiseksi tekstin sanasto on hyvä toistaa äänitteen perässä ja sen jälkeen työstää sanastoa s. 73 sanastotehtävien avulla.
Tämän jälkeen siirrytään tekstin kuunteluun. Luvussa on selkeästi kaksi erillistä tekstiä, jotka voi halutessaan käsitellä eri tunneilla. Myös harjoituskirjan tehtävät 1–4 tukevat tätä, sillä tehtävä 1 (s. 110) liittyy takseja kertovaan tekstiin. Sitä tekstiä kuunnellessa opettaja voi tauottaa äänitettä tehtävän 1 kysymysten mukaisesti ja käsitellä sitä mukaa tekstin sisältöä oppilaiden kanssa. Toinen vaihtoehto on kuunnella tekstit kirjat kiinni ja heijastaa lisätehtävistä löytyvä suomennostiivistelmä, jonka kappaleet ovat sekaisin. Oppilaiden pitää kuulemansa perusteella selvittää, mihin järjestykseen kappaleet kuuluvat. Tämän jälkeen tehtäviksi sopivat tehtävien 3 ja 4 alkuosat. Tehtävä 2 liittyy ruokaa käsittelevään tekstiin sekä tehtävien 3 ja 4 loppuosat.
Harjoituskirjan sanastotehtävät 5–10 (s. 112–115) liittyvät molempiin teksteihin. Niitä voi antaa kotitehtäviksi tai tehdä tunneilla sitten, kun molemmat uutistekstit on käsitelty.
Taksiaiheisessa tekstissä on paljon futuurin muotoja. Tätä tekstiä kannattaakin hyödyntää myös futuurin kertauksessa.
Hablamos-osio liittyy koulumaailmaan, sillä siinä opitaan valinnaiskurssisanastoa. Ensin voidaan tutustua s. 77 sanastoon. Jos koulussanne on valinnaiskursseja, joita ei ole tässä listassa, niitä voidaan kääntää opettajan avulla. Tämän jälkeen tehdään suulliset paritehtävät 1 ja 2. Ylöspäin eriyttävänä tehtävänä voi pyytää oppilaita tekemään lyhyen mainoksen omasta lempivalinnaiskurssistaan ja tallentamaan sen.
Informativossa tiedeteema jatkuu. Tekstit on laadittu aikakauslehden artikkelien omaisesti. Niissä kerrotaan espanjalaisten ja latinalaisamerikkalaisten tiedemiesten keksinnöistä. Tekstit voi käydä läpi joko pareittain tai yksin, mikäli oppilas kaipaa haastetta. Tekstiä voi käsitellä eri tavoin oppilaiden tason mukaan. Se voi olla luetunymmärtämistehtävä, ja ymmärtämistä voi kontrolloida tekstin ohessa olevilla valmiilla harjoituksilla. Taitavia oppilaita voi pyytää suomentamaan tekstin osia muulle ryhmälle. Lisätehtävissä on vielä lyhyt luetunymmärtämistehtävä kolmesta keksinnöstä.
Tässä luvussa kerrataan futuuri, joka on opiskeltu ensimmäisen kerran Estrellas 1 -kirjassa. Koska taksiaiheisessa tekstissä on paljon futuurin muotoja, aluksi voi kysyä, miten futuuri muodostetaan tai mitä futuurimuotoja oppilaat löytävät tekstistä. Toinen tapa aloittaa tutun kielitietoasian käsittely on kuunnella jokin laulu (esimerkiksi Miguel Bosén Si tú no vuelves), jossa esiintyy futuuria. Futuurikohdat voi halutessaan aukottaa laulun tekstiin, jolloin oppilaat yrittävät saada ne selville kuunnellessaan laulua. Tämän jälkeen on hyvä siirtyä Te acuerdas -osioon (harjoituskirja s. 116) ja tehdä futuuritehtävät. Lisätehtävissä on suullinen A/B-tehtävä futuurista.
Toinen tämän luvun kielitietoasia on sivulauseiden konjunktiot, josta ei ole varsinaista kielitiedollista selitystä, vain tehtävä 12 (s. 117–118). Asia on kuitenkin tärkeä, sillä usein oppilaat kertovat, etteivät he osaa kirjoittaa pitkiä virkkeitä espanjaksi. Tämä voi johtua osittain siitä, etteivät he muista konjunktioita espanjaksi. Asiaa voi harjoitella kirjan tehtävän lisäksi lisätehtävällä.
vastaukset:
2, 1, 3
--------
3, 1, 2