Rompehielos-osion iskulauseet toimivat hyvin virityksenä aiheeseen. Tässä yhteydessä on hyvä etsiä yhtymäkohtia myös oman paikkakunnan viimeaikaisiin tapahtumiin, selailla espanjankielisiä sanomalehtiä verkossa tai kokeilla hakusanaa “noticias medioambiente”. Oppilaista on välillä virkistävää kurkistaa oikean maailman tapahtumiin espanjaksi, vaikka uutisoinnista he eivät vielä kaikkea ymmärräkään.
Unidad 9: ¿Se puede o no se puede?
Tiivistelmä ja sisältö
Kirjan yhdeksännen luvun aiheena on ympäristön kannalta kestävä elämäntapa.
Rompehielos-osiossa on iskulauseita ilmastonmuutosta vastaan ja ympäristönsuojelun puolesta. Texto koostuu nuorten keskustelupalstalle kirjoitetuista ympäristöön ja sen suojeluun liittyvistä mielipiteistä. Ensimmäisessä viestiketjussa nimimerkki Pablocartagenero pohtii, mitä hän tekee lahjaksi saamalleen nahkatakille, koska ei halua vegaanina käyttää sitä. Muut kirjoittajat antavat hänelle neuvoja. Tekstin toisessa viestiketjussa nimimerkki Juanlu pyytää apua ongelmaansa. Hänen ystävänsä ja poikaystävä suunnittelevat matkaa Chilestä Eurooppaan, mutta hän ei halua matkustaa lentokoneella, koska ne saastuttavat. Hablamos-osiossa on paljon kestävään kulutukseen, kierrätykseen, ympäristöön sekä luonnonilmiöihin liittyvää sanastoa. Informativossa on viisi fiktiivistä lehtiartikkelia, joiden aihepiireinä ovat mm. ilmastomarssi, ekologinen matkustaminen ja hupenevat luonnonvarat.
Kielitieto
- Refleksiivipassiivin muodostus ja käyttö
Lisätehtävät
- Tulostettava liite: Aukkosuomennos
- Tulostettava liite: Harjoittele parisi kanssa tekstin sanastoa ja ilmauksia I, II ja III
- Tulostettava liite: Parisanakokeet I ja II
- Tulostettava liite: Harjoittele refleksiivipassiivin muotoja parisi kanssa
- Tulostettava liite: Mielipiteen ilmaisun harjoittelua ja tietotekniikkaan liittyvää sanastoa
- Heijastettava liite: Mielipiteen ilmaisu
Tällä sivulla
Texton sanastossa (s. 91) on sanoja, jotka oppilaat saattavat tuntea esimerkiksi englannin perusteella. Opettaja voi ennen tekstin kuuntelemista heijastaa sanaston espanjankielisen palstan oppilaille ja pyytää heitä etsimään sieltä espanjankieliset vastineet esimerkiksi seuraaville englannin sanoille: a race, offensive, vegan, textile industry, to favor, a crisis, to pay attention, an exception, to accept, appropriate, concise.
Texto koostuu useasta lyhyestä tekstistä, joten tässä on hyvä mahdollisuus käsitellä tekstit yhteistoiminnallisesti niin, että opettaja antaa jokaiselle pienelle ryhmälle yhden tekstin käsiteltäväksi. Lopuksi ryhmät toimivat asiantuntijoina ja suomentavat tai selittävät oman osuutensa luokalle. Vaihtoehtoisesti tekstin (tai osia siitä) voi kuunnella ensin ilman kirjaa pienissä pätkissä. Kun sanasto on ensin käsitelty ja s. 91 tehtävät tehty, oppilaat ymmärtävät varmasti tekstin pääkohdat vain kuuntelun perusteella. Esimerkiksi s. 92 olevat keskustelupalstan säännöt yksitellen kuunneltuina sopivat tällaiseksi pieneksi kuullunymmärtämisharjoitukseksi, samoin Pablocartagenero-nimimerkin julkaisu keskustelupalstalle.
Hablamos sisältää kulutustottumuksia ja asenteita ilmastonmuutosta kohtaan mittaavan testin. Sen tavoitteena on sanavaraston kartuttamisen lisäksi harjoitella kertomaan omista kulutustottumuksista ja perustella omia mielipiteitä kestävän elämäntavan näkökulmasta.
Informativon fiktiiviset ympäristöuutiset toimivat luetun ymmärtämistä kontrolloivina teksteinä. Tämän osion voi toteuttaa yhteistoiminnallisesti mm. siten, että oppilas valitsee oman mielenkiintonsa mukaan uutisen, johon haluaa tutustua. Opettaja kirjoittaa taululle uutisotsikot ja näiden yhteyteen uutisesta kiinnostuneiden oppilaiden nimet. Jokaisessa uutisessa on oltava vähintään kaksi oppilasta. Saman uutisen valinneet oppilaat muodostavat ryhmän. Heidän pitää yhdessä suomentaa uutinen ja päättää, mitkä 5 sanaa/sanontaa he haluavat opettaa muulle luokalle tekstistään. Purkuvaiheessa kerrotaan luokalle uutisen pääkohdat suomeksi ja opetetaan valitut kohdat espanjaksi. Opettaja päättää, kirjoittaako muu ryhmä nämä esimerkiksi vihkoonsa.
Tämän luvun ainoa uusi kielitietoasia on refleksiivipassiivin muodostus ja sen käyttö. Harjoituskirjan sivulla 145 on Gramática-osio aiheesta. Asiaan voidaan kuitenkin tutustua aluksi myös niin, että opettaja heijastaa seuraavat virkkeet taululle ja mietitään yhdessä, mitä ne tarkoittavat suomeksi.
- Se busca cantante para cumpleaños en Valencia
- Se necesitan animadores
- Se regalan gatitos recién nacidos
- Se vende ropa usada a buen precio
- Se ofrecen clases de baile
Hyviä harjoituksia refleksiivipassiivin käytöstä on harjoituskirjan sivulla 146. Tehtävät 7 ja 8 sopivat hyvin tunnilla tehtäviksi joko itsenäisesti tai pareittain. Tehtävän 9 (s. 146) virkkeet voidaan antaa kotitehtäväksi. Seuraavalla tunnilla ne voidaan käsitellä vaihteeksi niin, että oppilaat käyvät yksitellen kirjoittamassa yhden virkkeen taululle. Vaihtelevat työtavat tuovat tunteihin kevennystä. Kannattaa joskus kokeilla liikkuvan koulun hengessä sitäkin, että oppilaat nousevat seisomaan vastatessaan tai että he seisovat yhdellä jalalla tekstiä lukiessaan. Siten vireystaso nousee, ja asiat jäävät paremmin mieleen.
Kun aihe on jo tuttu, voi seuraavalla oppitunnilla kerrata sitä esimerkiksi seuraavan täydennystehtävän avulla niin, että opettaja heijastaa virkkeet taululle.
Vastaukset
- En Finladia se toma mucho café.
- En Francia se comen cruasanes.
- Así se hace una deliciosa pizza.
- No se puede comer en el aula.
- En mi colegio se ofrecen muchos cursos optativos.
- ¿Cómo se dice buenos días en alemán?
- Antes no se hacía la compra en la red.