Hämäräperäinen talo

Alkuperäisteksti
Perttula, Pirkko-Liisa 2005.  Hämäräperäinen talo. Musta käsi ja 69 muuta karmivaa tarinaa, 12–13. Otava.

Kertomus lyhyesti
Tytöt pyöräilevät uimarannalta kohti kotia, kun alkaa sataa rankasti. Tien laidassa on harmaa talo, ja tytöt pyöräilevät sinne suojaan. Ovi on auki. Huoneessa on arkku ja arkussa ruosteisia puukkoja. Toisesta huoneesta löytyy arkku täynnä pääkalloja. Tytöt pelkäävät avata kolmannen huoneen arkkua. Lopulta he rohkaisevat mielensä ja arkku onkin täynnä tyhjää!

Kertomuksen teema
kansanperinne, kummitusjuttu, jännityksen tiivistyminen

Ennen kertomuksen lukemista
•    Mikä on ollut jännittävin paikka, jossa olet ollut?
•    Uskaltaisitko lähteä tutkimaan vanhaa, hylättyä taloa?

Keskustelua kuvasta
•    Miltä kuvan talo näyttää?
•    Mitä ääniä kuvasta voi kuulla?
•    Mitä tuoksuja kuvasta voi haistaa?

Sisältökysymykset
•    Mikä vuodenaika kertomuksessa on?
(Kesä)
•    Mistä voit päätellä sen?
(Tytöt olivat olleet uimassa.)
•    Millaisia säätiloja kertomuksessa on?
(Päivä oli kaunis mutta illalla alkoi sataa.)
•    Minkä värinen kertomuksen talo on?
(Harmaa)
•    Kuka talossa asui?
(Ei kukaan.)
•    Millainen tunne tytöillä oli heidän mennessään taloon?
(Tyttöjä pelotti mutta he olivat myös uteliaita.)
•    Kuvaile taloa sisältä.
(Sisällä oli hämärää. Talossa oli pitkä käytävä, josta johti ovia eri huoneisiin.)
•    Mitä tytöt löysivät talosta?
(Erilaisia arkkuja)
•    Mikä on kertomuksen jännittävin kohta?

Kirjoitustehtävät
1.    Mitkä sanat kuuluvat kertomukseen? Kirjoita niistä virkkeitä
kaupunki    pyöräretki    junarata    puutarha    aurinko    harmaa
sateenvarjo    ovi    uteliaisuus    rakkaus    pääkallo    
seitsemän        arkku    jäätelö    puukko    mies    
puhelin    peruukki

2.    Keksi kertomukselle uusi tapahtumapaikka ja uudet henkilöt.
3.    Kirjoita kertomukselle erilainen loppu.
4.    Kirjoita oma kauhu- tai kummitustarina.

Toiminnalliset tehtävät
1.    Rakentakaa maja ja kertokaa toisillenne kummitustarinoita.
2.    Mielikuvitusmatka: Käykää selinmakuulle lattialle ja laittakaa silmät kiinni. Opettaja voi toimia kertojana ja alkaa kertoa joko omaa tai valittua kertomusta.
Kuuntelukokemusta voi tehostaa sopivan jännittävällä musiikilla.
3.    Musiikkimaalaus:
Taustalle instrumentaalimusiikkia, joka luo jännittäviä mielikuvia. Maalataan isolle paperille.
4.    Kerrotaan suullisesti yhteistä kertomusta, esimerkiksi kummitustarinaa. Yksi oppilas aloittaa ja seuraava jatkaa. Kertomus etenee sana sanalta.

Kertomuksen lukemisen jälkeen
•    Mitä arvelet, onko kummituksia olemassa?
•    Mitä muita olentoja kuin kummituksia saduissa ja tarinoissa esiintyy?
•    Mikä tai mitkä asiat tekevät kummitustarinasta jännittävän?