Just joo tupakkaa
Alkuperäisteksti
Kallioniemi, Tuula 1998. Just joo, tupakkaa. Pusuja ja pulmia, 159–162. Otava.
Kertomus lyhyesti
Voimistelusalissa harjoitteleva Kaiku kuuntelee salaa käsityöluokasta kantautuvaa puhetta. Vippe ja Ötö ovat Kaikun mielestä selvästi polttamassa salaa tupakkaa ja haistelemassa liimaa. Väärinkäsitys selviää, ja Kaikuakin jo naurattaa hurjasti hänen oma laukkaava mielikuvituksensa.
Kertomuksen teema
väärinkäsitys, tulevaisuuden haaveet
Ennen kertomuksen lukemista
• Milloin hyvästä mielikuvituksesta on ollut sinulle hyötyä?
• Onko sinulla muistissa jokin tilanne tai tapahtuma, jolloin mielikuvituksesi on lähtenyt laukkaamaan ja on syntynyt täydellinen väärinkäsitys jostain asiasta?
Keskustelua kuvasta
• Mikä on kuvan tapahtumapaikka?
• Millaisessa tilanteessa arvioit kuvan henkilön olevan?
• Mikä on mielestäsi parasta mitä voi tehdä liikuntasalissa?
Sisältökysymykset
• Mikä on Kaikun tulevaisuuden haave?
(Hän aikoo huippu-urheilijaksi.)
• Mitä Kaiku tekee välituntisin?
(Hän treenaa voimistelusalissa.)
• Mitä Kaiku luulee Vipen ja Ötön tekevän?
(Kaiku luulee heidän polttavan tupakkaa.)
• Miksi Ötö kaataa vettä Kaikun naamalle?
(Hän luulee, että Kaikulla on aivotärähdys.)
• Mitä Vippe ja Ötö olivat tekemässä?
(Opettajalle syntymäpäivälahjaa)
Kirjoitustehtävät
1. Kirjoita mielestäsi kymmenen parasta liikuntalajia.
2. Virkkeiden kirjoittajalle on tapahtunut erehdys ja sanat ovat menneet yhteen. Korjaa virkkeet sanaväleillä ja kirjoita ne uudestaan.
a) Kaikuaikooisonaurheilijaksi.
b) Siksihänentäytyytreenatakokoajan.
c) Kaikupainaakorvansakiinniseinäänjakuuntelee.
d) Kaikunsuuloksahtaaaukihämmästyksestä.
e) MitäVippejaÖtöoikeintekevät?
f) Kaikueimaltapysyäaloillaan.
g) Kaikukaatuukäytävällejapiteleeotsaansa.
h) Metehtiinopettajallesyntymäpäivälahjaksijakkara.
3. Paina korvasi kiinni seinään ja anna mielikuvituksen laukata. Mitä kuulet seinän takaa? Kirjoita jännittävä kertomus!
Toiminnalliset tehtävät
1. Leikataan lehdestä kuvia, jotka kuvaavat tulevaisuuden haaveita. Liimataan ne erilliselle alustalle. Tehdään joko luokan yhteinen tai jokaiselle oppilaalle oma “haavetaulu”.
2. Harjoitelkaa ilmeitä ja eleitä. Ääntä ei käytetä tässä harjoituksessa. Jokaisella on oma tila eikä kaverin tekemiseen kiinnitetä mitään huomiota, jokainen harjoittelee itsekseen. Aiheita voi olla esimerkiksi
a) Kaikun täytyy treenata koko ajan.
b) Kaiku kuulee hiljaista puhetta seinän takaa.
c) Kaikun suu loksahtaa auki hämmästyksestä.
d) Kaiku kuuntelee puhetta silmät pyöreinä.
e) Kaiku ei usko korviaan.
f) Kaiku pelästyy niin, että melkein huutaa.
g) Kaiku kaatuu käytävälle ja pitelee otsaansa.
h) Kaiku nauraa kovempaa kuin muut.
Kertomuksen lukemisen jälkeen
• Millaisia tulevaisuuden haaveita sinulla on?
• Mitä vaaditaan, jotta voi tulla huippu-urheilijaksi?
• Mitä tarkoittaa, että osaa nauraa itselleen? Miten se liittyy kertomukseen?