Karhu joka sanoo titityy

Alkuperäisteksti
Parvela, Timo 2019. Karhu joka sanoo titityy. Kokoelmassa Satulahja, 15–22. Lukukeskus.

Kertomus lyhyesti
Oivaltava kertomus erilaisuuden hyväksymisestä. Äitikarhu ja isäkarhu ihmettelevät, kun yksi kolmesta pennusta ei ääntelekään karhujen tapaan murisemalla. Se on herännyt talviunilta muita aikaisemmin ja oppinut visertämään talitiaisten tapaan. Pikkukarhun erityistaidosta on hyötyä, kun kaksi muuta pentua eksyvät metsään. Isäkarhu ja äitikarhu huomaavat, että erityisyys ja erilaisuus on hyvä asia.

Kertomuksen teema
vahvuudet, erilaisuuden kohtaaminen

Ennen kertomuksen käsittelyä
•    Millaisia erilaisia perheitä on olemassa?
•    Millainen on sinun perheesi?
•    Millaisia taitoja olet oppinut, joita et nuorempana osannut?

Keskustelua kuvasta
•    Millainen on kuvan perhe?
•    Millaiset ilmeet kuvan karhuilla on?
•    Keiden kuvia on seinällä?

Sisältökysymykset

Liite 4 sisältää kuvasarjan kertomuksesta. Sitä voi hyödyntää sisällön kertauksessa esimerkiksi niin, että juonen voi kertoa kuvien avulla omin sanoin tai muistella, mihin juonen kohtaan kuvat liittyvät.
•    Montako lasta karhuperheeseen syntyi?
(Kolme)
•    Mihin vuodenaikaan karhulapset syntyivät?
(Talvella)
•    Mitä erikoista oli pienimmässä karhussa?
(Se ei murissut eikä ärissyt. Sillä oli oma tapa äännellä.)
•    Missä pienin karhu oli erityisen taitava?
(Puuhun kiipeämisessä)
•    Millaiset nimet karhulapset saivat?
(Murri, Ärri ja Titityy)
•    Miksi pikkukarhu oli oppinut visertämään?
(Se oli herännyt pesässä ennen muita ja kuunnellut siellä talitiaisen viserrystä.)
•    Mitä hyötyä viserrystaidosta oli?
(Pikkukarhu osasi talitiaisen kieltä ja pyysi linnulta apua johdattamaan vanhemmat toisten karhunpentujen luo.)

Kirjoitustehtävät
1.    Kirjoita lista tärkeistä taidoista, joita osaat.
Kirjoita ainakin viisi virkettä: Minä osaan…
Kirjoita ainakin viisi virkettä: Minä haluaisin osata…
2.    Kirjoita lyhyt kertomus tai runo siitä, miten
a)    lammas alkoi ammua
b)    hevonen alkoi röhkiä
c)    hiiri alkoi karjua
d)    leijona alkoi piipittää
e)    keksi itse jokin eläin ja sille erikoinen tapa äännellä
3.    Mitä hyötyä eläimelle oli sen erikoisesta äänestä?
4.    Miten muut eläimet suhtautuivat siihen?

Toiminnalliset tehtävät
1.    Asetutaan piiriin seisomaan. Joku leikkijöistä aloittaa ja näyttää jonkin liikkeen tai asennon. Muut tekevät samoin. Vuoro siirtyy seuraavalle.
2.    Keksikää erilaisia tapoja matkien eläinten liikkumista.
3.    Eläinsokko. Seisotaan piirissä ja yksi leikkijöistä on silmät sidottuna piirin keskellä. Hän osoittaa sormella jotakuta leikkijää ja tämä muuntaa äänensä esimerkiksi kissan naukaisuksi. Sokko yrittää arvata, kuka leikkijöistä on äänessä. Oikean arvauksen jälkeen sokko vaihtuu keskelle.

Kertomuksen lukemisen jälkeen
•    Mitä taitoja sinulla on mutta sisaruksillasi tai ystävilläsi ei ole?
•    Voiko omalle sisarukselle tai ystävälle olla kateellinen?