Karhun kalanpyynti

Alkuperäisteksti
Kansansatu 1997/2010. Karhun kalanpyynti. Teoksessa Pirjo-Liisa Surojegin (toim. ja kuv.) Suomen lasten eläinsadut, 128–131. Otava.

Kertomus lyhyesti
Suomalainen kansansatu karhusta ja ketusta. Karhu kadehtii ketun kalasaalista ja kettu huijaa karhun pyydystämään kalaa avannosta hännällään. Karhu pelästyy rannalta kuuluvaa meteliä ja tempaa häntänsä pois avannosta sillä seurauksella, että pitkä häntä katkeaa. Kertomuksessa selitetään, miksi karhulla on nykyisin lyhyt häntä.

Kertomuksen teema
kansanperinne, huijaaminen, kaveritaidot

Ennen kertomuksen lukemista
•    Miten eri tavoin voidaan kalastaa?

Keskustelua kuvasta
•    Millainen sää on kuvassa?
•    Mihin karhu on laittanut häntänsä?
•    Vertaa kuvaa kertomuksen otsikkoon. Mitä arvelet karhun tekevän?
•    Onko sinulla kokemusta avantouinnista?

Sisältökysymyksiä
Vastaukset ovat kysymysten jälkeen suluissa.
•    Mitä tarkoittaa talviuni?
(Käsite avataan oppilaille. Jotkut eläimet, kuten karhu ja mäyrä, nukkuvat koko talven yli. Tämä on joidenkin eläinten keino suojautua esimerkiksi ravintopulasta.)
•    Miksi karhu oli herännyt uniltaan?
(Sillä oli nälkä.)
•    Miten kettu valehteli karhulle?
(Kettu kertoi onkineensa ison kasan kaloja hännällään.)
•    Mitä karhu pelästyi?
(Karhu pelästyi kovaa meteliä ja sitä, että näki emäntien syöksyvän jäälle seipäiden kanssa.)
•    Miksi karhulla on töpöhäntä?
(Karhu yritti päästä irti avannosta ja lopulta sen häntä katkesi.)

Kirjoitustehtävät
1.    Kirjoita kuvasta niin monta sanaa kuin keksit.
2.    Korjaa virkkeet niin, että ne ovat kertomuksen mukaisia.
a)    Karhu oli nukahtanut hetkeksi talviunille.
(nukahtanut = herännyt)
b)    Karhu katsoi janoisena ketun kaloja.
(janoisena = nälkäisenä)
c)    Kettu ilahtui, että karhu syö kaikki kalat.
(ilahtui = pelkäsi)
d)    Minä ongin niitä viime kesänä.
(kesänä = yönä)
e)    Työnsin vain korvani veteen.
(korvani = häntäni)
f)    Se laittoi nenänsä avantoon vaikka vesi oli kiehuvan kuumaa.
(kiehuvan kuumaa = jääkylmää)
g)    Karhu pelästyi ja yritti juosta vastaan.
(vastaan = pakoon)
h)    Isännät lähtivät rivissä takaisin rantaan.
(isännät = emännät, rivissä = jonossa)
 


 

3.    Kirjoita oma kertomus siitä, miksi seepralla on raidat tai siilillä on piikit.
4.    Millaisen uutisen luontolehden toimittaja tekisi karhusta, joka istui avannossa onkimassa?

Toiminnalliset tehtävät
1.    Toimikaa pienryhmissä. Dramatisoikaa kertomus eri tavoin, esimerkiksi nukketeatterina, näytelmänä tai animaationa.
2.    Kuvatkaa ryhmissä uutislähetyksiä. Uutistoimittajat voivat tehdä uutisia siitä,
a)    kuinka karhu on saanut töpöhännän
b)    kuinka seeprasta on tullut raidallinen
c)    kuinka siili on saanut piikit
d)    kuinka kirahvin kaula on venynyt niin pitkäksi
e)    kuinka jäniksen suu on mennyt ristiin
f)    kuinka käärme on menettänyt jalkansa jne.

Kertomuksen lukemisen jälkeen
•    Mitä mieltä olet ketun ja karhun kaveritaidoista?
•    Olivatko ne ystäviä keskenään?