Henri näki enemmän

Alkuperäisteksti
Onkeli, Kreetta 2013. (Henri näki enemmän) Henri näki Alepassa enemmän kuin Veikko Karibialla. Selityspakki, 134–135.
Otava.

Kertomus lyhyesti
Henrin kaveri Veikko matkustelee paljon ympäri maailmaa, mutta Henri ei ole matkustanut koskaan mihinkään. Kertomus havainnollistaa, että joskus kotimaan kokemukset, vaikkapa lähikaupassa käynti, voivat olla paljon opettavaisempia! Oleellista on, mitä näkee, eikä se, missä näkee.

Kertomuksen teema
häpeä, alemmuuden tunteminen, matkustaminen

Ennen kertomuksen lukemista
•    Millainen on toivelomasi?
•    Jos saisit matkustaa ihan mihin tahansa maailmassa, mihin matkustaisit? Miksi?

Keskustelua kuvasta
•    Mikä on kuvan tapahtumapaikka?
•    Kuinka monta henkilöä kuvassa on?
•    Mitä henkilöt tekevät?
•    Kuka on mielestäsi kiinnostavin henkilö?

Sisältökysymykset
•    Miksi Henri halusi olla pois koulusta? Mitä tunteita Henri koki?
(Ennen ja jälkeen loman opettaja aina kyseli lomasta. Henriä nolotti hänen omat lomasuunnitelmansa, ja hän koki alemmuuden tunteita.)
•    Miksi Henrin perhe ei matkustanut lomalla?
(Henrin perheellä ei ollut rahaa.)
•    Mitä Henri tunsi muita lapsia kohtaan?
(Hän oli kateellinen.)
•    Millainen sekasorto oli kaupassa?
(Hedelmiä oli pitkin lattioita, jotkut asiakkaat kulkivat kassojen ohi maksamatta, mummo oli pyörtynyt ja nuoripari kinasi ruuasta.)
•    Miksi Henri lomakokemus oli arvosanana kymmenen?
(Hän kirjoitti lomastaan kymmenen sivua. Kysymys on siitä, mitä näkee eikä siitä, missä näkee.)

Kirjoitustehtävät
1.    Kirjoita ainakin kymmenen maan nimeä. Löydätkö ne kartalta?
2.    Kirjoita kauppalista.
3.    Jatka virkkeitä. Kirjoita kokonaiset virkkeet.
a)    Jos saisin päättää, matkustaisin…
b)    Haluaisin matkustaa sinne yhdessä…
c)    Matkustaisimme…
d)    Perillä menisin ensimmäisenä….
e)    Matkasta tulisi varmasti…
4.    Kirjoita kertomus otsikolla Unelmieni loma.

Toiminnalliset tehtävät
1.    Leikki: Taikamatka
Leikin johtaja (valittu oppilas) on päättänyt mielessään jonkin säännön, joka määrittelee, mitä taikamatkalle voidaan ottaa mukaan. Sääntö voi olla esimerkiksi yhdyssana tai samalla alkukirjaimella alkava sana. Leikinjohtaja ei kerro sääntöä muille. Istutaan piirissä ja jokainen leikkijä ”pakkaa” vuorollaan tavaroita matkalle:
a)    ”Lähden taikamatkalle ja pakkaan mukaani jalkapallon”, ensimmäinen leikkijä voisi sanoa.
b)    Jos sääntönä on yhdyssana, leikin johtaja hyväksyy esineen: ”Kyllä, saat ottaa jalkapallon mukaasi.”
c)    Seuraava leikkijä sanoo: ”Lähden taikamatkalle ja pakkaan mukaani nallen.”
d)    Säännön ollessa yhdyssana, se ei käy. ”Ei, et voi ottaa nallea mukaasi”, sanoo leikin johtaja.
Leikkiä jatketaan, kunnes joku leikkijöistä keksii, mistä määrittelevästä tekijästä on kyse. Leikkiä jatketaan keksimällä uusia sääntöjä.
2.    Valmistetaan matkailumainoksia lomakohteista ja aivan arkisista kohteista. Arkiset kohteet voivat olla esimerkiksi lähikauppa, parkkihalli tai tori. Mietitään, miten arkinenkin kohde muuttuu kiinnostavaksi, kun sitä katselee uusin silmin ja uusista näkökulmista. Apuna voi käyttää valmiita lehtikuvia.
3.    Keksitään luokan yhteinen kertomus unelmien lomasta. Kertomusta kerrotaan suullisesti joko pieniä esineitä tai kuvia apuna käyttäen. Opettaja voi aloittaa kertomuksen. Kertomusta kerrotaan niin kauan, että jokainen on saanut osallistua.

Kertomuksen lukemisen jälkeen
•    Miksi lomamatka lähelle voi olla ihan yhtä hyvä kuin kauas?