Jere

Alkuperäisteksti
Parvela, Timo 1998. Jere. Teoksessa Tuula Korolainen, Ritva Koskipää, Markku Töllinen & Mervi Wäre (toim.). Lentävä elefantti. Salainen lukemisto 3–4, 67–69. WSOY.

Kertomus lyhyesti
Erityisluokalla oleva Jere tykkää lyödä toisia. Polvenkorkuinen pikku-ukko, jolla on nyrkkeilyhansikkaat, lähestyy Jereä ja tekee taikoja: aina kun Jere muksii kavereitaan, hän tuntee itse kovaa kipua. Pikku-ukko sanoo tulevansa peilimaailmasta ja sanoo, että Jere saa tuntea oman aggressiivisen käytöksensä seuraukset omassa kehossaan. Jere ratkaisee ongelman itse ja muuttaa käytöstään.

Kertomuksen teema
itsesäätely, kiukunhallinta, tunteet

Ennen kertomuksen lukemista
•    Mistä tunnistat, kun toinen henkilö on suuttunut jostakin?
•    Miksi jotkut lapset käyttävät helposti nyrkkejään suuttuessaan?

Keskustelua kuvasta
•    Missä paikassa ollaan?
•    Mistä päättelet niin?
•    Keitä kuvassa on?
•    Millainen tunnelma kuvassa on?

Sisältökysymykset
•    Mistä Jere piti?
(Jere piti lyömisestä.)
•    Mikä oli Jerelle vaikeaa?
(Puhuminen oli Jerelle vaikeaa.)
•    Milloin Jerestä tuntui erityisen pahalta?
(Koulutunnit olivat erityisen hankalia.)
•    Miksi halaus tuntui Jerestä hyvältä?
(Kun hän halasi pikkusiskoaan, se tuntui hänestäkin hyvältä. Aivan samoin jokainen lyönti toista kohtaan oli satuttanut Jereä ja tuntunut hänestä itsestään pahalta.)

Kirjoitustehtävät
1.    Etsi kertomuksesta mahdollisimman pitkiä sanoja ja kirjoita ne ylös. Mikä on kaikista pisin?
2.    Olet vastakohtien peilimaailmassa. Katsele ympärillesi ja kirjoita virkkeitä, mitä näet ympärilläsi. Muista, että peilimaailmassa asiat ovat vastakohtia todellisuudelle.
(Esimerkiksi: Opettaja seisoo luokan edessä ja hymyilee. = Opettaja istuu luokan takana ja itkee.)
3.    Millaisiksi Jeren koulupäivät muuttuivat? Kirjoita.

Toiminnalliset tehtävät
1.    Kiukun karkotusta. Kirjoita erillisille lapuille asioita, joista olet ollut erityisen suuttunut tai vihainen. Luokassa on sovittu paikka, kuten pussi tai roskis, johon laput voi viedä. Revi jokainen lappu ennen pois viemistä pieneksi silpuksi.
2.    Toimitaan parin kanssa. Seisotaan vastakkain. Toinen parista on peili ja toinen tekee erilaisia liikkeitä peilin edessä. Peili pyrkii matkimaan tehdyt liikkeet samanaikaisesti. Vaihdellaan vuoroja.

Kertomuksen lukemisen jälkeen
•    Millä tavoin voi auttaa kaveria, jolle puhuminen tai asioiden sanoittaminen on haasteellista?