Kaksi päätä ja kahdeksan jalkaa

Alkuperäisteksti
Venho, Johanna (teksti), Moisseinen, Hanneriina (kuvitus) 2018. Kaksi päätä ja kahdeksan jalkaa. Karisto.

Kertomus lyhyesti
Amir on muuttanut vähän aikaa sitten Suomeen. Koulussa pitäisi kirjoittaa runo suomeksi, mutta Amir ei osaa uutta kieltä vielä kovin hyvin eikä edes tiedä, mikä on runo. Amir piirtää kuvan hurjasta hirviöstä. Opettaja tulkitsee, että Amir piirtää koiran, mutta oikeasti poika piirtää kuvaan pahimmat pelkonsa. Amir huomaa, että uudet luokkatoverit ovat hänen puolellaan.

Kertomuksen teema
kielitaito, suomen kielen vaikeus

Ennen kertomuksen lukemista
•    Mikä tekee suomen kielestä vaikean oppia?

Keskustelua kuvasta
•    Millainen tunnetila kuvan pojalla on?
•    Mitä hän on tekemässä?

Sisältökysymykset
•    Miten kertomuksessa kuvataan säätä?
(Sää on synkkä kuin Amirin mieli. Sataa.)
•    Miksi Amiria jännittää?
(Amirin pitää kirjoittaa runo, jossa on riimit.)
•    Mikä on riimi?
(Sanojen loppusointu : kukka – sukka, suukko – puukko)
•    Millainen on Amirin otus?
(Se on iso, ja se kolisee ja paukkuu. Se liikkuu hitaasti eteenpäin.)
•    Mihin Amir vertaa otustaan?
(Se on kuin suomen kieli.)
•    Mikä on Amirin otuksen nimi?
(Hauf)
•    Miltä Amirista tuntuu kirjoittaa suomea?
(Amiria itkettää, koska suomi on vaikeaa eikä hän osaa kirjoittaa sitä.)
•    Mitä tarkoittaa hauf?
(Pelkoa)
•    Miten luokkakaverit ja opettaja suhtautuvat Amirin runoon?
(Opettaja kehuu runoa upeaksi ja kaverit taputtavat.)

Kirjoitustehtävät
1.    Kirjoita mielestäsi suomen kielen
a)    hauskin sana
b)    vaikein sana
c)    jännittävin sana
d)    lyhin sana
e)    rumin sana
f)    kaunein sana ja
g)    pisin sana.
2.    Kirjoittakaa yhdessä sanamato luokan taululle. Uusi sana syntyy edellisen sanan viimeisestä tavusta. Sanamato alkaa esimerkiksi sanasta runo. Seuraava keksii no-tavulla alkavan sanan. Esimerkiksi noki Seuraava keksii sanan ki-tavulla, esimerkiksi kitara. Ja näin jatketaan niin pitkään kuin sanoja syntyy.
3.    Kirjoita virkkeitä kirjainkoodeilla. Nosta kolme tai neljä lappua, joissa jokaisessa on yksi kirjain esimerkiksi A, S, R, Y. Nostetut kirjaimet ovat virkkeen sanojen ensimmäiset kirjaimet, esimerkiksi: Anna siivoaa raivokkaasti yöllä.
4.    Kirjoita kertomus, jossa kaikki sanat alkavat jollain tietyllä samalla kirjaimella. Esimerkiksi: Kookas koira kauppaan kiiruhtaa. Kohta keksejä kaupasta kantaa. Koira kuoppaan keksit kaivaa. Kuka koiran keksit kuopasta kähveltää?

Toiminnalliset tehtävät
1.    Keksikää parin tai pienen ryhmän kanssa runo. Hassutelkaa suomen kielellä; runon ei tarvitse välttämättä tarkoittaa mitään. Esittäkää runot toinen toisillenne.
2.    Tutustukaa lasten runoihin. Valitkaa niistä mieluisimmat ja harjoitelkaa esittämään niitä toisille.
3.    Piirtäkää mielikuvitusotuksia. Voitte keksiä yhteisesti ehtoja sille, mitä otuksella tulee olla (esimerkiksi sillä pitää olla kahdeksan jalkaa ja kaksi päätä). Katsokaa lopuksi, miten jokaisesta otuksesta tuli erilainen!

Kertomuksen lukemisen jälkeen
•    Minkä vieraan kielen sinä haluaisit oppia?
•    Miten voi oppia vierasta kieltä?