Kenen kanssa?
Alkuperäisteksti
Kallioniemi, Tuula 2001. (Kenen kanssa?) Kahden kauppa, kolmannen korvapuusti. Reuhurinteen ala-aste: Velmuja ja vintiöitä, 15–21. Otava.
Kertomus lyhyesti
Kertomus kuvaa tyttöjen kaverisuhteita tarkkanäköisesti. Tihru ja Ryyni ovat parhaita kavereita. Rosita tulee sekoittamaan suunnitelmia. Rosita haluaisi näyttää koiranpentuja Tihrulle ja Ryynille. Tihru keksii hätävalheen, että hänellä on hammaslääkäri., ja Rosita sanoo sitten pyytävänsä Ryyniä. Hätävalheiden verkko sakeutuu ja selitykset käyvät entistä hullummiksi. Lopulta paljastuu, että kaikki ovat puhuneet sivu suunsa. Kun koko soppa selviää, tytöt lähtevät helpottuneina yhdessä linturetkelle.
Kertomuksen teema
kaveritaidot, valehteleminen
Ennen kertomuksen lukemista
• Millaiset leikit onnistuvat parhaiten kahden kesken kaverin kanssa?
• Millaiset leikit onnistuvat parhaiten isossa ryhmässä?
Keskustelua kuvasta
• Keitä kuvassa on?
• Mihin he ovat matkalla?
• Mitä arvelet, millainen tilanne kuvassa on meneillään?
Sisältökysymykset
• Millainen suunnitelma Tihrulla ja Ryynillä on iltapäivälle?
(He aikovat lähteä retkelle metsään.)
• Miksi Ryyni on Tihrun paras ystävä?
(Ryynin seurassa on aina hauskaa.)
• Miksi Tihru ei halua Rositaa retkelle?
(Tihru haluaa olla Ryynin kanssa kahdestaan.)
• Miksi Tihru valehtelee Rositalle Ryynistä?
(Tihru ei halua, että Ryyni ja Rosita menevät katsomaan koiranpentuja. Jos Rosita kohtaisi Ryynin, niin Tihrun valhe paljastuisi.)
• Miksi Ryynin sydäntä puristaa?
(Tihru käyttäytyy kummallisesti eikä ole huomaavinaankaan Ryyniä, vaikka vasta eilen he olivat sopineet retkestä.)
• Ketkä kaikki osallistuvat lopulta retkelle?
(Kaikki kolme: Tihru, Ryyni ja Rosita)
Liite 9 sisältää tehtävän, jossa yhdistetään kertomuksen henkilökuvaan oikea virke. Liitettä voi käyttää lukemisen tukena myös niin, että vain kertomuksen henkilökuvat ovat esillä.
Liitteen 9 oikeat vastaukset:
1. Tihru
2. Ryyni
3. Ryyni
4. Rosita
5. Tihru
6. Ryyni
7. Tihru
8. Ryyni
9. Rosita
10. Tihru
11. Tihru ja Rosita
Kirjoitustehtävät
1. Mitä koululaisen tarvikkeita pakkaat reppuun? Kirjoita.
2. Mitä pakkaat mukaan retkelle? Kirjoita.
3. Kirjoita, kuka kertomuksen henkilöistä sanoo näin.
a) Ollaanko tänään koulun jälkeen kahdestaan? (Rosita)
b) Hän menee äitinsä kanssa ostoksille. (Tihru)
c) Joo, minä sekoitan aina päivät. (Tihru)
d) Minä kerron Ryynistä yhden jutun. (Tihru)
e) Se ei tänään oikein onnistu. (Rosita)
f) Sinä olet kyllä huonomuistisin ihminen, jonka olen tavannut. (Rosita)
g) Totta kai sinä voit tulla! (Ryyni)
4. Ryyni on ihmeissään. He olivat sopineet retkestä Tihrun kanssa mutta nyt Ryyni onkin Rositan kanssa eikä huomaa häntä lainkaan. Miten tilanne voisi ratketa? Keksi ja kirjoita.
5. Kirjoita oma kertomus toiveretkestäsi. Kenen kanssa lähtisit ja minne? Mitä ottaisit mukaan? Mitä retkellä tapahtuisi?
Toiminnalliset tehtävät
1. Suunnitelkaa ja toteuttakaa luokan yhteinen retki. Retki voidaan toteuttaa myös sisätiloissa.
2. Rikkinäinen puhelin
Istutaan piirissä ja sovitusti joku oppilaista kuiskaa vieressä istuvalle jonkin virkkeen esimerkiksi kertomuksesta. Virke kiertää kaikkien oppilaiden kautta kuiskaten ja saapuu viimeiselle piirissä istujalle. Hän kertoo kuulemansa virkkeen ääneen. Oliko virke muuttunut matkalla?
3. Vettä kengässä
Oppilaat jaetaan kahteen ryhmään. Toiset poistuvat luokasta. Luokkaan jääneet valitsevat poistuneista oppilaista itselleen ystävän. Luokan ulkopuolelta tulee yksi oppilas kerrallaan ja yrittää löytää oman ystävänsä kysymällä joltain oppilaalta: oletko ystäväni? Jos arvaus menee oikein, hän saa jäädä luokkaan. Jos arvaus menee väärin, hänelle sanotaan: vettä kengässä. Ja arvaaja poistuu takaisin odottamaan uutta vuoroaan oven ulkopuolelle. Leikkiä leikitään niin kauan, että kaikki ovat löytäneet ystävänsä ja vuoroja on vaihdettu arvuuttelijoiden kesken.
Kertomuksen lukemisen jälkeen
• Mikä on hätävalhe?
• Oletko joskus sanonut hätävalheen? Millaisessa tilanteessa?
• Mitä mieltä olet kertomuksen lopusta? Miksi Tihrusta tuntuu, että valtavan iso kivi vierähtää hänen sydämeltään ojaan?