Konson Antit
Alkuperäisteksti
Kallioniemi, Tuula 2005. Konson Antit. Koulu on kivaa, Konsta, 155–159. Otava.
Kertomus lyhyesti
Konsta on ollut tukiopetuksessa, sillä hänellä on vaikeuksia lukemisessa ja kirjoittamisessa. Tukiopetukseen tulee opettajaksi kaksi Antti Konso -nimistä poikaa. Konsta ihmettelee, mihin tarvitaan kahta samannimistä tyyppiä, mutta he osoittavat havainnollisin esimerkein, miksi heitä tarvitaan. Konsta herää ja huomaa kaiken olleen unta, mutta samalla hän oivaltaa konsonanttien tärkeyden.
Kertomuksen teema
lukemisen vaikeus
Ennen kertomuksen lukemista
• Milloin sinä olet oppinut lukemaan?
• Oliko lukemaan oppiminen vaikeaa vai helppoa?
• Pidätkö lukemisesta?
Keskustelua kuvasta
• Millainen tunnelma kuvasta välittyy?
• Mitä arvelet, mitä poika ajattelee?
Sisältökysymykset
• Mitä on tukiopetus?
(Opettajan antamaa lisäopetusta johonkin hankalaan asiaan.)
• Mikä taito on Konstalle vielä vaikeaa?
(Lukeminen)
• Miksi koulu on Konstasta tyhmä paikka?
(Opettaja on antanut ylimääräisiä tehtäviä.)
• Keitä ovat Konson Antit?
(kaksoset, joilla on sama nimikin)
• Mistä tiedetään, että Konsta näkikin vain unta?
(Kuuluu muksahdus, ja Konsta makaa lattialla. Hän on pudonnut sängystä nukahdettuaan.)
• Miksi Konsta on kertomuksen lopussa pulassa?
(Hän ei osaa päättää, missä pullassa on eniten hilloa.)
Kirjoitustehtävät
1. Lisää sanan keskelle toinen konsonantti. Miten sana muuttuu? Kirjoita.
a) sali
b) pula
c) muta
d) Toni
e) mini
f) loki
g) kasa
h) palo
i) kuka
j) lasi
2. Lisää sanan keskelle toinen vokaali. Miten sana muuttuu? Kirjoita.
a) Sari
b) lima
c) tuli
d) meri
e) kuri
f) Kari
g) katua
h) lama
i) lasti
j) patti
3. Erota sanat toisistaan. Kirjoita virkkeet. Muistathan virkkeen tunnusmerkit.
a) konstallaonolluttukiopetusta
b) häntäväsyttääkamalasti
c) äkkiäovestakurkistaapojanpää
d) konstaeioleennennähnytpoikaa
e) äkkiäkuuluumuksaus
f) hänonnukahtanutjapudonnutsängystä
4. Millaisia vinkkejä antaisit hänelle, joka vasta opettelee lukemaan ja kirjoittamaan? Kirjoita.
Toiminnalliset tehtävät
1. Leikitään Laiva on lastattu -leikkiä. Harjoitellaan konsonantteja ja vokaaleja esimerkiksi sanoen:
”Laiva on lastattu asioilla, joissa on kaksi l-kirjainta peräkkäin.”
2. Kisaillaan yhdessä siitä, mikä pienryhmä keksii eniten sanoja, joissa on kaksi k-kirjainta peräkkäin. Aikaa annetaan esimerkiksi kaksi minuuttia ja sanat kirjoitetaan paperille. Keksitään erilaisia aiheita.
Kertomuksen lukemisen jälkeen
• Miten voisi auttaa tai tsempata kaveria, jolle lukeminen tai kirjoittaminen on hankalaa?
• Etsitään kuvasta sanoja ja asioita, joita kertomuksesta löytyy.