Kun ei suju

Alkuperäisteksti
Onkeli, Kreetta 2013. (Kun ei suju) Kaikki menee pieleen, mikään ei suju. Selityspakki, 21. Otava.

Kertomus lyhyesti
Arjessa on monenlaista vastusta, eikä kaikki mene aina putkeen. Silti ei kannata lannistua vaan jatkaa yrittämistä. Lyhyt kertomus havainnollistaa hyvin sen, että koskaan ei kannata luovuttaa

Kertomuksen teema
epäonnistuminen, tunteet

Ennen kertomuksen lukemista
•    Milloin olet tuntenut, että mikään ei suju?
•    Miten epäonnistuminen näkyy sinussa?

Keskustelua kuvasta
•    Mistä voit päätellä, että kuvan henkilöllä ei ole hyvä päivä?
•    Miltä kuva näyttäisi, jos henkilön päivä olisi hyvä?

Sisältökysymykset
•    Milloin kertomuksen mukaan tuntuu siltä, että mikään ei suju?
(Esimerkiksi silloin, kun kirjoittaa väärin, vaikka ajattelee oikein; tai suosikkihuppari on kutistunut pesussa; tai kukaan ei soita ja pyydä kylään, ja illalla huomaat akun olevan tyhjä puhelimesta; tai vessan ovenkahva jää käteen, ja siitä syytetään lasta.)
•    Mitä silloin kannattaa tehdä?
(Silloin kannattaa vaihtaa tekemistä ja keskittyä johonkin muuhun asiaan.)

Kirjoitustehtävät
1.    Kirjoita sanoja, jotka ovat mielestäsi pelottavia, jännittäviä, hauskoja, surullisia.
2.    Kirjoita seuraavat virkkeet myönteisempään muotoon:
a)    Minä en osaa tehdä läksyjä.
b)    Minun on pakko lähteä mummolaan.
c)    Kukaan ei halua leikkiä kanssani.
d)    Minä en saanut säästettyä tarpeeksi rahaa uuteen peliin.
e)    Minä joudun aina siivoamaan yksin
f)    Minä en koskaan saa mitalia.
3.    Kirjoita epäonnistuneimmasta päivästäsi.

Toiminnalliset tehtävät
1.    Tehdään yhteinen kannustuskuja. Jaetaan oppilaat kahteen ryhmään. Oppilaat asettuvat seisomaan vastakkain kädet kohotettuina toisiaan vasten. Yksi oppilas kerrallaan kulkee kujan läpi, ja muut sanovat myönteisiä, kannustavia asioita tästä oppilaasta. Kuljettuaan kujan läpi, oppilas asettuu kujan perään nostaen kädet koholle ja uusi oppilas lähtee kulkemaan kujaa läpi.
2.    Kulkemista jatketaan niin pitkään, että kaikki ovat saaneet kulkea kannustuskujan läpi.
3.    Puhutaan tunteista. Lattialla voi olla esimerkiksi postikortteja. Jokainen oppilas valitsee niistä itselleen sellaisen, joka kuvaa senhetkistä tunnetilaa. Käydään tunnetiloja läpi jutellen. Vaihtoehtoisesti postikorteista voidaan etsiä yhteisesti  avulla kortteja, jotka kuvaavat eri tunteita: iloa, pelkoa, surua, jännitystä jne.

Kertomuksen lukemisen jälkeen
•    Millä tavoin voit tsempata kaveria, joka tuntee epäonnistuneensa kaikessa?