Minikovis
Alkuperäisteksti
Onkeli, Kreetta 2013. Minikovis. Selityspakki. 13–14. Otava.
Kertomus lyheysti
Kiusaamiseen kantaa ottava kertomus minikoviksista ja heidän käyttäytymisestään. Keskinäinen vertailu, kadehtiminen ja kiusaaminen ovat asioita, jotka eivät ole koskaan kivoja. Havaittuihin epäkohtiin kannattaa kiinnittää huomiota ja tuoda asiat myös aikuisten tietoon. Sillä tavalla voidaan yhdessä vähentää minikovisten vaikutusvaltaa.
Kertomuksen teema
minäkuva, itsetunto, vahvuudet, kiusaaminen, kaveritaidot
Ennen kertomuksen lukemista
• Millainen kaveri sinä haluat olla toisille?
• Millaisia ominaisuuksia arvostat hyvässä kaverissa?
• Miten opastaisit kaveria, joka ei käyttäydy hyvän kaverin tavoin?
• Mitä tarkoittaa mielestäsi minikovis?
Keskustelua kuvasta
• Keitä henkilöitä kuvassa näkyy?
• Missä paikassa he ovat?
• Millainen tilanne kuvassa on? Miksi?
Sisältökysymykset
• Miten minikovis käyttäytyy?
(Minikovis kehuu tekemisillään ja huutelee äänekkäästi.)
• Miltä tuntuu olla minikoviksen lähellä?
(Minikoviksen lähellä tuntuu siltä, että itse ei ole mitään. Omat asiat eivät merkitse mitään ja ne ovat huonompia kuin toisen.)
• Mikä on minikoviksille vaikeaa?
(He eivät kestä sitä, että toiset ovat iloisia.)
• Miksi minikovis käyttäytyy niin kuin käyttäytyy?
(Minikovis on sellainen kuin on siksi, että kukaan ei näe millainen hän oikeasti on. Minikovis on rooli.)
• Miten omasta kodista saatu huolenpito auttaa lapsia?
(Huolenpidosta syntyy rakkauden panssari, joka suojaa kaikelta ikävältä.)
Kirjoitustehtävät
1. Kirjoita, mitä seuraavat kertomuksesta poimitut sanat tarkoittavat.
a) nörtti
b) mutsi
c) leffa
d) lätsä
e) faija
f) nössö
g) isobroidi
h) Lintsi
2. Kirjoita lista omista vahvuuksistasi. Mitkä ovat parhaat ominaisuutesi?
3. Kirjoita minikovikselle kirje, jossa opastat häntä muuttamaan käyttäytymistään.
4. Kirjoita pieni kertomus omasta perheestäsi ja kodistasi.
Toiminnalliset tehtävät
1. Valmistakaa yhteinen vahvuusseinä, johon jokainen tekee oman posterin, kuvan tai julisteen omista vahvuuksistaan.
2. Tee juliste hyvän kaveruuden puolesta.
3. Järjestäkää luokkakokous. Pysähtykää pohtimaan, millainen on luokan ilmapiiri ja yhteishenki tällä hetkellä. Kuunnelkaa kaikkien mielipiteitä. Keskustelkaa myös kaveruuteen liittyvistä asioista hyvässä hengessä. Myös kiusaamisen ilmiöistä on hyvä puhua ja pohtia, millaisia muotoja kiusaamisella voi olla. Mitä kiusaaminen ylipäätään on? Miksi sitä esiintyy?
Kertomuksen lukemisen jälkeen
• Mikä on mielestäsi aikuisten tehtävä?
• Mitä mielestäsi sanonta ”Se joka nimittelee muita, nimittelee itseään.” tarkoittaa?