2. På morgonen

a. Lue seuraavat kysymykset ääneen ja suomenna ne. (s. 30)

1. Måste hon skynda sig? [moste hun &ynda sej]
Täytyykö hänen kiirehtiä?

2. Var är hennes kläder? [va:r e hennes kle:där]
Missä ovat hänen vaatteensa?

3. Hur sk
a hon klara sig? [h%:r ska hun kla:ra sej]
Miten hän selviytyy?

b. Kysykää parin kanssa edellä olevat kysymykset toisiltanne ja vastatkaa toistenne kysymyksiin ruotsiksi.
Voitte keksiä vastaukset.

Esimerkiksi:

1. Ja, hon måste skynda sig.
2. Hennes kläder är på stolen.
3. Hon ska klara sig bra.

1. Kuuntele ja lue teksti På morgonen ja täydennä puuttuvat sanat suomeksi. (s. 31)

1. Kännykkä soi.

2. Täytyykö hänen kiirehtiä?

3. Hän ei halua myöhästyä.

4. Kylpyhuoneessa hän pesee hampaansa, kampaa hiuksensa ja meikkaa vähän.

5. Onneksi hän peseytyi illalla.

2. Vastaa kysymyksiin suomeksi.

1. Mistä Kajsa löytää mustat farkkunsa?
Hän löytää ne lattialta kypärän vierestä.

2. Entä puseronsa?
Tuolilta.

3. Mikä Kajsaa odottaa?
Ensimmäinen koulupäivä Brobyopistossa odottaa.

4. Millainen olo Kajsalla on?
Hän tuntee olonsa vähän epävarmaksi.

3. Kirjoita ruotsiksi. (s. 32)

1. Kello on puoli seitsemän.
Klockan är halv sju.

2. Kajsa herää.
Kajsa vaknar.

3. Kajsa menee WC:hen.
Kajsa går på toaletten.

4. Hänen ei tarvitse käydä suihkussa.
Hon behöver inte duscha.

5. Kajsa sulkee oven ja ottaa koululaukkunsa mukaan.
Kajsa stänger dörren och tar med sig sin skolväska.

4.a Etsi verbit tekstikirjan laatikosta.

1. soi = ringer

2. herää = vaknar

3. tulla = komma

4. menee = går

5. kiirehtiä = skynda sig

4.b Tee kahdesta valitsemastasi verbistä lauseet ruotsiksi.

Esimerkiksi:

1. Telefonen ringer.

2. Mamma vaknar halv sju varje dag. ( = joka päivä)

5. Täydennä puuttuvat sanat ristikkoon. (s. 33)
Suomenna kohta seitsemän.

1. borsta
2. bra
3. dörr
4. osäker
5. upp
6. hjälm
1. harjata
2. hyvä
3. ovi
4. epävarma
5. ylös
6. kypärä


7. suomeksi = kylpyhuone

6. Vastaa kysymyksiin ruotsiksi. (s.35)

Vilka kläder tycker du mest om?
(=mistä vaatteista) (=eniten)

Esimerkiksi:

1. Jag tycker mest om jeansen och tröjor.

2. Jag tycker inte om klänningar.

7. Tarkastele seuraavia lauseita ja suomenna ne. (s. 36)

A. Kajsa ser sin moppe på skolgården.
Kajsa näkee moponsa koulunpihalla.

B. Kajsa ser hennes moppe på skolgården.
Kajsa näkee hänen mopon koulunpihalla.

C. Kajsa ser hans moppe på skolgården.
Kajsa näkee hänen mopon koulunpihalla.

Kenen mopon Kajsa näkee?

A. oman mopon
B. jonkun muun tytön mopon
C. jonkun pojan mopon

8. Sin, sitt vai sina (s. 37)

1. Kajsa tycker om sin lillebror.

2. Hon tar sina böcker med.

3. Kajsas pappa trivs med sitt jobb i Helsingfors.
(=viihtyy)

4. Eleverna gillar sin skola.
(=oppilaat)

5. De gillar också sina nya lärare.

9. Täydennä refleksiivipronomini. (s. 38)

1. Jag känner mig glad.

2. Gästerna kommer. Du måste klä på dig fint. (=vieraat)

3. Joni vill gifta sig med Hanne.

4. Pappa rakar sig på morgonen.

5. Mina föräldrar skiljer sig.

6. Kajsa klarar sig.

7. Vi tvättar oss varje dag. (=joka päivä)

8. Ni sminkar er.

10. Kirjoita ruotsiksi.(s. 39)

Kohteena eli objektina

minua mig
sinua dig
häntä (tytöstä) henne
häntä (pojasta) honom
sitä den tai det

meitä oss
teitä er
heitä, niitä dem tai dom


11. Suomenna. (s. 40)

1. Kajsa ringer till henne.
Kajsa soittaa hänelle.

2. Ni kom till oss.
Te tulitte meille.

3. Du älskar inte mig.
Sinä et rakasta minua.

4. Vi hatar er.
Me inhoamme teitä.

5. Jag ser dig.
Minä näen sinut.

6. Jag tittar på honom.
Minä katson häntä.

7. Vi kommer med dom/dem.
Me tuleme heidän kanssaan.

12. Kysy pariltasi ruotsiksi hänen aamutoimistaan.

Esimerkiksi:

Vad gör du på morgonen?
Aloita vastaus esim. Jag kammar mig...

kamma sig, tvättä sig, klä sig, sminka sig, raka sig

16. Etsi ainakin kahdeksan tuttua sanaa ristikosta. Suomenna ne. (s. 42)

Vain Hej!-oppimateriaalisarjan käyttöön Ristikko2

stänger = sulkee
sminkar = meikkaa
ännu = yhä, vielä
ringer = soittaa
går = menee
är = on
golv = lattia
hur = kuinka, miten
tänder = hampaat tai sytyttää
och = ja
jeans = farkut
tröja = huppari

17. Täydennä ensin puuttuvat sanat ruotsiksi. Kysykää sitten parin kanssa nämä kysymykset toisiltanne. (s. 42)

1. Vad är klockan? Klockan är halv sju. (kello, puoli seitsemän)

2.Var är kläderna? De är på golvet och på stolen. (missä, vaatteet, lattialla, tuolilla)

3. Hur ska hon klara sig? Hon ska klara sig bra. (selviytyä, hyvin)