3. Kajsas klass
a.Lue seuraavat kysymykset ääneen ja suomenna ne. (s. 43)
1. Vad heter ni?
Mitkä teidän nimenne ovat?
2. Varifrån har ni flyttat?
Mistä te olette muuttaneet?
3. Hurdana mål har ni med era studier?
Millaiset päämäärät opiskeluillanne on? / Mihin tähtäätte opiskeluillanne?
b. Kysykää edellä olevat kysymykset parin kanssa vuoron perään toisiltanne. Vastatkaa toistenne kysymyksiin ruotsiksi. Voitte keksiä vastaukset.
Esimerkiksi:
1. Vi heter Susanne och Sonja.
2. Vi har flyttat från Lovisa.
3. Vi vill komma in på yrkesskolan.
1. Kuuntele ja lue teksti Kajsas klass ja täydennä puuttuvat sanat suomeksi. (s. 44)
1. Hän näkee uudet luokkatoverinsa.
2. Kaikki odottavat opettajaa.
3. Tervetuloa Brobyopistoon.
4. Nyt saatte esitellä itsenne.
5. Mistä olette muuttaneet?
2. Vastaa kysymyksiin suomeksi.
1. Mitä kaikkea opettaja kysyy? ( 2 asiaa)
Hän kysyy oppilaiden nimiä, mistä he ovat muuttaneet ja millaiset päämäärät opiskeluille oppilaat ovat asettaneet.
2. Mitä Kajsa ajattelee opettajan kysymyksistä?
Ne ovat vaikeita ja niitä on paljon.
3. Miten Kajsa suhtautuu itsestä kertomiseen?
Hän ei voi/osaa tehdä sitä.
4. Miksi hän on Brobyopistossa?
Kajsa haluaa parantaa todistuksen arvosanoja.
5. Mitä opettaja sanoo Kajsalle tämän puheenvuoron jälkeen?
Kiitos.
3. Kirjoita ruotsiksi. (s. 45)
1. Kajsa avaa luokkahuoneen oven.
Kajsa öppnar klassrumsdörren.
2. Millaisia opiskelutavoitteita teillä on?
Hurdana mål har ni med era studier?
3. Täytän pian 17-vuotta.
Jag fyller snart sjutton år.
4. Kaikki tuntui vaikealta.
Allt kändes svårt.
5. Korjasin mopoja iltaisin.
Jag fixade mopeder på kvällarna.
4.a Etsi verbit tekstikirjan laatikoista.
1. avaa = öppnar
2. on tullut = har kommit
3. on muuttanut = har flyttat
4. ei ollut ollut = hade inte haft
4.b Tee kahdesta valitsemastasi verbistä lauseet ruotsiksi. (s. 46)
Esimerkiksi:
1. Kajsas styvpappa Mikael har flyttat från Norge till Finland.
2. Kajsas pappa Jari hade inte haft pengar till en ny bil.
5. Täydennä puuttuvat sanat ristikkoon. (s. 46)
Suomenna kohta yksitoista.
1. ny 2. morgon 3. mycket 4. säger 5. studier 6. så 7. kan 8. vitsord 9. vill 10. väntar |
1. uusi 2. aamu 3. paljon 4. sanoo 5. opinnot 6. niin 7. osaa, voi 8. arvosana 9. haluaa 10. odottaa |
11. suomeksi = ammattikoulu
Täydennä ruotsiksi. (s. 49)
1. Filmerna var spännande. (jännittäviä)
2. Jag och vi alla är bra. (hyviä)
3. Skolan är kul. (kiva)
7. Kirjoita adjektiivien komparatiivit ja superlatiivit. (s. 50)
Suomenna perusmuoto.
malli: dyr | dyrare | dyrast | kallis |
rolig ny glad snabb kall lätt |
roligare nyare gladare snabbare kallare lättare |
roligast nyast gladast snabbast kallast lättast |
hauska uusi iloinen nopea kylmä helppo, kevyt |
8. Kirjoita ruotsiksi, miten laulat puhut ja opiskelet. (s. 51)
Jag sjunger dåligt (=huonosti).
Jag pratar högt eller tyst. (kovaa vai hiljaa)
Jag pluggar ivrigt eller flitigt. (innokkaasti vai ahkerasti)
9. Tarkastele seuraavia lauseita ja suomenna ne.
1. Vi har flyttat till Broby.
Olemme muuttaneet Brobyyn.
2. Varifrån har ni flyttat?
Mistä olette muuttaneet?
Se muodostetaan har + t-loppuisesta supiinista.
10. Tarkastele vielä seuraavia lauseita ja vertaa edelliseen tehtävään. (s. 52)
Suomenna lauseet.
1. Vi hade flyttat till Broby.
Olimme muuttaneet Brobyyn.
2. Varifrån hade ni flyttat?
Mistä olitte muutaneet?
3. Jag hade inte haft tid för skolan.
Minulla ei ollut ollut aikaa koululle.
Se muodostetaan hade + t- loppuisesta supiinista.
11. Kirjoita PL (=pluskvamperfekti) tai PE (=perfekti) seuraavien lauseiden perään.
1. Me olemme tulleet kotiin. PE
2. Te olitte ostaneet karkkeja. PL
3. Hän oli ollut koko päivän koulussa. PL
4. Minä olen laiskotellut. PE
5. Sinä olit ollut kampaajalla. PL
12. Valitse har tai hade. Suomenna lauseet mielessäsi. (s. 53)
1. Vi har / hade (olemme tulleet / olimme tulleet) kommit hem.
2. Ni har / hade (olette ostaneet / olitte ostaneet) köpt karameller.
3. Hon har / hade (on ollut / oli ollut) varit hela dagen i skolan.
4. Jag har / hade (olen laiskotellut / olin laiskotellut) slöat.
5. Du har / hade ( olet ollut / olit ollut ) varit hos frissan. ( = kampaajalla)
13. Etsi ruudukosta ainakin kahdeksan tuttua sanaa. Suomenna ne.
varför = miksi
svår = vaikea
dörr = ovi
säga = sanoa
år = vuosi
så = niin
röst = ääni
ris = riisi
gris = possu
röd = punainen
ser = näkee
14. Esittele itsesi ja kerro perheestäsi parillesi ruotsiksi.(s. 54)
Jag heter (oma nimesi).
Jag är (ikäsi) år gammal.
Jag kommer från (kotipaikkakuntasi).
Min pappa heter (isäsi nimi).
Min mamma heter (äitisi nimi).
Jag har/har inte syskon.
De heter (sisarusten nimet).
Jag tycker om (mistä tai kenestä pidät).
Jag tycker inte om/jag avskyr [a:v∫y:r] ( = inhoan) (mistä et pidä /mitä inhoat).
15. Kirjoita kuulemasi mukaan suomeksi, mitä Kajsan uudet opiskelukaverit kertovat itsestään. Vastaa toisen kuuntelukerran jälkeen.
1.
a. Nimi Dima
b. Ikä 18-v.
c. Äidin nimi Maria
d. Isän nimi isäpuoli Erkki
e. Sisarukset sisarpuoli Jenna 2-v.
Jotakin muuta: Dima on kotoisin Moskovasta, ja hän on asunut Suomessa 3 vuotta.
(s. 55)
2.
a. Nimi Lotta
b. Ikä 19-v.
c. Sisarukset ei ole sisaruksia
d. Jotakin muuta: Lotta on kotoisin Mikkelistä ja on 11 kk vanhan Tinja-vauvan yksinhuoltaja.
16. Täydennä ensin puuttuvat sanat ruotsiksi. Kysykää sitten parin kanssa nämä kysymykset toisiltanne. Vastatkaa toistenne kysymyksiin. (s. 55)
1. God morgon alla! (kaikki) Välkomna! (tervetuloa) God morgon! Tack.(kiitos)
2. Vad heter du? (Mikä on nimesi?) Jag heter______________. (Nimeni on)
3. Varifrån (mistä) har du flyttat (muuttanut )? Jag har (olen) flyttat från_____________ .