5. Lottas grejer

a. Lue seuraava kysymys ääneen ja suomenna se. (s. 66)

Har vi allt med oss?
Onko meillä kaikki mukanamme?

b. Kysykää parin kanssa toisiltanne edellä oleva kysymys. Vastatkaa kysymykseen joko myöntävästi tai kieltävästi.

Esimerkiksi: Ja. Vi har allt med oss. / Nej, tyvärr ( =valitettavasti) har vi inte allt med oss.

c. Lue vielä ääneen seuraavat lauseet ja suomenna ne. Muuta ne sitten kysymyksiksi.
Aloita kysymykset Har- ja Är-sanoilla.

1.De har bråttom.
Heillä on kiire.
Har de bråttom? Onko heillä kiire?

2. Nu är de färdiga.
Nyt he ovat valmiita.
Är de färdiga nu? Ovatko he valmiita nyt?

1. Kuuntele ja lue teksti Lottas grejer ja täydennä puuttuvat sanat suomeksi. (s. 67)

1. Lotta pukee vauvaansa Tinjaa.

2. Heillä on kiire.

3. " Äiti / mamma " Tinja sanoo.

4. Enempää hän ei osaa puhua.

5. Lotta suukottelee Tinjaa.

2. Vastaa kysymyksiin ruotsiksi.

1. Hur gammal är Tinja?
Hon är elva månader gammal.

2. Vad säger Lotta till Tinja?
Hon säger ”min lilla gumma” till Tinja/henne.

3. Vart ska de först?
De ska till dagis först.

3. Kirjoita ruotsiksi.

1. Minun täytyy mennä opistolle.
Jag måste (gå) till institutet.

2. Onko meillä kaikki mukanamme?
Har vi allt med oss?

3. Lotta ottaa vielä takkinsa ja pukeutuu.
Lotta tar ännu sin kappa och klär på sig.

4. Nyt he ovat valmiita.
Nu är de färdiga.

5. Uudet seikkailut odottavat heitä.
Nya äventyr väntar på dem.

4.a Etsi verbit tekstikirjan laatikoista. (s.68)

1. itkee = gråter

2. suukottelee, suutelee = pussar

3. tarkistaa = kollar

4. on = är

5. pukeutuu = klär sig

4.b Tee kahdesta valitsemastasi verbistä lauseet ruotsiksi.

Esimerkiksi:

1. Gråter du?

2. Lotta pussar Tinja.

4.c Piirrä Tinja-vauvan kuva ja täydennä piirrokseen kehonosat. (s. 69)
Apua saat laatikon sanoista.

Laatikon sanat:

tänder = hampaat
ögon = silmät
en näsa = nenä
en mun = suu
en mage = vatsa
en hand, händer = käsi, kädet
hår [ho:r] = hiukset
ett huvud = pää
fötter = jalkaterät
fingrar = sormet
ben = jalat

5. Täydennä puuttuvat sanat ristikkoon. (s. 70)
Suomenna kohta kahdeksan.

1. klä
2. själv
3. kläder
4. vänta
5. snabbt
6. tysta
7. gråta

1. pukea
2. itse
3. vaatteet
4. odottaa
5. nopeasti
6. hiljaa (monikko)
7. itkeä

8. suomeksi = seikkailu

6. Täydennä.

1. Lottas bebis heter Tinja. (Lotan)

2. Kajsas moppe är gammal.

3. Nils nya elever är okej.

4. Alex mamma är hemma.

5. Kejsarens nya kläder.

Omistamista ilmaistaan liittämällä kirjain s
omistajan perään. Jos sana päättyy kirjaimeen x tai s, ei s-kirjainta lisätä.

A. Kirjoita lauseet uudelleen. Aloita lihavoiduilla sanoilla.(s. 71)

1. Nils spelar golf varje söndag.
Varje söndag spelar Nils golf.

2. Kajsa fixar mopeder på kvällarna.
På kvällarna fixar Kajsa mopeder.

3. Dimas familj ska åka till Helsingfors nästa veckoslut.
Nästa veckoslut ska Dimas familj åka till Helsingfors.

B. Kirjoita lauseita annetuista sanoista. Aloita lihavoiduilla sanoilla.

1. gå- på bio-vi-ska- på lördag
På lördag ska vi gå på bio.

2. prov i svenska - nästa vecka-klassen-har
Nästa vecka har klassen prov i svenska.

3. Lena-måste-i kväll-läsa läxor
I kväll måste Lena läsa läxor.

7. Tarkastele seuraavia kysymyksiä ja suomenna ne. (s. 72)
Vastaa kysymyksiin suullisesti.

1. Vad heter ni? Mitkä ovat teidän nimenne? Esimerkiksi:
Vi heter Olle, Kajsa, Dima och Lotta.

2. Varför har ni kommit hit? Miksi olette tulleet tänne? Esimerkiksi:
Vi vill plugga flitigt och få bättre vitsord.

3. Har vi allt med? Onko meillä kaikki mukana? Esimerkiksi:
Nej, vi glömde nycklarna.

glömma, glömmer, glömde, har glömt = unohtaa
en nyckel, nyckeln, nycklar, nycklarna = avain

Näihin kysymyksiin halutaan vastaukset ja niiden perässä on kysymysmerkki.

8. Tarkastele seuraavia lauseita ja suomenna ne.

1. Jag vet inte vad ni heter. (=tietää)
En tiedä, mitkä teidän nimenne ovat.

2. Vi vet inte varför ni har kommit hit.
Me emme tiedä, miksi te olette tulleet tänne.

3. Jag undrar om vi har allt med.
Onkohan meillä kaikki mukana.

9. Muuta seuraavat kysymykset epäsuoriksi. (s. 74)
A. Kysymyssana alussa.

1. Var bor han?
Jag undrar var han bor.

2. Hur gammal är hon?
Jag vet inte hur gammal hon är.

3. Vad gör ni?
Mamma frågar vad ni gör. (=kysyy)

4. När flyttade Kajsa till Broby?
Dima vill veta när Kajsa flyttade till Broby.

5. Varifrån kommer Dimas mamma?
Lotta vet inte varifrån Dimas mamma kommer.

B. Verbi alussa

1. Har Lotta en bil?
Jag vill veta om Lotta har en bil.

2. Är Lotta trevlig?
Kajsa vet inte om Lotta är trevlig.

3. Dansar Dima bra?
Mamma undrar om Dima dansar bra.

4. Kan han ryska?
Kajsa vet inte om han kan ryska.

5. Pussar Dima bra? (suudella)
Kajsa vill veta om Dima pussar bra.

10. Kirjoita sivulauseen sanat oikeaan järjestykseen. (s. 76)

1. Lotta säger att hon vill vara hemma.
hemma hon att vill vara

2. Kajsa tänker på Dima som är i hennes grupp.
grupp är som hennes i

3. Dima vill att de går på bio.
de går att på bio

4. Alla elever tycker att Brobyinstitutet är bra.
bra att Brobyinstitutet är

5. Kajsa pluggar flitigt då hon vill ha bättre vitsord.
ha vill hon bättre vitsord då

6. Nils hjälper gärna om eleverna behöver hjälp.
eleverna om behöver hjälp

7. Lotta vet inte när skolan slutar i dag.
skolan när slutar idag

11.a Kirjoita suomeksi ja ruotsiksi kysymys, jonka aiot kysyä opettajaltasi.

Esimerkiksi:

Pidätkö pizzasta?
Tycker du om pizza?

b. Kirjoita suomeksi ja ruotsiksi kysymys, jota et ehkä uskalla kysyä opettajaltasi.

Aloita Jag undrar om... tai Jag skulle vilja veta om...

Esimerkiksi:

Jag undrar om du är gift. Gift [jift] = olla naimisissa
Oletkohan sinä naimisissa.

12. Kuuntele, mitä Lotalle ilmoitetaan kesken koulupäivän. Vastaa suomeksi toisen kuuntelukerran jälkeen.(s. 77)

tukisanat: ett steg, steget, steg, stegen = askel
puss och kram = pusu ja hali

1. Mitä Lotta ihmettelee saatuaan tekstiviestin? Kuka on lähettäjä? Onko jotakin tapahtunut?

2. Mitä hauskaa on tapahtunut? Pikku Tinja on ottanut kolme ensimmäistä askeltaan. Hän osaa kävellä.

3. Kuka ilmoitti asiasta? Päiväkotiväki.

13. Etsi ruudukosta kahdeksan tuttua sanaa ja suomenna ne.

Vain Hej!-oppimateriaalisarjan käyttöön Ristikko 5

grejer = asiat, jutut, hommat
ja = kyllä
dagis = päiväkoti
då = silloin, sitten, koska
grå = harmaa
gråter = itkee
blöjor = vaipat
åter = jälleen
å = joki
kappa = takki

14. Täydennä ensin puuttuvat sanat ruotsiksi. Kysykää sitten parin kanssa nämä kysymykset toisiltanne.Vastatkaa toistenne kysymyksiin. (s. 78)

1. Har Lotta och Tinja bråttom? (kiire )
Ja, och Tinja gråter. (Kyllä, itkee)

2. Vart ska de först? (Minne)
De ska till dagis först. (päiväkotiin)

3. Har du skolväskan med? (Onko, koululaukku )
Ja. Min lilla gumma. Nya äventyr väntar. (Kultaseni, odottavat)