7. Kajsas planer

a. Lue seuraavat lauseet ääneen ja suomenna ne. (s. 88)

1. Dima borde ta frivilliga kurser.
Diman pitäisi ottaa vapaaehtoisia kursseja.

2. Kajsa vill jobba i sin egen verkstad.
Kajsa haluaa työskennellä omassa verstaassansa/korjaamossansa.

b. Tee edellisistä lauseista kysymykset.
Aloita verbillä.

a) Borde Dima ta frivilliga kurser?

b) Vill Kajsa jobba i sin egen verkstad?

Kysykää parin kanssa edellä olevat kysymykset. Vastatkaa toistenne kysymyksiin myöntävästi tai kieltävästi.

Esimerkiksi:

1. Ja, han borde göra så. (Kyllä, hänen pitäisi tehdä niin). TAI:
Nej, han behöver inte frivilliga kurser. (Ei, hän ei tarvitse vapaaehtoisia kursseja).

2. Ja, det vill hon. (Kyllä, sitä hän haluaa). TAI:
Nej, det vill hon inte. (Ei, sitä hän ei halua).

1. Kuuntele ja lue teksti Kajsas planer ja täydennä puuttuvat sanat suomeksi. ( s. 89)

1. Kajsan ryhmällä on ollut oppilaanohjausta.

2. Ryhmänohjaaja Nils on antanut hyviä neuvoja.

3. Hän on sitä mieltä, että Diman pitäisi ottaa enemmän vapaaehtoisia kursseja esimerkiksi ruuanlaitossa ja ruotsissa.

4. Dima aikoo työharjoitella ruotsinlaivojen ravintolassa.

2. Vastaa kysymyksiin suomeksi.

1. Mitkä asiat mietityttävät Kajsaa oman mopokorjaamon perustamisessa?

a) Miten se onnistuu?

b) Kuka voi auttaa?

c) Miten hän saa rahat oman yrityksen perustamiseen?

2. Mitä Nils neuvoo Kajsaa tekemään ensin, tänä lukuvuonna?
Kajsan pitää saada paremmat arvosanat, jotta hän pääsee amatttikouluun.

3. Minne Kajsa ja Dima menevät koulupäivän jälkeen?
He menevät työnvälitystoimistoon.

4. Mistä voi saada starttirahaa ja lainaa?
Pankista.

3. Kirjoita ruotsiksi.(s. 90)

1. Kyllä, pitää paikkansa.
Ja, det stämmer.

2. Jaaha, niin paljon asioita.
Jaha, så mycket grejer.

3. Täytyy täyttää papereita ja olla kärsivällinen.
Man måste fylla i papper och ha tålamod.

4.a Etsi verbit tekstikirjan laatikoista.

1. on antanut = har gett
2. tietää = vet
3. onnistua = lyckas
4. auttaa = hjälpa
5. täyttää (lomake) = fylla i

4.b Tee kahdesta valitsemastasi verbistä lauseet ruotsiksi.

Esimerkiksi:

1. Hur ska det lyckas?

2. Jag kan hjälpa dig.

5. Täydennä puuttuvat sanat ristikkoon.(s. 91)
Suomenna kohta yksitoista.

1. råd
2. mera
3. kurs
4. vitsord
5. startpengar
6. skulle
7. riktigt
8. företag
9. inte
10. grejer

1. neuvot
2. enemmän
3. kurssi
4. arvosana
5. starttiraha
6. pitäisi
7. oikein
8. yritys
9. ei
10. jutut, hommat, asiat

11. suomeksi = ravintola

6. Tarkastele seuraavia lauseita ja suomenna ne. (s. 92)

1. Startpengar och lån kan man få på banken.
Starttirahaa ja lainaa voi saada pankista.

2. Man måste fylla i papper och ha tålamod.
Täytyy täyttää papereita ja olla kärsivällinen.

7. Vastaa ruotsiksi kysymykseen Vad får / kan/ vill / måste / ska man göra i skolan?

Esimerkiksi:

Man får/kan/vill/måste/ska/ plugga(=studera) i skolan.

8.a Suomenna seuraavat lauseet. (s.93)

1.Man behöver svenska och finska i Finland.
Suomessa tarvitaan ruotsia ja suomea.

2. Man kan få bättre lön om man kan svenska.
Voi saada paremman palkan, jos osaa ruotsia.

3. I Lappland hör man också norska och ryska.
Lapissa kuullaan myös norjaa ja venäjää.

8.b Suomenna seuraavat kysymykset.

1. Pratar man svenska i Finland?
Puhutaanko Suomessa ruotsia?

2. Gör man Volvo-bilar i Sverige?
Tehdäänkö Volvo-autoja Ruotsissa?

3. Får man köra bil när man är under 18 år?
Saako ajaa autoa alle 18-vuotiaana?

4. När får man gå hem?
Milloin saadaan mennä kotiin?

5. Var kan man köpa glass?
Mistä voi ostaa jäätelöä?

9. Hobbyer (s. 94–97)

Vad kan man göra på fritiden? Mitä voi tehdä vapaa-aikana? Valitse mielenkintoinen harrastus ja kirjoita se ruotsiksi viivalle.
Yhdistä kuviin harrastuksen numero.

s. 94

Man kan spela _________________________________
1.fotboll = jalkapallo, 2.boboll = pesäpallo, 3.innebandy = sähly, 4.tennis, 5.badminton = sulkapallo, 6.volleyboll = lentopallo, 7.korgboll = koripallo, 8.piano, 9.trummor = rummut, 10.elgitarr = sähkökitara, 11.synt = syntikka

s. 95

Man kansa dansa ______________________
12.discodans = discotanssi, 13.folkdans = kansantanssi, 14.balett = baletti, 15.tango

Man kan åka ______________________
16.rullbräda = skeittilauta, 17.skidor = sukset, 18.slalom = laskettelu, 19.skridsko = luistimet

s. 96–97

Man kan köra______________________
20.moped = mopo, 21.gokart = karting, 22.snöskoter = moottorikelkka, 23. motorbåt = moottorivene

Man kan också ______________________
24.simma = uida, 25.cykla = pyöräillä, 26.fiska = kalastaa 27.pimpla = pilkkiä, 28.jaga = metsästää, 29.sköta djur = hoitaa eläimiä, 30.måla = maalata, 31.teckna = piirtää, 32.gå på bio = käydä elokuvissa, 33.läsa = lukea, 34.titta på tv = katsella televisiota, 35.jogga = hölkätä

Vad gör du på fritiden?

Esimerkiksi:
Jag läser på fritiden.

12. Etsi ruudukosta ainakin kahdeksan tuttua sanaa ja suomenna ne. (s. 99)

Vain Hej!-oppimateriaalisarjan käyttöön Ristikko7

lyckas = onnistua
tycker = tykätä, olla jotakin mieltä
elev = oppilas
också = myös
grejer = jutut, asiat, hommat
de = he, ne
åker = ajaa, matkustaa
ska = aikoo
så = niin
kan = voi, osaa
gör = tekee
ser = näkee

13. Täydennä ensin puuttuvat sanat ruotsiksi. Kysykää sitten parin kanssa nämä kysymykset toisiltanne.Vastatkaa toistenne kysymyksiin.

1. Vem kan hjälpa? Banken och arbetsförmedlingen kan ge goda råd.
auttaa Pankki työnvälitys

2. Hur ska det lyckas? Man måste fylla i papper.
onnistua Täytyy papereita