9. På bio

TB s. 36 9 På bio

Klass 7c har en rolig uppgift i modersmålet.
De ska titta på en film och skriva en uppsats om filmen.
De får välja filmen själv.

Niklas går på bio med Minna en torsdagskväll.
Filmen heter Äppelfredag.
Den har många kända skådespelare.

(Niklas)
Hej!
Två biljetter till Äppelfredag, tack.
Vad kostar biljetterna?
(myyjä)
De kostar fjorton euro.
Var vill ni sitta?

(Niklas)
I mitten, tack.

(myyjä)
Här, varsågod.
(Niklas)
Tack så mycket.

Har ni popcorn?
(myyjä)
Vad vill du ha?

(Niklas)
Har ni popcorn?
(myyjä)
Ja, det har vi.
Här, varsågod.
Det blir 5 euro.
(Niklas)
Här är 5 euro, varsågod.
(myyjä)
Tack och trevlig kväll!
(Niklas)
Tack, detsamma.

VERBIT: TITTAR SKRIVER VÄLJER GÅR KOSTAR

SB s. 62 9.4.
Kouluaineita – Skolämnen
Kuuntele ja toista.
Jokaisen kouluaineen jälkeen on tauko. Toista silloin kouluaineen nimi ruotsiksi ja suomeksi.

biologi

biologia

drama

ilmaisutaito

elevhandledning

opinto-ohjaus

engelska

englanti

franska

ranska

fysik

fysiikka

geografi

maantieto

historia

historia

huslig ekonomi

kotitalous

hälsokunskap

terveystieto

idrott

liikunta

informationsteknik, IT

tietotekniikka

kemi

kemia

livsåskådningskunskap

elämänkatsomustieto

matematik

matematiikka

mediefostran

mediakasvatus

modersmål

äidinkieli

musik

musiikki

religion

uskonto

ryska

venäjä

spanska

espanja

svenska

ruotsi

teckning

kuvaamataito                  

teknisk slöjd

tekninen työ

textilslöjd

tekstiilityö

tyska

 saksa

stödundervisning

 tukiopetus

en specialkurs i ___________ (till exempel i matematik) erikoiskurssi jossakin aineessa, esimerkiksi matematiikassa
rast välitunti
lunchrast ruokatunti


SB s . 64 9.7. Kuuntele ja päättele, mistä oppitunnista on kyse.
Kuulet jokaisen äänen kaksi kertaa. Päättele toisen kerran jälkeen mihin oppituntiin viitataan ja vastaa ruotsiksi.

1. mitä hyvänsä musiikkia x 2
​​​​​​​2. ”ett plus ett är två , tretton plus fem är årton, tusen minus noll är tusen” – 2 x
3. ”en film, filmen, filmer, filmerna” – 2 x
4. ”What is your name?” – 2 x
5. kaatunut mittalasi – 2 x

SB s. 67 9.10. Ääntäminen. Painotus. Kuuntele ja toista!  
Painotus on usein ensimmäisellä tavulla, mutta ei läheskään aina.
Painotus on opeteltava ulkoa.

En tomat
vertaa jos se olisi [ en tu:mat] !
Kuulet oikean painotuksen uudelleen. Kuuntele ja toista. [ en tu'ma:t]

elever
vertaa jos se olisi [e:levär]!
Kuulet oikean painotuksen uudelleen. Kuuntele ja toista . [e'le:vär]

betala
vertaa jos se olisi [be:tala] !
Kuulet oikean painotuksen uudelleen. Kuuntele ja toista.
[be'ta:la]

ett bibliotek
vertaa jos se olisi [ett bi:bliutek] !
Kuulet oikean painotuksen uudelleen. Kuuntele ja toista.
[ett bibliu'te:k]