3. På morgonen
TB s. 56
I går läste Minna länge i sängen.
Boken var spännande.
Hon ville läsa hela boken på en gång.
Nu är hon trött och gör allt långsamt.
Snart får hon brottom till skolan.
Minna: |
Var är min skolväska? |
Pappa: |
Är den röd? |
Minna: |
Nej, den är rosa. |
Mamma: |
Titta i tamburen! |
Minna: |
Tack mamma! |
Föräldrarna: |
Hej då! |
Mamma tittar på pappa.
Var är hans väska?
Hans väska är i bilen.
VERBIT: LÄSTE VAR VILLE MÅSTE
SB s. 25 3.4. Kuullunymmärtäminen. Kuuntele ja merkitse kuulemasi numerot.
a. |
nitton 2x |
b. |
fem 2x |
c. |
noll 2x |
d. |
elva 2x |
e. |
sju 2x |
SB s. 28 3.9. Kuullunymmärtäminen.Täydennä kuulemasi mukaan suomeksi. Vastaa kysymykseen neljä ruotsiksi. Vastaa toisen kuuntelukerran jälkeen.
Malli luetaan: Vad vill du äta? Mitä sinä haluat syödä?
Jag vill ha gröt. Haluan puuroa.
1. Pappa: God morgon! Jag vill ha gröt och mjölk, tack. 2x
2. Mamma: Jag tar också gröt och kaffe. Vad vill ni pojkar ha? 2x
3. Pojkarna tillsammans: Vi vill inte äta gröt, vi vill äta cornflakes och dricka kakao, tack. 2x
4. Kello lyö 7 kertaa. 2x