TB s. 56
I går läste Minna länge i sängen.
Boken var spännande.
Hon ville läsa hela boken på en gång.
Nu är hon trött och gör allt långsamt.
Snart får hon brottom till skolan.
Minna:
|
Var är min skolväska?
|
Pappa:
|
Är den röd?
Då är din skolväska på stolen.
|
Minna:
|
Nej, den är rosa.
Mammas väska är röd.
Var är min skolväska?
|
Mamma:
|
Titta i tamburen!
Den är där på golvet.
|
Minna:
|
Tack mamma!
Jag måste gå nu, annars kommer jag för sent.
Hej då!
|
Föräldrarna:
|
Hej då!
|
Mamma tittar på pappa.
Var är hans väska?
Hans väska är i bilen.
VERBIT: LÄSTE VAR VILLE MÅSTE
SB s. 25 3.4. Kuullunymmärtäminen. Kuuntele ja merkitse kuulemasi numerot.
a.
|
nitton 2x
|
b.
|
fem 2x
|
c.
|
noll 2x
|
d.
|
elva 2x
|
e.
|
sju 2x
|
SB s. 28 3.9. Kuullunymmärtäminen.Täydennä kuulemasi mukaan suomeksi. Vastaa kysymykseen neljä ruotsiksi. Vastaa toisen kuuntelukerran jälkeen.
Malli luetaan: Vad vill du äta? Mitä sinä haluat syödä?
Jag vill ha gröt. Haluan puuroa.
1. Pappa: God morgon! Jag vill ha gröt och mjölk, tack. 2x
2. Mamma: Jag tar också gröt och kaffe. Vad vill ni pojkar ha? 2x
3. Pojkarna tillsammans: Vi vill inte äta gröt, vi vill äta cornflakes och dricka kakao, tack. 2x
4. Kello lyö 7 kertaa. 2x