5. Grönsaker eller gröna saker?

s. 56
1. Kuuntele ja lue teksti Grönsaker eller gröna saker? ja täydennä puuttuvat sanat suomeksi.

  1. On tiistai ja jälleen biologian tunti.
  2. Janne ja Jocke katsovat opettajaa ja toisiaan.
  3. He eivät sano mitään, he vain kirjoittavat tänään.
  4. Nyt teemme ryhmätyön ympäristönhoidosta.
  5. Me palautamme tyhjät panttipullot kauppaan.

s. 56
2. Vastaa kysymyksiin suomeksi

  1. Miten Lisa hoitaa ympäristöä? 
    Hänen perheensä palauttaa tyhjät pullot kauppaan.
  2. Entä Kajsa? 
    Hänen perheensä ei ajele mopolla tai autolla kaiken aikaa.
  3. Mikä on Jannen kotona luonnonvarojen säästämiseksi? 
    Komposti.
  4. Mitä Niklas ehdottaa? 
    Vihreitä roskakoreja ja koiravessoja puistoihin kuten Lontoossa.
  5. Mitä tarkoittaa Niklaksen vitsi vihreistä miehistä? 
    Hän vertaa vihreitä pusseja vihreisiin avaruusoloihin Mars-planeetalta. Yhtä outoa!

s. 57
3. Kirjoita ruotsiksi

  1. Jocke nauraa: Mitä? Minun äitini ei osta koskaan muovipusseja.
    Jocke skrattar: Vad? Min mamma köper aldrig plastpåsar.
  2. Hän ottaa aina mukaan oman kassin tai korin kauppaan.
    Hon tar alltid en egen kasse eller korg med till affären.
  3. Hän syö paljon vihanneksia. 
    Hon äter mycket grönsaker.
  4. Nyt otatte paperia ja kyniä ja teette julisteen ympäristönhoidosta.
    Nu ska ni ta papper och pennor och göra en affisch om miljövård.
  5. 2-3 oppilasta on yhdessä ryhmässä. 
    2-3 elever ska vara i en grupp.

s. 57
4. a Etsi verbit tekstikirjan laatikoista ja kirjoita ruotsiksi

  1. tekee = gör
  2. palauttaa = returnerar                           
  3. säästää = sparar                  
  4. alkaa = börjar

s. 59
5. Täydennä ristikkoon puuttuvat sanat ruotsiksi. Suomenna kohta 10

  1. ingenting
  2. eller
  3. grön
  4. igen
  5. flaska
  6. affär
  7. lycka
  8. hemma
  9. park
  10. grönsaker = vihanneksia

s. 59
6. a Kirjoita ruotsiksi viikonpäivät

måndag
tisdag
onsdag
torsdag
fredag
lördag
söndag
veckoslutet
på måndag

s. 60
6 b. Kirjoita ruotsiksi, mitä teet perjantaina ja mitä vanhempasi eivät tee sunnuntaina

ESIM:

  1. Jag slöar på fredag. (slöar = laiskottelen)
  2. Mina föräldrar städar inte på söndag. (städar inte = eivät siivoa)

s. 60
7. a Täydennä piirrokseen puuttuvat huoneet ja huonekalut ruotsiksi

ett rum = huone
ett sovrum = makuuhuone
ett vardagsrum = olohuone
ett kök = keittiö
ett badrum = kylpyhuone
en toilett = wc
en dusch = suihku
en bastu = sauna

ett bord = pöytä
en stol = tuoli
en dator = tietokone
en soffa = sohva
en matta = matto
en säng = sänky
en dörr = ovi

s. 60
7. b Kerro / kirjoita ruotsiksi, minkä värinen tuoli on, onko pöytä uusi vai vanha ja paljonko tietokone maksoi

Stolen är _____________.

Bordet är ______________. nytt / gammalt

Datorn kostar ___________euro.

 s. 61
8. a Mitkä asiat auttavat säästämään luontoa? Valitse laatikosta kyltteihin sopivat suomennokset.

  1. Åk kollektivt! 
    Käytä julkisia kulkuneuvoja!                                               
  2. Ha egen kompost! 
    Omista / pidä oma komposti!                                   
  3. Köp på loppmarknader/loppis! 
    Osta kirpputoreilta!                                
  4. Återvinningsstation = kierrätyskeskus
  5. Pappersinsamling = paperinkeräys                                  
  6. Glassbank = pullojenpalautusastia                                                 
  7. Skräpkorg = roskakori

s. 61
8. b Mitä ei saa tehdä? Kirjoita käskyt ruotsiksi

  1. Älä lennä!
    Flyg inte!
  2. Älä osta kalliita merkkivaatteita
    Köp inte dyra märkeskläder!
  3. Älä ota muovipusseja!
    Ta inte plastpåsar!

s. 62
10. Kirjoita suomeksi

  1. Spara naturen!
    Säästä luontoa!
  2. Konsumera mindre!
    Kuluta vähemmän!
  3. Skräpa inte!
    Älä roskaa!