8. Upp med händerna eller handsfree?
Raita 28 (TB)
Det är höst, oktober. Kajsa tänker: |
|
Kajsa: | Nu går jag till Lena och säger till om det. Hej! |
Lena: | Hej! |
Kajsa: | Du får inte ha handsfree i skolan. |
Lena: | Vad? Jag hör inte riktigt. |
Skildraren: | Hon visar sitt öra. |
Lena: | Den är inte en handsfree utan min hörapparat. Jag är hörselskadad. |
Kajsa: | Oj, förlåt. |
Skildraren: | Kajsa lyfter upp sina händer. |
Kajsa: | Det visste jag inte. |
Lena: | Det gör ingenting, allt är okej. Jag är ingen bov. |
Skildraren: | Kajsa börjar också skratta. |
Kajsa: |
Raita 29 | Verbit (TB)
Skildraren: | har flyttat märker hör visar lyfter |
Raita 30 | 8.12. Ääntämisharjoitus [dj, gj, hj,lj](SB)
Kuuntele ja toista!
Skildraren: | hjul djur ljus gjorde |
Raita 31 | 8.13. Ääntämisharjoitus: painotus (SB)
Kuuntele ja toista!
Skildraren: | En tomat |
Lukija: | vertaa jos se olisi [ en tu:mat] Kuulet oikean painotuksen uudelleen. Kuuntele ja toista. [ en tu'ma:t] |
Skildraren: | En tomat |
Skildraren: | elever |
Lukija: | vertaa jos se olisi [e:levär]. Kuulet oikean painotuksen uudelleen. Kuuntele ja toista. [e'le:vär] |
Skildraren: | elever |
Skildraren: | betala |
Lukija: | vertaa jos se olisi [be:tala] Kuulet oikean painotuksen uudelleen. Kuuntele ja toista. |
Skildraren: | betala |
Skildraren: | ett bibliotek |
Lukija: | vertaa jos se olisi [ett bi:bliutek] Kuulet oikean painotuksen uudelleen. Kuuntele ja toista. |
Skildraren: | ett bibliotek |