Opettajien palautteet

Mikä on yleisarviosi tunnista?

  • Hyvä, mutta ohjeet jäivät oppilaille osittain epäselviksi.
  • Erinomainen, vaikka vilkkaassa luokassa melutaso nousi.
  • Tunti oli mielenkiintoinen.

Mikä etenkin tuntui hyvältä ja tarpeelliselta tällä oppitunnilla?

  • Oppilaiden on hyvä huomata, missä kohtaa elämänkaarta he ovat menossa.
  • Elämänkaaren käsittely kiinnosti lapsia. Käsitteet: menneisyys, nykyisyys, tulevaisuus.
  • Elämänkaaren havainnollistaminen vanhojen kuvataulujen avulla sekä ryhmätyö antoivat lapsille konkreettisen käsityksen elämänkaaresta.
  • Tehtävistä lapset pitivät, etenkin leikkaa-liimaa-elämänkaaritauluista.

Mikä etenkin tuntui huonolta ja tarpeettomalta tällä oppitunnilla?

  • Ehkä olisi voinut sisällyttää jotakin muutakin puheenaihetta?

Millä tavalla lapset mielestäsi suhtautuivat oppitunnilla käsiteltäviin asioihin?

  • Runsasta keskustelua. Oppilaat kertoivat innokkaasti omia kokemuksiaan ja mielipiteitään.
  • Innostuneesti!
  • Olivat rauhattomia… ehkä aihe oli liian helppo??

Oliko aiheen ajoitus mielestäsi ikäryhmälle sopiva / liian varhainen / liian myöhäinen?

  • Ajoitus oli ihan sopiva.

Ovatko lapset ottaneet jälkikäteen esiin tunneilla käsiteltyjä asioita?

  • Ovat tutkineet luokassa julisteita, joihin oppitunnilla liimattiin kuvia (tytöstä naiseksi tai pojasta mieheksi).
  • Olemme puhuneet eläinten elämänkaarista, jolloin oppilaat muistelivat myös näitä asioita.
  • Monet innostuivat omasta vauvaiästään ja kertoivat sekä vertailivat vanhemmilta kuulemiaan tarinoita keskenään.

Tunnetko, että voisit jatkossa pitää itse tällaisen oppitunnin?

  • Kyllä.

lastenpsykiatri Raisa Cacciatore, Väestöliitto