Tehtäviä

Tehtäviä

Elämänkaari-tunnilla on hyvä keskustella lasten omista kokemuksista. Lapset voivat kertoa, mitä kuvittelevat tekevänsä itse aikuisina tai vanhuksina, perustavatko perheen ja montako lasta haluaisivat. Lapset voivat kertoa omista läheisistään eri elämänvaiheissa. Käydään läpi keskustellen fyysisiä muutoksia elämän aikana.

Elämänkaari

Kuvasarjan järjestämisessä elämänkaareksi lapset ovat oikein hyviä. Opettajalla voi olla etukäteen valittu usean kymmenen kuvan sarja lehtikuvia tai postikortteja tai molempia. Niistä voi tehdä kestäviä laminoimalla. Kuvissa on sekä miehiä että naisia, raskaana oleva nainen, sikiö, synnytys, kaiken ikäisiä lapsia ja nuoria, hääkuva, harrastus- ja työkuvia, sairasvuode, kuolemaa, hautaa tai luurankoa kuvaavat kuvat ja enkelikuvat, jos halutaan. Eri kansallisuuksia, vammaisia ja monenlaisia ihmisiä. Voi myös näkyä tunteita: iloisia, itkeviä, vihaisia ihmisiä. Jokaiselle lapselle annetaan muutama kuva, ja kuvat asetetaan vuoron perään yhteiseen jonoon, joka venyy pitkäksi elämänpoluksi luokan lattialle tai käytävälle.

Fyysiset muutokset

Katsotaan kirjoista kuvia ihmisistä eri ikäisinä, ensin vauvakuvia ja sitten lapsia, murrosikäisiä, aikuisia, vanhoja ja tosi vanhoja. Opettaja voi näyttää kuvia ja kysellä, mitä niissä näkyy ja vastailla lasten kysymyksiin. Mitä muutoksia ihmiskehossa tapahtuu ikääntyessä? Lapsia kiinnostavat erikoiset piirteet ja yksityiskohdat, samalla opetellaan puhumaan niistä arvostavasti.

Tytöt ja pojat voivat tehdä omina ryhmätöinä kartonkipohjalle naisen ja miehen elämänkaaren, niin että toiseen laitaan tulee vauvakuvia, keskelle aikuisvaihe ja toiseen reunaan taas vanhukset. Kuvia voi leikata lehdistä luokassa, tai kuvien leikkaamisen voi antaa kotitehtäväksi.

Tapahtumat

Isommat lapset voivat merkitä Suomen kartalle (tai maailman kartalle) kaikki ne paikat, jotka ovat olleet omalle elämälle tärkeitä. Lapsi, joka on muuttanut paljon, voi merkitä kaikki paikat, joissa on asunut, oman elämänsä paikkakuntareitin. Myös oman paikkakunnan kartalle voi piirtää tärkeät kohdat. Opettaja voi valokuvata koko Ihmisterveysopin jakson ja muita luokan tapahtumia koko vuoden ajalta ja tehdä siitä luokan oman päiväkirjan.

lastenpsykiatri Raisa Cacciatore, Väestöliitto