Kokemuksia ja ajatuksia

Kaikkia aiheita ei tarvitse käsitellä, mutta ne helposti tulevat esille tällä tai jollakin toisella tunnilla. Siksi ne on kirjoitettu tähän näkyviin, malliksi siitä, miten näistä asioista voi lapsille puhua.

Seksuaalisuus

Tämän tunnin yhteydessä on jälleen mahdollista läpikäydä sopivuussääntöjä: mitä sanoja on sopivaa käyttää ja mitä asioita ei tehdä muitten nähden. Kirosanoja tai rumia sanoja ei saa käyttää haukkumiseen ja kiusaamiseen. Seksuaalisuudesta puhutaan arvokkaasti! Tehtäviin ja keskusteluun kannattaa varata paljon aikaa.

Hämmennys tunnilla voi liittyä siihen, että lapsi tai opettaja ei osaa rajata seksuaalisuuttaan pois opetustilanteesta. Opetustilanne tarkoittaa, että asioista puhutaan asioina, teoriassa. Kukaan seksuaalikasvattaja ei saa kertoa esimerkkejä omasta seksuaalisuudestaan tai kokemuksistaan, eikä vaatia lapsia kuvaamaan omia kokemuksiaan muille. Opettajan rauhallisuus ja asiallisuus kertoo, ettei tilanteessa ole mitään hävettävää tai intiimiä, eikä kenenkään omasta intiimistä seksuaalisuudesta puhuta. Näin lapsikin saa seksuaalisuuttaan haltuunsa ja oppii rajaamaan sitä. Jos esimerkiksi lapsi kysyy, onko opettaja joskus kokenut itse jotakin, siihen voi vastata, ettei tämä kuulu opittaviin asioihin ja on ihan opettajan oman elämän asia, yksityisasia, mutta tiedetään että ihmiset yleensä…

Joku lapsi voi todeta: ”Miks te näytätte meille pornoo!” Lapsen heittämät kommentit ja sanat kannattaa aina ottaa kysymyksinä. Miten niin pornoa? Tietääkö joku mitä porno tarkoittaa? Seksuaalisuus ja lisääntyminen ovat intiimejä asioita, mutta luonnollisia. Porno on teeskenneltyä, näyteltyä ja kuviteltua seksiä, aikuisten satua. Mm. porno ja huora ovat sanoja, joita lapset saattavat kysyä.

Lisääntyminen

Lisääntyminen on monille lapsille kerrottu hyvin tarkoin jo kotona, mutta joillekin aihe voi olla täysin puhumaton ja uusi. Lähes kaikki ovat kuulleet ja nähneet aiheeseen liittyvää, mutta se ajatus, että jokainen lapsi – myös itse – on saanut alkunsa yhdynnästä, voi olla jotenkin pelottava tai ahdistava. Siksi on tärkeää tarkkailla tunnilla lasten reaktioita ja antaa aikaa kysymyksille. Sanat ja selitykset täytyy valita mahdollisimman selkeästi, jotta väärinkäsityksiä ei tulisi, ja kannattaa usein kysyä, onko jotakin epäselvää. Kannattaa neuvoa lapsia kysymään myöhemmin omilta vanhemmiltaan, mikäli jotain jäi epäselväksi.

Asia tulee ajankohtaiseksi aina, kun jonkun äiti on raskaana. Asia voi myös tulla pihalla ajankohtaiseksi, jos isommat lapset kertovat ja selittävät osaamiaan kirosanoja. Monet lapset näkevät seksikohtauksia televisiosta ihan vahingossa. Joskus lapset katselevat pornoa Internetistä tai lehtihyllyjen sarjakuvista. Se kaikki on hämmentävää, ellei vastapainoksi ole oikeaa, ymmärrettävää ja ikätasoon sopivaa tietoa. Jo se, että aihe on otettu puheeksi, antaa lapselle luvan kysyä tästä ihmisenä olemisen perusasiasta.

Yhdyntä

Lapsen on yleensä mahdotonta käsittää aikuisten halua rakastella ja olla yhdynnässä. Tätä halua ei heille pidäkään yrittää selittää. Tärkeintä on, että kyseessä on tapahtuma, joka liittyy hellyyteen, joka ei satu ja tehdään vain, jos molemmat niin haluavat, eikä se ole mitenkään pakollista. Monilla lapsilla on huoli seksuaalikasvatuksen jälkeen, että aikuisena olisi pakko tehdä asioita, jotka ovat heidän näkökulmastaan käsittämättömiä ja ehkä inhottavia.

lastenpsykiatri Raisa Cacciatore, Väestöliitto