Opettajien palautteet
Mikä on yleisarviosi tunnista?
- Kaikin puolin onnistunut tunti!
Mikä etenkin tuntui hyvältä ja tarpeelliselta tällä oppitunnilla?
- Nämä asiat tuntuivat kiinnostavan oppilaita. On hyvä antaa asioille oikeat nimet ja sanat.
- Korostettiin ihmisten ainutlaatuisuutta ja oman kehon tärkeyttä.
- Asiat tuotiin esiin ikäkaudelle sopivalla tavalla. Oppilaat saivat piirtää ihmisen omien edellytystensä mukaisesti.
Mikä etenkin tuntui huonolta ja tarpeettomalta tällä oppitunnilla?
- Ei mikään.
Millä tavalla lapset mielestäsi suhtautuivat oppitunnilla käsiteltäviin asioihin?
- Luontevasti ja uteliaasti. Asiat kiinnostivat lapsia, ja he halusivat keskustella niistä.
- Aluksi naureskellen. Hämmentyen. Asiallinen suhtautuminen ja selostus rauhoittivat tilanteen ja keskustelu sujui rauhallisesti.
- Hihittelyä puhuttaessa pimppi, pippeli, rinnat -aiheista.
- Alkuhämmennyksen jälkeen uteliaan positiivisesti.
Oliko aiheen ajoitus mielestäsi ikäryhmälle sopiva / liian varhainen / liian myöhäinen?
- Oikea ajoitus. Hyvä käydä läpi ruumiinosien ”oikeita” nimiä. Kikatus laantui, kun ryhdyttiin piirtämään, ja kolmasluokkalaisteni pippelijutut laantuivat.
Ovatko lapset ottaneet jälkikäteen esiin tunneilla käsiteltyjä asioita?
- Jotkut ovat todenneet, että oli kiva tunti. Yksi oppilas on kysellyt lisätietoa eri kehonosien tehtävistä.
Tunnetko, että voisit jatkossa pitää itse tällaisen oppitunnin?
- Kyllä. Oli hyvä kun vetäjä kysyi tunnin päätteeksi lapsilta, miltä tuntui keskustella tästä aiheesta.
- Kyllä, varsinkin tällä materiaalilla.
lastenpsykiatri Raisa Cacciatore, Väestöliitto