Alkuperäinen kuva Marjaana Manninen, 2019. Käsityön opetuksen oppimisjatkumo varhaiskasvatuksesta yläkouluun. Muokattu työryhmän toimesta myös lukioon soveltuvaksi 2024.
Lataa kuva tarkemmin katseltavaksi täältä:
Lukion käsityön yleiset tavoitteet olisi perusteltua määritellä siten, että ne muodostavat jatkumon perusopetuksen käsityölle. Keskiössä olisi täten pitkäjänteinen ja innovatiivinen käsityöprosessi sekä itsetuntoa vahvistava, mielihyvää tuottava kokemus.
Seuraavassa esitellään esimerkkikokonaisuus käsityön lukiodiplomia edeltävien opintojen tavoitealueista ja tavoitteista, joita voi tarvittaessa hyödyntää ja tarkentaa paikallisessa opetussuunnitelmatyössä. Ne toimivat esimerkinomaisesti, mutta ovat myös hyödynnettävissä sellaisenaan lukion opetussuunnitelmatyössä sekä yleisten että opintojaksokohtaisten tavoitteiden luomisessa. Annetun kokonaisuuden perusteella voi tarvittaessa laatia erilaajuisia tai eri tavoin tavoitteita hyödyntäviä opintojaksoja.
Korostetut sanat tuovat esiin lukiokäsityön keskeisiä osa-alueita, joita voidaan hyödyntää paikallisesti käsityön tavoitealueiden muodostamisessa.
Näkökulmia lukion käsityöopetuksen yleisiin tavoitteisiin
Opiskelija ymmärtää käsityön kulttuurisen merkityksen omassa elämässään, yhteiskunnassa ja globaalissa maailmassa. Opiskelija rakentaa kulttuurista identiteettiään käsityöllisen toiminnan kautta. Opiskelija arvostaa omaa ja muiden käsityökulttuuria, ja on omalta osaltaan kehittämässä sitä eteenpäin.
Opiskelija rakentaa omaa identiteettiään ja vahvistaa omaa arvomaailmaansa.
Opiskelija oppii hyödyntämään erilaisia materiaaleja, työmenetelmiä ja työvälineitä tarkoituksenmukaisesti ja laajentaa osaamistaan erilaisista käsityön materiaaliteknologioista.
Opiskelija harjaantuu tavoitteellisessa, teemallisessa ja prosessinomaisessa työskentelyssä. Hän kehittyy ainutkertaisten ja laadukkaiden käsityötuotteiden valmistajana. Opiskelija oppii innovatiivisen ongelmanratkaisun ja projektinhallinnan taitoja.
Opiskelija oppii tuottamaan ja prosessoimaan tietoa suunnittelun ja soveltamisen kautta.
Opiskelija kehittää itsearviointi-, yhteistyö- ja vuorovaikutustaitojaan.
Opiskelija kehittää kriittisen ajattelun taitojaan ja oppii näkemään yritteliään toiminnan vaikutukset käytännössä.
Opiskelija omaksuu kestävän kehityksen näkökulman osaksi jokapäiväistä toimintaa.
Opiskelija ymmärtää työskentelyyn sisältyvien tunteiden, esteettisyyden ja luovan ajattelun merkityksen omalle oppimiselleen.
Opiskelija kehittyy oman osaamisensa esittämisessä. Hän oppii ilmaisemaan ajatuksiaan, mielikuviaan ja havaintojaan käsityön keinoin.
Opiskelija vaikuttaa ja osallistuu. Opiskelija oppii esittämään mielipiteensä ja vaikuttamaan käsityön keinoin.