Sooloilua vai joukkuepeliä?

Tässä kappaleessa päästään syvemmälle jalkapallon saloihin ja harjoitellaan kirjallisuuden käsitteitä. Hyvää keskustelua saa aikaiseksi jo kappaleen otsikosta Sooloilua vai joukkuepeliä. Mitä sooloilu on ja edistääkö se peliä? Voidaan keskustella myös siitä, miksi kukaan ei syötä palloa Pablolle? Millaista on olla uutena harrastusryhmässä? Miten voisit auttaa toista pääsemään mukaan peliin/ toimintaan?

Harjoituskirjassa tutustutaan (jalka)pallosanastoon ja kirjoitetaan kirje.

Kappale koostuu tekstikirjassa olevasta tekstistä ja äänitteeltä kuunneltavasta jatkosta. Lisäksi on helpompi lukutehtävä, joka on tällä kertaa Pablon päiväkirjateksti. Sanalaatikkoon on poimittu tekstin ymmärtämisen kannalta olennaista sanastoa. Sanalaatikossa on sekä substantiiveja että verbejä. Sanalaatikko voi toimia lukuläksynä, jos jonkun oppilaan lukutaito on vielä sanatasolla. Sanasalaatti-tehtävässä kerrataan tällä kertaa harrastussanastoa.