Kappaleessa tutustutaan oppikirjan tietotekstilajiin. Kappaleessa käsitellään kevään merkkejä, kuten ilman lämpeneminen, valon lisääntyminen, lehtien silmujen puhkeaminen, siemenien itäminen, ensimmäiset kukkivat kukat, kuten leskenlehti, valkovuokko ja sinivuokko (Etelä-Suomi) ja kullero (Pohjois-Suomi).
Siementen lisäksi tekstissä nostetaan myös esille maan sisällä talvehtineet juuret, sipulit ja mukulat, joista alkaa nousta versoja ja ensimmäiset kukkapenkin kukkivat kukat, kuten narsissi, tulppaani ja krookus.
Kappale koostuu:
1. tekstikirjan tekstistä,
2. dialogista, jossa Niina, Risto ja Mohammed tekevät huomioita kevään kukkivista kukista,
3. sanalaatikon sanoista, joita vielä lukemaan opettelevat voivat lukea tekstin kuuntelun jälkeen sellaisenaan ja jo pidemmälle ehtineet lukijat voivat lukea ja etsiä samat sanat tekstistä. Kaikki voivat pohtia, kuinka sanat liittyivät kappaleen tekstiin. Lisäksi sanoja voidaan ryhmitellä eri tavoin, niillä voi leikkiä erilaisia sanaleikkejä, kuten sanan selitystä tai esittää sanoja ja antaa muiden arvata, mitä sanaa tarkoitetaan.
4. Opettajan oppaassa on lisäksi kysymyksiä Valkovuokko-tekstiin, joka on kuuntelutehtävä.
Sanasalaatti-tehtävässä keksitään lisää ja ryhmitellään kukkia, puita ja pensaita.
Aihetta on helppo laajentaa lähtemällä ulos pienelle retkelle tai pyytämällä oppilaita kirjaamaan esimerkiksi kotimatkalla omia vastaavia huomioita kevään merkeistä.