Tekstistä löytyy ainakin seuraavat genetiivimuodot: Helin, koivujen, Keravan, syyssateen, Someron, Lohjan.
Genetiivi kertoo kenen tai minkä jokin on. Sanan loppuun tulee n-kirjain.
Kielikarhu
Kappaleessa tutkitaan genetiivin taipumista yleisimpien tapausten avulla. Tavoitteena on huomata, että genetiiviä käytetään paitsi ilmaisemaan omistamista myös erilaisissa pre- tai postpositioilmaisuissa. Tehtävissä voi harjoitella haastavampia sanataivutuksia tai ne voi jättää pois, jos ne tuntuvat ryhmän kielitaitotasolle liian haastavilta vielä.
Oppilaat voivat tutustua perinteiseen suomen kielen tapaa rakentaa runoa - sanojen alkukirjaimet toistuvat lauseessa. Äärimmäisyyteen asti korostettu toistuminen johdattelee lisäksi havaitsemaan kielellistä leikittelyä. Luokassa voi myös harjoitella samanlaista leikkiä; oppilaat voivat keksiä itse vastaavanlaisia alkusointuisia lauseita kuukausista, viikonpäivistä - tai mistä vain.
Tekstistä löytyy ainakin seuraavat genetiivimuodot: Helin, koivujen, Keravan, syyssateen, Someron, Lohjan.
Genetiivi kertoo kenen tai minkä jokin on. Sanan loppuun tulee n-kirjain.
Lisää sanoja eri nominityyppeihin. Keksikää näistä lauseita. Huom., joissain sanoissa on myös astevaihtelua, jotka aiheuttavat muutoksia sanavartalon alkuosassakin.
-e |
-as |
-nen |
-ton |
-in |
-us |
---|---|---|---|---|---|
Tampere |
kauppias |
hevonen |
onneton |
eläin |
todistus |
hepene |
rikas |
nälkäinen |
rahaton |
tuuletin |
lupaus |
toive |
rakas |
punainen |
sanaton |
tarjotin |
vapaus |
parveke |
paljas |
kultainen |
vaaraton |
viivoitin |
kuvaus |
sade |
uljas |
etäinen |
iloton |
teroitin |
pamaus |
-is |
-i > -e |
-si |
|
|
|
kaunis |
suvi |
vesi |
|
|
|
valmis |
tuuli |
vuosi |
|
|
|
tyyris |
tuli |
kausi |
|
|
|
kallis |
huoli |
käsi |
|
|
|
Kirjoitustehtävä
Kirjoitetaan oma viikkokalenteri, johon kootaan lukujärjestyksen lisäksi myös mahdolliset harrastukset tai sovitut tapaamiset.
Oppilaille voidaan kopioida ko. viikon kirjoituspohja tyhjästä kalenterista tai jos koululla on käytössä jokin internetin oppimisympäristö, johon kuuluu kalenteri, ohjata oppilaat kirjoittamaan tärkeät tapahtumansa sinne. Oppilaat voivat myös piirtää vihkoon yksinkertaisen taulukon tekstikirjan s. 87 Matin muistiinpanojen mallin mukaan ja täydentää siihen sitten omat menonsa.
Aiheeseen sopivaa musiikkia