Leikitään yhdessä
Kappaleessa Leikitään yhdessä! ei ole varsinaista lukutekstiä, vaan tarkoituksena on oppia leikin aloittamiseen liittyviä lorutuksia. Niitä opetellaan kappaleen kuvaa tarkastelemalla, siitä keskustelemalla, puhekuplien loruja lukemalla ja oikeasti leikin kautta harjoittelemalla. Kappaleeseen liittyy myös kuunteluteksti, jossa lapset leikkivät kahta perinteistä pihaleikkiä, väriä ja peiliä. Kuuntelutekstin voi kuunnella ja käsitellä kolmessa osassa. Kappaleen yhteydessä on mahdollisuus käsitellä leikkeihin joskus liittyvää riitelyä ja pohtia, miksi pelissä on säännöt ja miten niiden noudattamista kontrolloidaan.
Kielitietoasiana ovat peruslauseet: tavallisimmat toteamuslauseet (SPO), omistusrakenne (minulla on), nesessiivirakenne (täytyy tehdä), lauseiden yhdistäminen (konjunktio, pilkku) sekä lauseen keskeisten jäsenten hahmotus reseptiivisesti kysymysten avulla (Kuka tekee? Mitä tekee? Missä / Milloin / Miten tekee? Mihin tekeminen kohdistuu?). Lausetehtävien yhteydessä oppilaille voi antaa kuuntelutekstin luettavaksi, jotta he voivat poimia siitä lauseita. Lause on esitetty yksinkertaisessa muodossaan. Jos virkkeen käsite on oppilaille tuttu, sen voi ottaa mukaan ja tarkastella lauseen ja virkkeen eroja.
Kuuntelutekstiin liittyvien kysymysten avulla voidaan poimia lauseenjäseniä. Harjoituskirjan tehtävissä opetellaan erottamaan lause sanojen jonosta, hahmottamaan lauseeseen kuuluvia ja kuulumattomia osia sekä erottelemaan lauseen osat toisistaan oman äidinkielen ja suomen kielen intonaatioiden mahdollisista eroista huolimatta. Kirjoittamisessa kiinnitetään huomiota isoon alkukirjaimeen sekä pisteeseen.
Sanastossa harjoitellaan leikkien ja pelien nimityksiä, leikkimiseen liittyviä sanoja sekä kehoon ja vaatetukseen liittyviä sanoja. Sanasalaatin tehtäviä varten voi tehdä avuksi taulukon tai käsitekartan.
Tällä sivulla
Leikitään yhdessä!
Äänite, raita 5
Sanna ja Hibaaq istuvat Hibaaqin kotipihalla keinussa. Heillä ei ole mitään tekemistä, ja he keskustelevat, mitä voisivat tehdä.
- Leikitään värii, Sanna ehdottaa.
- Siihen tarvitaan enemmän kavereita, huomauttaa Hibaaq.
- Haetaanks Matti ja Heikki mukaan?
- Joo, ja kysytään kans Nafisalta, se asuu samas rapus, vastaa Sanna.
Tytöt lähtevät hakemaan kavereita. Samassa kulman takaa tulevat Niina ja Jonna, jotka haluavat myös tulla leikkiin. Nafisa, Matti ja Heikkikin innostuvat. Heikin äiti laittaa ruokaa keittiössä ja huutaa Heikin perään:
- Paa hanskat käteen, siel on kylmä!
- Joo, vastaa Heikki ja nappaa käsineet eteisen vaatekorista.
-------
- Kuka jää ekana? kysyy Hibaaq.
- Mä! kuuluu monesta suusta yhtä aikaa.
- No sit meidän täytyy arpoo, Hibaaq jatkaa ja alkaa loruilla:
- Entten tentten teelika mentten, hissun kissun vaapula vissun, eskon saun, piun paun, nyt mä lähden tästä pelistä pois, puh, pah, pelistä pois.
Lopulta vain Jonna jää jäljelle ja hän saa olla käskijä ensimmäisenä. Jonna menee seinän luo kasvot seinään päin. Muut asettuvat jonkin matkan päähän Jonnan taakse. Jonna huutaa:
- Se, jol on mustaa vaatteissa, saa astuu kaks jättiläisenaskelta eteenpäin. Kaikki tutkivat vaatteitaan ja etsivät mustaa paidasta, sukista, kaulaliinasta. Sannalla on musta-valkoruudulliset sukat, ja hän saa astua eteenpäin.
Sitten Jonna huutaa:
- Se, jol on vihreetä vaatteissa, joutuu astuu yhen tavallisen askeleen taaksepäin.
- Höh, tietysti mä joudun astuu taaksepäin, mutisee Matti. Hänellä on vihreä kaulaliina kaulassaan. Jonna jatkaa:
- Se, jol on punasta vaatteissa, saa astuu kolme hiirenaskelta eteenpäin. Heikki ja Nafisa astuvat pikkuisen eteenpäin. Heikillä on sini-punaraidallinen huppari ja Nafisan huivissa on ohuita, vaaleanpunaisia raitoja.
Mattikin ottaa kolme pientä askelta. Sanna hermostuu:
- Ei sulla oo punasia raitoja missään! Sun täytyy mennä takas!
- Onhan, vastaa Matti
- Kato vaik, mul on täs merkis kaks punasta ja kaks valkosta raitaa.
Sanna rauhoittuu ja lapset jatkavat leikkiä.
--------
Vähän ajan kuluttua Niina kyllästyy värileikkiin ja ehdottaa peiliä. Matti ja Heikki haluavat myös vaihtaa leikkiä. Kun muut haluavat vielä jatkaa väriä, Niina, Matti ja Heikki siirtyvät kauemmaksi ja aloittavat peilileikin. Heikki saa jäädä ensimmäisenä ja hän menee seisomaan seinän viereen. Toiset ottavat samalla askelia taaksepäin. Kun Heikki kääntyy kasvot seinään päin, Niina ja Matti alkavat lähestyä Heikkiä hiljaa ja varuillaan. Heikki yrittää kääntyä toisiin päin nopeasti ja nähdä jonkun liikkuvan.
- Niina! Mä näin, ku sä siirsit jalkaa eteenpäin. Mee alkuun!
- En varmaan!
- Kyllä! Sun täytyy! Mä näin! Sä liikuit tällee, Heikki näyttää ja heilauttaa oikeaa jalkaansa.
- Äh, okei. Niina kävelee takaisin alkupisteeseen.
Sitten Heikki kääntyy taas seinään päin ja saman tien takaisin, sillä Matti on päässyt jo hyvin lähelle. Matti yrittää ehtiä juosten Heikin luo.
- Matti!
- Osuin!
- Tasapeli! yrittää Heikki.
- Mä osuin ensin. Et ehtiny sanoo mun nimee! Mun vuoro jäädä. Pojat vaihtavat paikkaa, ja Niina ja Heikki asettuvat taas alkuun. Leikki jatkuu jännittävänä, sillä vaikka edessä oleva kääntyy nopeasti, kävelijät ovat ovelia ja pääsevät aina loppuun asti.
Kopioi oppilaille taulukko sanoineen. Lue sanoista esim. viisi, oppilaat värittävät ne sanat, jotka kuulevat. Tavoitteena on erottaa eri sanat toisistaan pientenkin vihjeiden – joskus vain yhden kirjaimen – avulla.
Parisanelu
Toinen sanelee ja toinen kirjoittaa vihkoon. Sitten vaihdetaan osia.
1. Leikkejä
- pihaleikkejä: väri, peili, tervapata, Kuka pelkää huoltomiestä?, valokuvaaja, 10 tikkua laudalla, viimeinen pari uunista ulos, hippa, naruhyppely, twisthyppely
- sisäleikkejä: vettä kengässä, silmäniskumurhaaja, pullonpyöritys, hirsipuu, laiva on lastattu
Aloittajan valitseminen
- Maalari maalaa taloa, sinistä ja punaista, illan tullen sanoo hän, nyt mä lähden tästä talosta pois, puh, pah, talosta pois.
- Entten tentten, teelika mentten, hissun kissun vaapula vissun. Eelin keelin klot, viipula vaapula vot. Eskon saun, piun paun, nyt mä lähden tästä pelistä pois,puh, pah, pelistä pois.
- Auto ajoi kilparataa, mittari näytti kahtasataa. Yksi pyörä putosi pelistä pois, puh, pah, pelistä pois.
- Kuka on nuorin/ vanhin, pisin tms.
- Kenen nimi on aakkosissa ensimmäinen, viimeinen
2.Lauseharjoituksia
- Lapuilla on sanoja, joista lapset muodostavat lauseen. Esim. kolme lappua: OPPILAS, LEIKKIÄ, HIPPA. Aluksi jokainen järjestää ne mielestään oikeaan järjestykseen. Yhdessä keskustellaan, miten niistä saataisiin järkevä ajatus, mikä on kunkin sanan tehtävä lauseessa ja miten niitä täytyy muotoilla, jotta lauseen voi ymmärtää.
- Muodostetaan (hassuja) lauseita. Opettaja kirjoittaa taululle kysymykset MILLAINEN? KUKA? MITÄ TEKI? MISSÄ? MILLOIN? MIKSI? Yksi oppilas kerrallaan kirjoittaa yhden tai muutaman sanan vastaukseksi ensimmäiseen kysymykseen. Sitten hän kääntää vastauksensa piiloon ja antaa lapun seuraavalle, joka taas kirjoittaa yhden sanan vastaukseksi seuraavaan kysymykseen… Lopuksi avataan paperi ja katsotaan, millainen lause muodostui. Lauseista tulee usein hassuja: VANHA KALA NAUROI KIRJASTOSSA AAMULLA KOSKA ÄITI PAKOTTI
3.Sanastoa
Leikkeihin liittyviä sanoja, joita on hyvä käydä tunnilla yhdessä läpi, vaikkeivät niitä oppilaat ajatuskarttoihin itse keksisikään.
Leikkivälineitä:
-
noppa, pelinappula, pelilauta
-
tiimalasi
-
kortit
-
twisti
Leikkisanasto:
-
hiirenaskel, jättiläisenaskel, muurahaisenaskel
-
lähtö, maali
-
turva, pelastaja, piilo
-
etsijä
-
jääjä
4. Sanaston laajentaminen
5. Kim-leikki sanaston opetteluun
Kim-leikki pelivälineillä. Kerätään luokasta löytyviä pelivälineitä pöydälle, lattialle tai dokumenttikameralla heijastettavaksi. Muut sulkevat silmänsä ja yksi pelaaja vuorollaan saa ottaa joukosta yhden esineen pois. Se pelaaja, joka ensiksi huomaa, mikä joukosta on poistettu, saa seuraavaksi ottaa yhden esineen pois.
Sopivia esineitä ovat esimerkiksi tiimalasi, noppa, kortti, pelinappula, muistilehtiö, kynä, peliohje, pelilauta – osaa esineistä voi olla vaikka useampi tai erivärisiä, jolloin peli vaikeutuu. Ideana on, että lapset joutuvat nimeämään esineitä, jolloin mahdolliset uudetkin sanat leikin varjolla jäävät mieleen.
6. Vastaukset lisätehtäviin
Nafisan maanantaipäivä
- Nafisa lähtee aamulla kouluun.
- Ensimmäisellä tunnilla on liikuntaa.
- Oppilaat pelaavat polttopalloa.
- Tunnin jälkeen he menevät syömään.
- Iltapäivällä Nafisa menee Niinan luoke kylään.
- Tytöt tekevät yhdessä läksyjä.
Kirkonrotta-leikin ohjeet
- Leikkijät valitsevat yhden etsijän.
- Etsijä laskee kymmeneen ja muut juoksevat piiloon
- Kun etsijä näkee jonkun, hän koskettaa seinään ja huutaa esimerkiksi: ”Mikko-rotta nähty!”
- Nähty tulee pois piilosta ja odottaa pelastajaa.
- Toinen leikkijä yrittää pelastaa nähdyn juoksemalla kilpaa etsijän kanssa seinän luokse.
- Leikki loppuu, kun etsijä on löytänyt kaikki piilossa olevat.
7. Aiheeseen sopivia lauluja
- Lörpötys (Marjatta Pokela)
- Opi uimaan (Virkki)
- Elefanttimarssi (kansansävelmä)
- Lennä, lennä leppäkerttu (suomalainen kansansävelmä)
- Jos sul lysti on
- Leijonan metsästys
- Pieni ankanpoikanen
- Täti Moonika
- Missä on peukalo?