Miten leikitään rosvoa ja poliisia?
Kappaleessa Miten leikitään rosvoa ja poliisia? Jatketaan edelleen leikkien ja pelien aihetta ja esitellään tutun pelin säännöt tietotekstin avulla. Tavoitteena on harjoitella ohjeiden kertomista ja kysymistä sekä laajentaa edelleen leikkeihin ja peleihin liittyvää sanavarastoa.
Tietoruutujen avulla vahvistetaan oppilaiden käsitystä kysymyslauseiden tekemisestä ja laajennetaan kysymyssanavarastoa. Lauseiden käsittelyssä kiinnitetään edelleen huomiota myös oikeinkirjoitukseen.
Toistokirjoitus
HIIRENHÄNTÄ
Leikkiohje:
Valitaan narun pyörittäjä (eli hiirenhännän pyörittäjä).
Pyörittäjä on piirin keskellä.
Muut leikkijät muodostavat piirin pyörittäjän ympärille.
Pyörittäjä pitää ainoastaan narun toisesta päästä kiinni.
Pyörittäjä pyörittää narua suorana ympäri, mahdollisimman lähellä maata.
Ympärillä olijat hyppäävät hännän yli.
Joka astuu hännän päälle,
hänestä tulee uusi hiirenhännän pyörittäjä.
Keskusteluohjelmat
Kuunnellaan katkelma jostain lasten keskusteluohjelmasta, esimerkiksi Lasten sävel on vapaa. Ohjataan oppilas kuuntelemaan keskustelusta kysymyksiä, joita juontaja lapsille esittää. Kysymykset voidaan kirjata taululle ja lopuksi pareittain miettiä, mitä itse olisi vastannut niihin. (Ks. esim. Pikku Ykkönen Ylen Areenasta).
1. Tietoa oikeinkirjoituksesta
Leikkien ja pelien nimet kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella, paitsi jos kyseessä on rekisteröity pelin nimi, kuten Afrikan tähti tai Kimble.
2. Kohtelias kysyminen
Tässä olisi hyvä keskustella enemmänkin suomalaisesta kohteliaisuudesta ja sen esittämisen tavoista. Eri tilanteissa kohteliaisuus ilmaistaan eri tavoin, aina ei ole tapana käyttää ”pitkä kaavaa” tai muodostaa kieliopillisesti täydellistä lausetta. Esimerkiksi kioskilla asioidessa ilmaisun tiiviys on tärkeämpää kuin kirjakielisyys. Myös eleillä on kohteliaisuudessa suuri merkitys.
HUOM! Lisätehtävän kohta: ”Haluaisit päästä mukaan luokkakavereidesi leikkiin. Kuinka kysyt kohteliaasti?” Tässä on tärkeää, ettei ohjata käyttämään tilanteeseen sopimatonta kieltä, jottei lapsi saata itseään naurunalaiseksi.
3. Kysymykset ja hullunkuriset vastaukset -peli
Peli-idean mukaan oppilaat voivat itse tehdä kortteja, joissa on kysymyksiä ja kortteja, joissa on "ympäripyöreitä" vastuksia, jotka voisivat sopia mihin kysymykseen vain. Lopuksi kortit sekoitetaan ja toinen parista kysyy korttipakan ensimmäisen kortin ja toinen vastaa ottamalla omasta vastaus-pakastaan päällimmäisen. Esim. Milloin käyt suihkussa? – Aina, kun teen läksyjä.
4. Sanasalaattitehtävästä
Peleihin ja leikkeihin liittyy paljon kahden tai useamman sanan muodostamaa ilmausta, joita on tärkeä oppimaan käyttämään sellaisenaan, ilman sen suurempia rakenteellisia analyysejä. Tärkeitä ilmauksia voi ohjata etsimään vaikkapa siten, että pyytää oppilasta etsimään leikkien ohjeista sellaisia sanoja, jotka esiintyvät eri ohjeissa usein. Tämän jälkeen heitä ohjataan katsomaan, mikä sana näihin liittyy läheisesti. Esimerkiksi, kun oppilas löytää sanan noppa, häntä ohjataan katsomaan, mikä sana siihen läheisesti liittyy – usein etsitään siis verbiä, ja oppilasta voisi ohjata kysymään, mitä tehdään. Oppilaita voi ohjata etsimään peleihin ja leikkeihin liittyviä ilmauksia myös Internetistä tai leikeistä kertovista kirjoista (luettelo lopussa).
5. Tietoteksteihin tutustuminen
Kootaan luokkaan muutamia peleistä ja leikeistä kertovia kirjoja, joista oppilaat voivat esim. pareittain etsiä itseään kiinnostavan pelin. Oppilaat tutustuvat ensin hiljaa itsekseen leikin ohjeeseen. Sen jälkeen he esittelevät ja selittävät leikin muille oppilaille. Peliä voidaan pelata vaikkapa seuraavalla välitunnilla tai liikuntatunnilla.
6. Kirjallisuutta
- Hiiren virs, katin tarina. Helsinki: Karjalainen nuorisoliitto, 1998. ISBN 951-98025-0-9.
- Junno, Sauli: Leikkilipas: Leikkejä ja tansseja Karjalasta ja Suomesta. Joensuu: Ilias, 2003. ISBN 952-5309-49-5.
- Kuulin kummat. Helsinki: Koulun kerhokeskus: Helkanuorten liitto, 1994. ISBN 952-9759-06-1.
- Lahtinen, Mysi: Kymmenen tikkua laudalla: Leikkejä koko vuodeksi. Helsinki: Tammi, 2005. ISBN 951-31-3436-9.
- Nieminen, Markku: Kainuun perinneleikkejä. Juminkeon julkaisuja n:o 13. Kuhmo: Juminkeko-säätiö, 2000. ISBN 952-5385-00-0.
- Piela, Ulla (toim.): Lähtisitkö leikkiin? Perinneleikkejä. Helsinki: Kalevalaisten naisten liitto, 2001. ISBN 951-95056-8-7.
- Piironen, Liisa (toim.): Leikin pikkujättiläinen. Helsinki: WSOY, 2004. ISBN 951-0-26045-2.
7. Leikkejä ja pelejä Internetissä
Esimerkiksi Ecredon, Lelutalo.fi:n, Perinneleikit.fi:n sekä Mannerheimin lastensuojeluliiton sivuilla on leikki-ideoita.