Lukupiiri
Lukupiirejä varten suunnitellaan tai valitaan valmis kopioitava vihkonen, jossa on jokaiselle tapaamiskerralle omat kysymykset keskustelun pohjaksi. Vaihtoehtoisesti voi käyttää esimerkiksi suurikokoisia noppia, jolloin nopan silmäluku tai muu symboli ”määrää”, mistä keskustellaan. Erilaisia pelialustoja voi myös käyttää lukupiirikeskusteluiden virittäjinä. Tarvitaan vain pino tehtäväkortteja, joissa esitetään yleisiä kysymyksiä kirjan henkilöistä, tapahtumista, juonesta, samaistumisenkohteista jne. Myös tunneilla voidaan lukea yhdessä kirjan tekstiä ja keskustella tapahtumista lukemisen helpottamiseksi.
Aluksi keskustelutuokioissa kannattaa tutkia oppilaille jo tuttuja elementtejä kuten päähenkilö, tärkeät sivuhenkilöt, tapahtumat ja tapahtumapaikat. Näistä kannattaa tehdä tarkentavia kysymyksiä esimerkiksi päähenkilön luonteesta, ajatuksista, toiveista, tavoista, sivuhenkilöiden suhteesta päähenkilöön, juonen tulevien tapahtumien arvailu ja tapahtumapaikkojen kuvailu, myös esimerkiksi tunnelman kuvailu.
Oppilaita voi myös vähitellen ohjata lukupiirikeskusteluissa pohtimaan kirjan yhtymäkohtia omaan elämään ja kirjan kieltä ja tekstiä esimerkiksi helpoilla kysymyksillä vaikeista, hassuista tai kiinnostavista sanoista, tekstikohdista tai kuvistakin. Myös kysymys kertojasta saattaa joidenkin kirjojen kohdalla kiinnostaa usein oppilaita, kunhan käsitettä ensin avataan oppilaan näkökulmasta oikein.
Oppilaat keksivät myös itse kysymyksiä kirjasta. Aluksi voi olla hyvä antaa esimerkiksi kysymyksen alku, kuten tekstikirjan kappaleessa. Oppilaita voi myös rohkaista eläytymään kirjaan leikkimällä, että he itse pääsisivät kirjan sivuille mukaan, mitä he silloin kysyisivät esimerkiksi päähenkilöltä. Tai oppilaita voi pyytää keksimään kysymyksiä myös kirjailijalle, mikä ehkä ohjaa heitä pohtimaan enemmän jo kirjan tarkoitusta ja tulkintaa.
Kirjoitustehtävä kirjan lukemisen jälkeen
Valitse yksi kirjan henkilöistä. Kuvittele, että olet itse tuo henkilö ja kirjoita hänen päiväkirjaansa lyhyt katkelma. Mieti, miltä hänestä tuntui kirjan tapahtumien aikana, mitä hän pelkäsi, toivoi tai mistä hän ilahtui ja miltä tuntui, kun tapahtumat olivat ohitse.