Karhulan koulun kulttuurijuhla
Tässä kappaleessa puhutaan kirjallisuudesta, koulun kirjastosta ja tarjotaan juhlan järjestämiseen liittyvää sanastoa. Ryhmitellään tekstejä ja opitaan erottamaan tietoteksti mielikuvitustekstistä tutkimalla niiden piirteitä. Tutustutaan kirjaston kirjojen ryhmittelyyn hyllyissä. Suunnitellaan koulun tai luokan oma juhla ja ohjelma siihen. Opitaan juhlasanastoa.
Tietolaatikot käydään opettajan johdolla yhdessä keskustellen läpi. Keskustellaan mm. siitä, miten tietyn kirjan löytää kirjastosta. Kerrataan aakkostamista. Kirjallisuuden käsitettä lähdetään avaamaan käsitteistä fakta ja fiktio, joista mielellään käytetään myös suomenkielisiä vastineita. Tästä edetään fiktiivisen kirjallisuuden alalajeihin (runot, näytelmät, satukirjat, kuvakirjat ja kertomuskirjat, kuten fantasiakirjat, seikkailukirjat, jännityskirjat, hevoskirjat yms.) ja toisaalta tietokirjallisuuden alalajeihin (kartastot, eläinkirjat jne.).
Tällä sivulla
1. Olet kirjastossa. Sinun pitää etsiä jostain hyllystä seuraavat kirjat. Mistä etsit?
a) Tuula Korolaisen kirjoittama runokirja Hiiren joulu
b) Maukka ja Väykkä, jonka on kirjoittanut Timo Parvela
c) Ilmarin ihmelääkkeet, jonka on kirjoittanut Roald Dahl
d) Elina Karjalaisen kirjoittama Uppo Nalle
e) Hannele Huovin kirjoittama Urpo ja Turpo Ihanaa.
2. Tunnistatko näytelmän, runon, sadun?
Opettaja kirjoittaa taululle sanat näytelmä, runo, satu.
Opettaja lukee seuraavat tekstikatkelmat ja oppilaat miettivät, mitä tekstilajia se edustaa. Vaihtoehtoisesti koulun kirjastosta etsitään runokirja, satukirja ja näytelmäkirja ja niistä luetaan pieni katkelma ja toiset päättelevät, onko näyte runoa, satua vai näytelmää.
a) Portahilla pikku kissa
istuu, istuu aatoksissa.
Sitten pikku tassullaan
pesee, pesee kasvojaan.
b) Metsän laidassa seisoi ikivanha mökki. Se ei ollut ihan tavallinen mökki, sillä se seisoi kananjaloilla. Kun sitä käski kääntymään vasempaan, se todella kääntyi vasempaan, jos käski oikeaan, se kääntyi oikeaan päin. Jos sille sanoi, että marssi paikalla, niin se alkoi marssia paikalla. Sisällä vain astiat kolisivat hyllyillä ja hyllyiltä alas. Siinä mökissä asui vanha Emilia-mummo. Mutta sillä Emilia-mummolla oli hallussaan noitakonsteja. (Mukaeltu Eduard Uspenskin Alas taikavirtaa-sadun mukaan.)
c) (Tapahtuu koulun ruokalassa)
Miikka (katsoo Petteriä): Hei! Voisitko auttaa mua tänään läksyjen teossa?
Petteri: Ai minä vai? Joo, mä voin tulla teille koulun jälkeen. Tehdään vaan läksyt yhessä.
Miikka: No kiva. Mennään sit meille yhtä matkaa. Saat lettujaki meillä, kun äiti on kotona ja lupas paistaa niitä välipalaks.
(Koulun jälkeen Miikan kotona)
Petteri: No, nyt nämä läksyt on tehty. Oliks vaikeeta?
Miikka: Ei yhtään, kun voitiin tehä yhessä ja jutella niistä samalla.
Petteri: Teidän letut oli tosi hyviä. Äitis osaa tehä herkullisii lettuja. Meilläki on usein pannukakkua. Sä voisit tulla meille joskus, kun iskä on tehny pannukakun.
1. Draamaharjoituksia
- Esitetään Niinan ja Hassanin vuoropuhelua
- Draamaharjoituksia kirjasta Adam Owens ym. kirjassa Draama toimii, esim. ”Ystäväni valas”.
2. Kirjoitusharjoituksia
Esimerkiksi ennen tehtävän 7 tekemistä tai vaihtoehtoisesti:
- Tutkitaan kutsujen rakennetta esimerkiksi tekstikirjan s. 27 kutsun avulla ja keskustellaan, mihin oppilaat ovat ehkä itse joutuneet kirjoittamaan kutsuja. Lopuksi kirjoitetaan kutsu esimerkiksi omille tuleville syntymäpäiville.
- Tutkitaan juhlien tai muiden tapahtumien mainoksia esim. koulumatkalla. Keskustellaan luokassa, millaisia ovat hyvät juhlien tai tapahtumien mainokset. tehdään pienissä ryhmissä mainos johonkin todelliseen tai keksittyyn tulevaan tapahtumaan.
3. Vierailuja
Tämän kappaleen yhteydessä ryhmä voisi hyvin käydä vierailulla myös koulun kirjastossa tai muussa lähikirjastossa ja tutustua tarkemmin kirjaston luokitusjärjestelmiin ja kirjojen etsintään ja lainaamiseen.