Päivikin satu
Tässä kappaleessa perehdytään kertomuksen pääelementteihin, henkilöihin, juoneen, tapahtumapaikan ja -ajan määrittelyyn ja kuvailuun.
Tällä sivulla
Mikä ei kuulu joukkoon? Miksi?
- kalastaja, keiju, kuningas, kerjäläinen
- menninkäinen, lohikäärme, noita, dinosaurus
- menninkäinen, peikko, Rölli, kummitus
- keiju, haltiatar, prinsessa, Tuhkimo
- prinssi, taikuri, velho, vintiö, isoäitipuoli
- Päivikki, Päivi, Päiviö, päivä
- Keiju, haltia, kelju, haltiatar
Sanelu
- Päivikki
- keiju
- hemmottelee
- laiskottelee
- istuutui
- kiikkui
- kultatukkainen
- kullankimmeltävä
- merkillinen
- katketakseen
Sanoja tarkastettaessa voidaan keskustella myös siitä, kuinka sanat liittyivät kertomukseen Päivikistä.
1. Ääneen luettavaksi
Luetaan yhdessä ääneen Aili Somersalon Päivikin satu. Koska teoksessa on jonkin verran esim. vanhahtavia sanoja ja ympäristö, jota kuvataan, voi olla joillekin oppilaille melko vieras, on ääneen lukiessa hyvä käyttää toisen kielen elaborointimallia eli lukemisen lomassa selittää sanoja synonyymein tai muutamalla sanalla ja vaikeiden lauserakenteiden perään toistaa sama asia yksinkertaisen lauserakenteen avulla.
2. Kirjoitusharjoituksiatekstikirjan aukeaman (s. 32-33) kuvasta
- Kirjoitetaan sanoja/ lauseita/ oma satu.
- Keksitään ja tehdään sanaristikko kuvassa esiintyvistä sanoista. Lopuksi sanaristikoita voidaan kopioida muille oppilaille tehtäviksi.
- Keksitään ja kirjoitetaan kuvasta kysymyksiä, jotka kysellään lopuksi pareittain.
- Valitaan yksi henkilö tai asia (esim. kivi, mustikka) kuvasta. Kuvitellaan olevamme itse kuvassa ja kirjoitetaan valitun henkilön tai asian näkökulmasta: missä olen? Kenen kanssa olen täällä? Miltä minusta tuntuu nyt? Miten oolen joutunut tänne? Mitä seuraavaksi minulle tapahtuu?
3.Lyhyt näytelmä Päivikin ja keijun keskustelusta
- Etsitään tekstistä kohdat, joissa Päivikki ja keiju keskustelevat ja kirjoitetaan vuoropuhelu vuorosanaviivoin esimerkiksi vihkoihin.
- Harjoitellaan vuoropuhelu sujuvaksi ja esitetään eläytyen muulle ryhmälle. Jos opettajalla on tarkoitukseen sopivia käsinukkeja, esitys voidaan toteuttaa myös niillä.
- Rooleja voi jakaa myös metsän muille hahmoille, kuten katajalle, haavalle tai vesipisaroille. Ne voivat puhua oppilaiden keksimiä pieniä repliikkejä tai vain esiintyä tekstin mukaan.
4. Aiheeseen sopivaa musiikkia
- Ystäviä kaikkialla maailmassa
- Päivänsäde ja menninkäinen
- Mörri-Möykky
5. Kirjallisuutta: fantasiasatuja
- Dahl, Roald: Jaakko ja jättipersikka
- Dahl, Roald: Sulo ja suklaatehdas (tai myös nimellä Jali ja suklaatehdas)
- Dahl, Roald: Tynkätyiset
- Jansson, Tove: Vaarallinen juhannus tai Näkymätön lapsi
- Jäntti, Riikka: Nokikätkön ritarit ja Kuuhiisi
- Jäntti, Riikka: Vaahteratuvan väki ja vaarallinen peto
- Kontio, Tomi: Keväällä isä sai siivet
- Lagerlöf: Peukaloisen retket
- Lewis, C.S.: Velho ja leijona tai joku muu Narnia-sarjan kirja
- Lindgren, Astrid: Katto Kassinen tai joku muu Lindgrenin kirja
- Parvela, Timo: Pikkuveljet ja taika-avain
- Somersalo, Aili: Mestaritontun seikkailut
- Toivola, Ritva: Kaislaluodon Pitkäsiipi
- Toivola, Ritva: Kapteeni Vaskiparta
- Toivola, Ritva: Kummitusjuna (novellikokoelma)
- Toivola, Ritva: Panssarimyyrä (novellikokoelma)
- Toivola, Ritva: Vampyyrimuoti (novellikokoelma)