Ella luokkaretkellä
Tässä kappaleessa harjoitellaan substantiivien tunnistamista ja opetellaan käyttämään, erottamaan ja muodostamaan yksikkö- ja monikkomuotoja. Sanastollisesti jatketaan kouluun liittyvän sanaston kartuttamista.
Vaikkei tässä vaiheessa vielä kiinnitetäkään paljon huomiota substantiivien sijamuotoihin, voidaan asiaa alustaa esimerkiksi tehtävässä 4 pohtimalla muodon muuttumista. Oppilaat voivat pohtia esim. pareittain, muuttuuko taivutusmuoto ja kuinka se muuttuu, jos esimerkiksi kaikkiin kohtiin täytettäisiin sana karhu. Oppilaiden huomio voidaan alustavasti kiinnittää siihen, että verbi vaikuttaa substantiivien sijamuotoihin, samoin jotkin muut ympäröivät sanat, kuten kanssa-postpositio.
Tällä sivulla
Sanelu
Kuuntele, onko kyseessä yleis- vai erisnimi ja kirjoita sen mukaan pieni tai iso alkukirjain.
koulu
Matti
leijona
rehtori
Turku
Suomi
virolainen
opettaja
lihapullat
Parvela
Seuraavat tehtävät sopivat ennen tehtävän 7 sanaperheisiin tutustumista.
Kumpi sanoista on substantiivi?
kalastaa – kalastaminen
kalasta – kalastaa
jono – jonottaa
jonot – jonottavat
lauluilla - laulella
loruilla – loruilla (subst. mon. adess. - verbin I inf.)
Keksitään substantiiveista verbejä
Johdetaan verbeistä substantiiveja ja substantiiveista verbejä. Opettaja lukee ensin mallin, sitten oppilaat jatkavat johdosten keksimistä.
Verbistä substantiivi
antaa > antaja
saada > saaja
tuoda > tuoja
viedä > viejä
kirjoittaa > kirjoittaja
lukea > lukija
ajaa > ajaja
kirjoittaa > kirjoittaminen
antaa > antaminen
ystävystyä > ystävystyminen
oppia > oppiminen
kammata > kampaamo
korjata > korjaamo
huoltaa > huoltamo
ohjata > ohjain
sytyttää > sytytin
soittaa > soitin
tulostaa > tulostin
kaulita > kaulin
Substantiivista verbi
pallo > pallotella
auto > autoilla
hätä > hätäillä
matka > matkailla
teltta > telttailla
Voidaan myös pohtia jälkimmäisten verbijohdoston merkityksiä. Annetaan ensin oppilaiden pohtia äsken keksittyjen verbien merkityksiä. Sanojen tutkimista voidaan sitten laajentaa esim. vertailemalla keskenään verbejä:
juosta – juoksennella
lukea – lueskella
ajaa – ajella
huomauttaa – huomautella
1. Leikkejä
- Laiva on lastattu –leikin eri muodot
- Kim-leikki
- Alias pelkillä substantiiveilla (erityisesti esimeiden ja asioiden ominaisuuksien selittäminen)
- Arvaa, mitä ajattelen –leikki: Pöydällä on ryhmä samaan aiheeseen liittyviä kuvia (esim. eläimiä) ja jokainen valitsee mielessään yhden. Tämän jälkeen muut yrittävät arvata, minkä eläimen oppilas valitsi kyselemällä tältä kysymyksiä vuorollaan. Kysymyksiin voi vastata vain kyllä tai ei.
2. Substantiivikortit
Näitä substantiivikortteja voi käyttää monenlaiseen harjoitteluun.
Tässä joitain ehdotuksia:
- Assosiaatio-peli (A-sarjan korteilla) Yksi oppilas vuorollaan nostaa kortin ja oppilailla on esimerkiksi tiimalasin verran aikaa keksiä aiheeseen sopivia substantiiveja. Voittaja voi olla vaikka se, jonka paperissa on eniten sellaisia sanoja, joita kukaan muu ei ole keksinyt – tämä houkuttaa oppilaita keksimään harvinaisempiakin sanoja.
- Alias(B-sarjan korteilla) Oppilaat selittävät kortin sanan käyttämättä kuitenkaan itse sanaa. Muut yrittävät arvata, mikä substantiivi on kyseessä. Esim. Sillä voi leikata. Sen kanssa käytetään usein haarukkaa.
- Taivutusta Oppilas nostaa vuorollaan pakasta kortin ja taivuttaa sitä sovituissa muodoissa, esimerkiksi lisää sanan taululla näkyviin lauseisiin, jotka voivat olla:
Minä haluan ostaa __________________. Minulla ei ole ______________________.
3. Lauluja
Aamun laulut (Mikko Perkoila, sävellykset ja esitys, Ulla Lappalainen, sanoitus), Opetushallitus: Laulaen opiskellaan mm. kasviksia, hedelmiä, värejä, eläinten nimiä, kuukausia ja vuodenaikoja. Lauluja kuunnellessa voi harjoitella ylä- ja alakäsitteitä ohjaamalla oppilaat poimimaan tiettyyn ryhmään kuuluvia substantiiveja.