Fedja-setä, kissa ja koira
Fedja-setä, kissa ja koira -kirjan katkelma johdattelee keskustelemaan perheestä, lemmikeistä, ystävyydestä ja erimielisyyksistä. Kappaleessa opetellaan myös tunnistamaan adjektiiveja ja tutkitaan niiden taipumista yksikön ja monikon avulla. Lopuksi tutustutaan myös vertailumuotoihin, niiden ymmärtämiseen, muodostamiseen ja käyttöön. Tavoitteena on myös kartuttaa oppilaiden sanavarastoa uusilla adjektiiveilla.
Tällä sivulla
Harjoituskirjan sivu 58, tehtävä 3
Huom. Tätä kuuntelutehtävää ei ole äänitteellä
Opettaja lukee lauseet kaksi kertaa. Oppilaat poimivat tekstistä adjektiivit ja miettivät, sopivatko ne kuvaan. Jos adjektiivi sopii, se kirjoitetaan.
Ohjeet oppilaalle:
1. Kuuntele koko lause.
2. Paina mieleesi kaikki lauseen adjektiivit eli kuvailevat sanat.
3. Toista niitä mielessäsi ja katso samalla kuvaa.
4. Jos sana sopii kuvaan, kirjoita se vihkoon. Kirjoita siis vain yksittäisiä sanoja, ei koko lausetta.
***
a) Poika on vaaleatukkainen, iloinen ja pulska.
b) Pojalla on ruudullinenlyhythihainen paita.
c) Makkaravoileivät näyttävät herkullisilta ja paksuilta. Nam!
d) Kirja on ohut, helppo ja pehmeäkantinen.
e) Äiti on lyhythiuksinen, väsynyt ja kiltti.
f) Kissa on raidallinen, lyhythäntäinen ja uninen.
Mikä ei kuulu joukkoon? Miksi?
- iloinen, onnellinen, hymysuinen, synkkä
- suuri, iso, kookas, pyöreä
- vaikea, haastava, yksinkertainen, hankala, ongelmallinen
- kostea, kylmä, viileä, haalea
- syvä, märkä, kostea, vetinen
Keksitään lisää adjektiiveja johtamalla
varoa > varomaton > varovainen
totella > tottelematon > tottelevainen
ajatella > ajattelematon > ajattelevainen
sopia > sopimaton
suola > suolaton
maku > mauton
hetki > hetkellinen
meri > merellinen
väri > värillinen
herkku > herkullinen
vaara > vaarallinen
täysi > täydellinen
suru > surullinen
onni > onnellinen
Toistokirjoitus
Luetaan oppilaille kahteen kertaan, minkä jälkeen oppilaat kirjoittavat tekstin pääkohdat omin lausein vihkoon.
***
Kettu ja pihlajanmarjat
Olipa kerran kettu, joka rakasti pihlajanmarjoja yli kaiken. Niinpä se kerrankin seisoi iät ja ajat pihlajan juurella, suu auki ja kieltään lipoen, sillä ylhäällä roikkui mitä ihanimpia marjaterttuja. Kettu alkoi hypellä ja koetti tavoittaa suullaan marjoja. Innoissaan se teki satoja hyppyjä ilmaan, mutta lopulta se väsyi ja tajusi harmikseen, ettei ponnisteluista ollut mitään apua.
- Paha ne periköön, mutisi kettu ja lakkasi hyppimästä. – Ja sitä paitsi: nehän ovat happamiakin!
Ja sitten se kääntyi, huitaisi hännällään ylenkatseellisesti marjoja kohti ja lönkytteli tiehensä.
***
(Kirjoittamisen jälkeen voidaan keskustella siitä, mitä sanonta ”Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista” oppilaiden mielestä tarkoittaa ja millaisissa tilanteissa sitä voisi käyttää.)
1. Oikeat vastaukset
Tehtävä 4:
Arvaa, mitä esinettä lapset ajattelevat.
- Se on joskus tylppä ja joskus terävä. Se voi olla pitkä tai lyhyt. (LYIJYKYNÄ)
- Se on joskus vaikea ja joskus helppo. Aina se on kai jollain tavalla opettavainen. (TEHTÄVÄ)
- Se voi olla iso tai pieni, uusi tai vanha. Siellä on joskus tylsää, joskus kivaa. Se on tärkeä paikka lapsille. (KOULU)
- Se on uskollinen, luotettava, karvainen ja hännällinen. (KOIRA)
- Se on vihreää. Se voi olla lyhyttä tai pitkää. Kesällä se on elävää ja talvella kuollutta. (RUOHO)
2. Ilmaisutehtäviä
Esitetään tielanne, jossa Fedja-setä, äiti ja isä keskustelevat ja Fedja-setä pyytää saada pitää kissan itsellään. Harjoituksessa voidaan kiinnittää myös huomiota siihen, kuinka suomen kielellä voi
-
suostutella
-
vaatia
-
kieltäytyä
-
puolustautua
-
ilmaista mielipahaa ja pettymystä
-
lepytellä ja sovitella
3. Aiheeseen sopivia leikkejä
- Tutustumisleikki: Ripustetaan jokaisen oppilaan selkään lappu ja lähdetään kiertelemään luokassa. Jokainen keksii yhden positiivisen adjektiivin jokaisesta oppilaasta ja kirjoittaa sen hänen lappuunsa. Opettaja kiertää valvomassa, että adjektiivit ovat positiivisia. Lopuksi laput voidaan kehystää tauluiksi luokan seinälle. Näiden avulla voidaan vielä leikkiä esim. seuraavaa Arvaa ketä ajattelen? -leikkiä
- Arvaa, ketä ajattelen? Oppilaat luettelevat adjektiiveja, jotka sopivat ko. oppilaaseen. Peliä voi laajentaa koskemaan myös esim. koulun opettajia tai muuta kaikille tuttua kohderyhmää.
- Adjektiivileikki: Joku tai pari ryhmän oppilaista kirjoittaa mielikuvituksellisen tarinan, jossa on mainittu kaikkien läsnäolijoiden nimiä. Adjektiivien paikalle kirjoittajat jättävät viivan. Tarina kannattaa kirjoittaa siten, että adjektiiveja on paljon ja ne osuvat usein henkilöiden nimien eteen. Kun tarina on valmis, kirjoittajat pyytävät muita antamaan adjektiiveja viivojen paikalle. Tarinaa he eivät tietenkään vielä saa lukea. Kun kaikki viivat on täytetty, kirjoittajat lukevat lopullisen tarinan kaikille. Opettajan täytyy tietenkin varmistaa, ettei kukaan luettele muita oppilaita mahdollisesti loukkaavia adjektiiveja – sääntönä voisi vaikka olla, että adjektiivin täytyy olla ystävällinen, jännittävä tai naurattava.
4. Lauluja
- Värileikki (Kellä on päällä jotain punaista, jotain punaista?)
- Vihreät on vaatteheni (Vihreät on vaatteheni kaikki, kaikki ylläni on vihreää.)