Riippumattokoulu

Kappaleen tavoitteena on oppia erottamaan muiden sanaluokkien joukosta taipumattomat sanat ja ymmärtää taipumattomuuden käsite sekä itse sanojen merkitys ja käyttö.
Tällä sivulla
Lausesanelu
- Tiedän, että Mumbai on Intiassa.
- Olemme käyneet Goassa, vaikka se onkin kaukana..
- Haluaisin matkustaa Nepaliin ja Japaniin.
- Matkusteletteko te usein?
- Minä haluaisin joskus matkustaa junalla oikein kauas, koska junassa on niin mukavaa.
Piirrä kuulemiesi ohjeiden perusteella kuva.
(Opettaja voi piirtää malliksi tarvittavat kuvat taululle, jottei oppilaitten tarvitse keskittyä piirustustaitoon tai tuntea epävarmuutta substantiivien merkityksen suhteen. Tehtävän pääpaino on paikkaa ilmaisevien adverbien ymmärtämisessä.)
- Piirrä paperin keskelle poika.
- Piirrä pojan taakse koululaukku.
- Piirrä pojan eteen koulukirjoja.
- Piirrä paperin vasempaan reunaan puu.
- Piirrä viereen vähän matkan päähän toinen puu.
- Piirrä puiden väliin riippumatto.
- Piirrä korkealle pojan yläpuolelle pilviä.
- Piirrä pojan ja pilvien väliin lintuja lentämään ylös, alas ja sivuille päin.
Vertailkaa lopuksi piirustuksianne parin kanssa. Ovatko poika, laukku, kirjat, puut, riippumatto, pilvet ja linnut suunnilleen samoissa paikoissa?
Sopiiko piirtämänne kuva tekstikirjan tekstiin? Miten?
Aiheeseen sopivia lauluja
- Matkustan ympäri maailmaa
- Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa
- Intian kuu