Riston lukujärjestys
Kappaleessa kerrotaan opettajista ja sijaisista. Aiheen tiimoilta voidaan keskustella esimerkiksi opettajan työstä ja muista koulun ammateista sekä sijaisopettajan roolista. Lisäksi teksti herättää varmasti keskustelua erikoisista nimistä ja kappaleen parissa voidaankin keskustella suomalaisista nimistä ja nimikäytänteistä.
Kappaleessa tutkitaan myös, miten sanoja voi järjestellä erilaisiksi ryhmiksi. Palautetaan mieleen kolme ensimmäistä sanaluokkaa: verbit, substantiivit ja adjektiivit.
Tällä sivulla
Sanelu
Kirjoita sanat ja merkitse tavurajat. Montako tavua sanassa on?
herk-ku-tat-ti (4), sup-pi-lo-vah-ve-ro (5) , mus-ta-tor-vi-sie-ni (6), kär-päs-sie-ni (4), sa-met-ti-jal-ka (5)
Kuuntele ensin, montako sanaa lauseessa on. Kirjoita lauseet sitten vihkoosi.
Herkkutatti on herkullista.
Suppilovahveroita löytyy metsästä.
Mustatorvisienillä ei voi soittaa.
Kärpässieni on myrkyllinen.
Oletko koskaan nähnyt samettijalkaa?
Tässä kuunteluharjoituksessa ja muissa harjoituksissa mainittuihin sienilajeihin voi tutustua esimerkiksi sienikirjoja apuna käyttäen, tai opettaja voi halutessaan etsiä sienten kuvat esim. Internetistä ja näyttää ne oppilaille – erityisesti, jos kappale on käsittelyssä syksyn sienisadon aikaan.
Muististrategioita
Opettaja kirjoittaa taululle tai näyttää dokumenttikameran avulla viisi sanaa kerrallaan, tasan kymmenen sekunnin ajan. Oppilasparit yrittävät painaa ne mieleensä. Tämän jälkeen opettaja näyttää uudet viisi sanaa ja oppilasparit painavat ne taas mieleensä. Näin toimitaan, kunnes on näytetty yhteensä 20 sanaa. Nyt oppilasparit kirjoittavat kaikki muistamansa sanat paperille. Puretaan harjoitus kyselemällä, mitä taktiikoita eli keinoja oppilaat käyttivät sanojen muistamiseen – ryhmittelivätkö oppilaat sanoja vai opetteliko toinen listan yläosan ja toinen alaosan tai keksivätkö he jonkin muun muistiinpainamisen taktiikan.
Esimerkkejä sanalistoista:
Puolukka
Mansikka
Mustikka
Päärynä
Omena
Punainen
Oranssi
Keltainen
Vihreä
Sininen
Porkkana
Tomaatti
Punajuuri
Herne
Salaatti
Juosta
Hölkätä
Ravata
Hiipiä
Sipsutella
- Alias-peliä voi pelata siten, että ohjataan oppilaat antamaan vinkkejä arvattavista sanoista erityisesti sanojen ominaisuuksia painottaen. Seuraavat apukysymykset voi asettaa näkyville peliä pelattaessa:
- Mihin ryhmään sana kuuluu:
- tekemistä tarkoittava sana -> Liikkumista, olemista, tekemistä, tapahtumista vai tuntemista tarkoittava sana?
- esineen tai asian nimi vai -> Mihin esinettä käytetään? Kuka sitä voisi käyttää? Miten sitä käytetään? Mistä materiaalista se on yleensä tehty (puusta, metallista, muovista, kankaasta tai jostain muusta)?
- kuvaileva sana? -> Mikä sen vastakohta olisi? Mitä asiaa voisi kuvailla tällä sanalla?
- Mihin ryhmään sana kuuluu:
- Erilaiset sanojen ryhmittelyyn (yhteenkuuluvat sanat, ylä- ja alakäsitteet) liittyvät leikit sopivat tämän jakson aloitukseen
Pieniä kirjoitustehtäviä eriyttämiseen
Kirjoitetaan lauseita
Annetaan esim. koulu-aiheeseen sopivia substantiiveja, adjektiiveja ja verbejä, joista oppilaat saavat valita yhteen sopivat ja keksiä ja kirjoittaa lauseita vihkoihinsa. Esim.
- kynä, kumi, viivoitin, pulpetti, taulu, reppu
- pyyhkiä, kantaa, piirtää, kirjoittaa, pyyhkiä
- vihreä, muodikas, läpinäkyvä, matala, pehmeä, pitkä jne.
Kirjoitetaan kuvaus
Kirjoitetaan kuvaus jakson aloituskuvasta. Otsikkoehdotuksia:
- Käytävällä tapahtuu
- Ensimmäinen koulupäivä
- Mitä koulussa tapahtuu?
- Välitunti alkaa
Näissäkin kirjoissa käydään koulua
- Jacobsson, Anders ja Olsson, Sören: Lasse -kirjat (sarjan ensimmäinen kirja: Lasse, ekaluokkalainen), Otava
- Kallioniemi, Tuula: Reuhurinteen ala-aste -kirjat, Otava
- Rowling, J. K.: Harry Potter -kirjat, Tammi
- Korolainen, Tuula: Kuono kohti koulua, Lasten keskus