Lisää Suomesta ja suomalaisista
Lopuksi tutkitaan maakuntia, murteita ja suomalaisia tapoja, opitaan eläin- ja kasvisanastoa ja kerrotaan merkkihenkilöistä. Tässä kappaleessa harjoitellaan etsimään pääasioita tietotekstistä eli erotetaan oleellinen epäoleellisesta.
Maakuntakartta on sitä varten, että oppilaat hahmottavat Suomen eri alueita ja voivat muistella paikkoja, jotka ovat heille tuttuja. Maakuntien nimikkokasvien ja eläinten taulukosta (ja muualta kirjan kuvituksesta) tunnistetaan kasveja ja eläimiä.
Eläinten ja kasvien nimityksiä voidaan opetella kuvakorttien avulla esimerkiksi muisti- ja bingopelejä pelaamalla. Tässä yhteydessä voidaan myös luokitella eläimiä erilaisiin ryhmiin.
Sanelu: Erisnimi - yleisnimi
Jakson kappaleissa on paljon erisnimiä, mm. paikanniminä ja yleisnimiä maisemasanoina. Tässä yhteydessä olisi hyvä palauttaa mieliin erisnimien ja yleisnimien oikeinkirjoitus. Sanelu on siihen hyvä harjoitus.
1. Tehtävän 1 vastaukset
Alleviivaa sopiva otsikko.
1.a Välitunnilla
1.b Koululääkärin tarkastus
T. 2. tarpeeton tieto
Suomessa on talvi. - Naapurillakin on kissa.
T. 3. leivonnainen, murre, halko – halot – halkoja, lapinhullu, avanto, nimikkoeläin
T. 5. Suomalaiset soutelevat kesällä järvellä, antavat lahjoja jouluna ja merkkipäivinä, laskettelevat talvella mäessä, uivat avannossa talvella jäisessä vedessä, halkoja hakataan esimerkiksi kesämökillä, kokkoa poltetaan juhannuksena mökillä järven tai meren rannalla, ruska-aika on syyskuussa, koivut laitetaan ovenpieliin maalla juhannuksena keskikesän kunniaksi
2. Luetunymmärtäminen
Luetaan oppilaiden ympäristö- ja luonnontiedon oppikirjoista jokin jakso tai kappale, josta esimerkiksi on tulossa koe. Harjoitellaan erilaisia lukustrategioita ja muistiinpanojen tekemistä.
3. Keskustelua
Näistä tyypillisistä ruuista ja harrastuksista voidaan keskustella yhdessä. Tunnetaanko niitä luokassa?
Ruokia: mämmi, muurinpohjaletut, salmiakki, ruisleipä, grillimakkara, marjapiirakka, kalakukko, sultsina,
Harrastuksia: kahvinjuonti, lumikenkäkävely, sauvakävely, laskettelu, murtomaahiihto hanurinsoitto,
Kilpailuja: saappaanheitto, eukonkanto, sääskentappokilpailu, kullanhuuhdonta, kännykänheitto
4. Aiheeseen sopivia leikkejä
Arvaa, mitä eläintä ajattelen.
Opettaja aloittaa. Oppilaat kysyvät -ko, -kö kysymyksiä:
- Onko se kotieläin?
- Onko sillä neljä jalkaa?
- Onko se kasvinsyöjä?
Arvuuttaja saa vastata vain: - Kyllä. tai – Ei.
Kun joku arvaa, vuoro vaihtuu arvaajalle. Tehtävä harjoittaa keskittymistä, kysymysten tekoa ja käsitteiden ymmärtämistä.
5. Muisti- ja keskittymisharjoitus, jossa opitaan muistamaan Suomeen liittyvää sanastoa
1. Oppilaat seisovat piirissä. Jokainen valitsee mielessään itselleen yhden Suomen kaupungin nimen ja sanoo sen vuorollaan. Vuoro siirtyy järjestyksessä myötäpäivään.
Opettaja leikinjohtajana aloittaa. Sanotun kaupungin nimi on pidettävä mielessä.
2. Harjoitellaan uudestaan, että muistetaan sujuvasti. Jos joku ei keksi, autetaan.
3. Toisella kierroksella keksitään jonkun Suomessa olevan vesialueen nimi, mutta aloittaja antaakin vuoron jollekin muulle kuin vieressä olevalle nyökkäämällä ja silmiin katsomalla. Opettaja aloittaa. Nyt pitää muistaa kaksi asiaa: kenelle antoi vuoron ja minkä vesialueen nimen sanoi.
Tehdään kierros uudestaan niin, että kaikki muistavat molemmat asiat ja kierros sujuu pysähtelemättä.
4. Sitten otetaan alusta: kierros ensin kaupungin nimen mukaan ja sitten vesialueen mukaan.
5. Kolmas kierros: Keksitään maakunnan / eläimen / kasvin / nimi tai maisemasana.
1. Kuvakorttipelit
Tehkää kuvakortteja eläimistä, kasveista ja/tai maisemasanoista. Kuvamalleja on esimerkiski tekstikirjan sivuilla. Kortit kannattaa laminoida.
Eläin-, kasvi- tai maisemabingo
Valitaan 16 aiheeseen sopivaa kuvaa ja asetetaan ne pelialustalle kuvapuoli oikeinpäin mielivaltaisessa järjestyksessä. Opettaja luettelee sovitun aiheen sanoja ja oppilaat kääntävät kuvapuolen sitä mukaa alaspäin kuin heillä on kuva. Kun he ovat saaneet neljän suoran pystyyn, poikittain tai vinoittain, saa huutaa: - Bingo!
Tarkistus: Oppilas luettelee kääntämiensä korttien sanat ja jos ne ovat oikein, hän saa bingon.
Oppilaat voivat pelata bingoa myös pareittain.
Muistipeli
Kortit ovat kuvapuoli alaspäin pöydällä ja kortteja käännetään parin kanssa vuoronperään. Jos tietää nimen, kortin saa itselleen.
Alias
Kortit ovat pöydällä kuvapuoli alaspäin. Pari (tai joukkue) kuvailee kortin kuvaa, ja jos toinen arvaa sanan, hän saa sen. Ajanotossa tiimalasi voi olla paikallaan, ettei arvailu kestä liian kauan.
2. Kysymyksiä eläimistä ja kasveista
Mikä ei kuulu joukkoon? Ympyröi. Perustele.
a) ahma, susi, hämähäkki, ilves
b) talitiainen, siili, kurki, tikka
c) leppäkerttu, sudenkorento, kärpänen, sisilisko
d) mustikka, puolukka, tunturi, lakka
e) turve, kallio, sora, hiekka
f) merikotka, sorsa, laulujoutsen, saimaannorppa
Vastaukset:
a) hämähäkki ei ole nisäkäs
b) siili ei ole lintu
c) sisilisko ei ole hyönteinen
d) tunturi ei ole marja
e) kallio ei ole maalaji se on maaperä
f) saimaannorppa ei ole lintu, vaan nisäkäs
Mitä yhteistä on seuraavilla asioilla? Perustele.
a) lumme, ulpukka, kaisla
b) kuusi, mänty, kataja
c) puolukka, lakka, mustikka, vattu
d) kuovi, kurki, joutsen, käki
e) turve, multa, sora, hiekka
f) ahven, hauki, kuha, lohi
g) vaara, suo, tunturi, saaristo
h) ilves, ahma, susi, karhu
Vastaukset:
a) vesikasveja
b) havupuita
c) luonnonmarjoja
d) lintuja
e) maalajeja
f) kaloja
g) maisemasanoja
h) maisemasanoja
3. Luokitelkaa eläimiä
Kirjoita seuraavat eläinten nimet sopivien otsikoiden alle taulukkoon: siili, saukko, kuikka, satakieli, kärppä, haarapääsky, kärpänen, siika, hyttynen, hauki, sinisiipi, etana, heinäsirkka, karhu, majava, ilves, pähkinänakkeli, kirjosieppo, ritariperhonen, kuha
Miettikää, mitkä ominaisuudet kunkin ryhmän eläimiä yhdistävät?
- Kuinka monta raajaa eläimellä on?
- Millainen sen ihonpeite on?
- Miten se lisääntyy?
- Missä se liikkuu (maalla, vedessä, ilmassa)?
- Millaista ravintoa se syö (muita eläimiä, kasvinosia, hyönteisiä, siemeniä)?
Keksikää lisää niin, että saatte taulukon täyteen.
4. Kirjoittakaa kuvaus oman asuinpaikan luonnosta, ihmisistä ja tavoista.
5. Tehkää ryhmissä seinälehti Suomen eri maisema-alueista tai maakunnista.